Deilige bilder!!!

Noen som har laget humle-the i espressomaskin?
En god espressomaskin skal holde stabil temperatur på 88-92 graderC, og en kopp skal ta mellom 20-30 sekunder på ca 9 bar. (26 sekunder for den presise :) )
Jeg har fire små 5L testballonger med Mikkeller SingleHop som skal tørrhumles. Kunne godt tenke meg å slippe alt grumset i en så liten batch.

Sist redigert:
De fleste espressomaskiner reklamerer vel med 15 bar. Sånn bortsett fra det, så er det et interessant eksperiment. Jeg solgte min espressomaskin omtrent da jeg begynte med ølbrygging, så jeg har ikke erfaring med dette, men jeg tenker at prinsippet er interessant. Men hvorfor velge dette framfor metoder for å lage nettopp te?

En viktig sak som kan feile hvis du forsøker dette i espressomaskin er kanalisering. Når man lager espresso er det viktig med uniformt malt kaffe fordelt jevnt og uniformt i portafilteret. Grunnen er at når vann under trykk settes på dette, så dannes en "filterpuck" av kaffekorn som vannet må presses gjennom. Kanalisering er som navnet indikerer når det dannes en kanal gjennom pucken og under trykk vil mesteparten av vannet gå gjennom der uten å ta med seg de gode smakene fra kaffen.

Jeg tror det er vanskelig å få til en "humlepuck" uten kanalisering.

Kanalisering ser jeg kan bli et problem.
Selv om de fleste billige espressomaskiner reklamerer med høyt trykk, er 9 bar det vanlige for profesjonelle maskiner. Litt slik kameraprodusentene reklamerte med mange pixler i gamle dager...

Tenkte på det, men det blir som kaffefilter. Dersom du vil ha med evt oljer så blir lye av det filtrert bort.

Var ein tur til Danmark i august, og måtte jo sjekke ølutvalget i nærbutikken.
Ikkje værst, kjøpte bl.a desse to, mest pga. artige navn...[emoji3]
De smakte ikkje så værst heller, spesielt Kakerlakpuler'n var god...

uploadfromtaptalk1474472830190.jpg

60acb3353a6c1d0dd659fcc50c891ad0.jpg

WLP510 på vei ut

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Tilbake
Topp