Deilige bilder!!!

Tappet min Orval-klon i går etter at den har stått på sekundær med Brett Brux siden mai. Tørruhmlet med Aurora (Super Styrian)
Traff OG, og FG spot on til en ABV på 6.2, akkurat som originalen. Det lukter helt nydelig. Mmmmm!!! Flasket denne på Orval-flasker og Kinn-flasker med 9,5 g/l karboneringssukker. Har høye forventninger :D

IMG_7184.JPG IMG_7186.JPG

Tappet min Orval-klon i går etter at den har stått på sekundær med Brett Brux siden mai. Tørruhmlet med Aurora (Super Styrian)
Traff OG, og FG spot on til en ABV på 6.2, akkurat som originalen. Det lukter helt nydelig. Mmmmm!!! Flasket denne på Orval-flasker og Kinn-flasker med 9,5 g/l karboneringssukker. Har høye forventninger :D

Vis vedlegget 27220 Vis vedlegget 27221
Har hatt lyst å lage noe sånt lenge. Men hva var FG? Er ikke originalen flasket på 1004, eller noe, og tilsatt brett da, og kommer ned i 1000?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har hatt lyst å lage noe sånt lenge. Men hva var FG? Er ikke originalen flasket på 1004, eller noe, og tilsatt brett da, og kommer ned i 1000?

Tror ikke saccharomyces alene vil ta den ned til 1.004. Jeg har lest mange forskjellige måter å lage denne på. Jeg brukte WLP510, og etter 10 dager stakk jeg om og tilsatte brett. Fikk (en fantastisk) pellicle etter 3 måneder. FG er som du ser 1.004 etter >4 mnd i sekundær. Regner med den er gjæret ferdig, sånn at all karbonering kommer fra sukkeret jeg tilsatte. Flaskene er solide da... :)

Tror ikke saccharomyces alene vil ta den ned til 1.004. Jeg har lest mange forskjellige måter å lage denne på. Jeg brukte WLP510, og etter 10 dager stakk jeg om og tilsatte brett. Fikk (en fantastisk) pellicle etter 3 måneder. FG er som du ser 1.004 etter >4 mnd i sekundær. Regner med den er gjæret ferdig, sånn at all karbonering kommer fra sukkeret jeg tilsatte. Flaskene er solide da... :)
Ron Pattison sier i siste episode av Good Beer Hunting at han tror Orval hadde til hensikt å lage en engelsk IPA, da disse ble lagret i brettinfiserte tønner i opptil et år før de ble satt på båten. Artig tanke.

Ron Pattison sier i siste episode av Good Beer Hunting at han tror Orval hadde til hensikt å lage en engelsk IPA, da disse ble lagret i brettinfiserte tønner i opptil et år før de ble satt på båten. Artig tanke.
Ja, det står endel i IPA-boka til Mitch Steele om mulige brett-infiserte øltønner som inneholdt IPA, og ølene ble sagt å ha en funky og spennende smak. I tillegg var ølet sprudlende (les:karbonert) da det kom frem til india, så det tyder også på en sekundærgjæring i fatet.
Det står noe mer om det her...hvis du er interessert i å lese hehe http://www.bear-flavored.com/2013/01/brew-day-and-recipe-1800s-ipa-india.html

Den består jo både av vifte og varme så du "kan" jo ikke bare slå den av og på eksternt. Men kan sikkert åpne den og modde så det vil virke.

8d41286711c8a6cdb5a71a656905696b.jpg

4 små artikler, og resten er en ufullstendig opplisting av norske øl med generiske vurderinger. Ikke verd pengene

Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Da er vørterproduksjons-kroken ferdig og. Mangler visst lokket til herms men ser ut til at jeg må lage ny.

WP er testet, meskeeffektivitet er testet, dyppkjøler er testet, avsug er testet, avkok er delvis testet og nå er det endelig koblet sammen. Elefant-stringen henger som en siste prikk over i'en så da er det bare å preppe til morgendagen.

Da blir det første brygg på ett år på eget oppsett i morgen. Feirer med en Nøgne GPA.

20161007_205838.jpg

Sist redigert:
Tilbake
Topp