Deilige bilder!!!

To brygg på plass i skapet. Anus Horribilis klukker rolig og pent avgårde, mens bitter blå v 4.2 antakelig er igang imorra på denne tida. Nå blir det spennende å følge temperaturforskjellene.
DSC_2083.JPG
 
Jeg hadde ikke delt en dråpe [emoji23]
Etter den fantastiske følelsen det var å servere mitt eget øl til mange, ukjente personer på IKT-NM i fjor er jeg av en helt annen oppfatning. DET VAR UTROLIG KULT!
Og godt øl kan alltid brygges på nytt.

På lørdag skal jeg på Midtvintersblot, skal du?, og servere mitt øl til alle der.
Det har jeg gledet meg til i et år (siden jeg ikke kunne være med i fjor).

Så jeg deler :):cool::D:D
 
Men jeg har nettopp satt en batch til lagring selv, så fremtidig flaskebytting burde gjennomføres. Hvor lenge lagrer du?
Vet ikke. Har aldri hatt øl på eikefat før.
Men det skal få være på fatet i 21 dager (helt nytt fat). Og så skal det få lagre seg på corneliusfat til det er drikkende.
DA er det ferdig.
 
Etter den fantastiske følelsen det var å servere mitt eget øl til mange, ukjente personer på IKT-NM i fjor er jeg av en helt annen oppfatning. DET VAR UTROLIG KULT!
Og godt øl kan alltid brygges på nytt.

På lørdag skal jeg på Midtvintersblot, skal du?, og servere mitt øl til alle der.
Det har jeg gledet meg til i et år (siden jeg ikke kunne være med i fjor).

Så jeg deler :):cool::D:D

Jeg hardessverre ikke anledning. Selv om jeg vet at jeg både burde og skulle vært der. Men tider skal komme [emoji1417]
 
Bilde fra i går.
Overføring av 30 liter Baltisk Porter til nytt eikefat.
Håper porter'n blir enda bedre, for den er veldig god nå.

Vis vedlegget 35343

Anbefaler deg å bytte ut trekranen. Mine satt bom fast etter kort tid.
cb7d46b8dfb6de9ac75787a520068bc7.jpg


Edit: Et av poengene med kran er å kunne smake underveis. Hvis du er redd for oksygen i fatet kan du også kjøre CO2 inn i fatet gjennom denne kranen. Jeg gjorde dette med surølet jeg vant PF med. «Måtte» tidlig i fjor høst tappe ut litt pga et arrangement, og pøste inn CO2 etterpå for å få ut/fortynne oksygenet som kom inn ved avtapping. Eikefatet hadde mao. et tomrom på ca 20 % i nesten 1/2 år. I et eikefat vil også mye øl trekke inn i treverket (angels share) og dette volumet kan det også være lurt å fylle med CO2, eller øl.
 
Sist redigert:
Anbefaler deg å bytte ut trekranen. Mine satt bom fast etter kort tid.
cb7d46b8dfb6de9ac75787a520068bc7.jpg


Edit: Et av poengene med kran er å kunne smake underveis. Hvis du er redd for oksygen i fatet kan du også kjøre CO2 inn i fatet gjennom denne kranen. Jeg gjorde dette med surølet jeg vant PF med. «Måtte» tidlig i fjor høst tappe ut litt pga et arrangement, og pøste inn CO2 etterpå for å få ut/fortynne oksygenet som kom inn ved avtapping. Eikefatet hadde mao. et tomrom på ca 20 % i nesten 1/2 år. I et eikefat vil også mye øl trekke inn i treverket (angels share) og dette volumet kan det også være lurt å fylle med CO2, eller øl.
Var det hendelen på trekranen som som satte seg fast? Selve kranen skal jo stå fast i fatet. Men dersom det blir umulig å ta ut en prøve så er jo ikke det bra nei.
Hvor får man tak i beslaget du har skrudd fast i tønnen? Det så jo smart ut, å skru kranen fast i et beslag og ikke i selve tønneveggen.
 
Tilbake
Topp