Deilige bilder!!!

Det var den jeg skulle måle FG på. Hadde mistanke om at wlp 833 som hadde avsluttet litt tidlig på 1017 hadde våknet igjenn p.g.a mye skumdannelse under tapping. Målte idag og FG hadde krøpet ned til 1014.
Nå har jeg en Bayer stående flasket med FG 1018 og brygget med samme gjær. :eek:
Må nok følge med på den....
 
Lillehammer har sykt bra utvalg, var og hamstret med meg et lass når jeg var der for noen uker siden.

Fikk forøvrig et ekstra kjøleskap nylig da tanten min lurte på om jeg vill ha det.
Selvsagt.

IMG-1801.jpg
 
Sist redigert:
Årets første ciderpressing. Ca 100kg epler per pressing. Totalt 210 liter av 300kg epler.
cdc54742c73c84ca7f673815dbc18aca.jpg
a9bf1835a2f6310413677ceb96293de1.jpg


Sent fra min TA-1004 via Tapatalk
Det var jo vakent utbytte da! Hva havna OG på råsafta på? Jeg og en kompis (mest han) har plukka ca. 230 kg i dag, håper på ca 100 liter juice. Bruker en hydropresse som naboen hans har :)
 
OG ble på 1.050. Regner med det blir høyer når høsteplene skal presses. Pleier å få høyere OG på disse. Hjelper på effektivitet å kværne eplene veldig fint. Vi bruker speidel kværn.


Sent fra min TA-1004 via Tapatalk
 
OG ble på 1.050. Regner med det blir høyer når høsteplene skal presses. Pleier å få høyere OG på disse. Hjelper på effektivitet å kværne eplene veldig fint. Vi bruker speidel kværn.


Sent fra min TA-1004 via Tapatalk
Vi bruker en sånn kvistemaskin med kniver (ikke med valser). Kjører 2 ganger, og det blir absolutt fint nok. Hva slags epler var dette, og når presser dere høsteplene?
 
Vi bruker diverse hageepler, det vi får tak i. Prøver å blande så godt det lar seg gjøre, er ikke så kresene. Høst eplene presser vi som regel i oktober. Mange av de skal gjerne ha en frosnatt eller to før de er modne.

Sent fra min TA-1004 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp