Deilige bilder!!!

Wlp 802 vekket til live etter 13 mnd. i kjøleskapet.
Første steget så litt tregt ut, men kom seg godt. Dette er 2ndre steg før det siste på 4 liter.
Skal lage en tsjekkisk pils med dekokoksjon . Lenge siden jeg har gjort det. Fin måte å få en kald og mørk Januardag til å gå.
IMG20260102220336.jpg

Luktet bra. Litt malt aktig . Måler fg når den er ferdig.
Gjør det samme etter neste steg også.
Det er jo litt risky med så gammel gjær .
Får bare se det ann etter neste starter er ferdig.

Men hvor mye bruker du på maltekstrakt på tre startere? Det koster en del det også, hadde det ikke vært enklere å kjøpe ny tørrgjær og vært trygg på å få en god gjæring?

Har sikkert 300 gram fermolager stående . Det hadde selvfølgelig vært enklere.

Men det er noe med å få liv i gammel gjær. Søle litt med vann og vørter.

Spekulere, grue seg litt , og kanskje blir det bra til slutt.

Det er for meg slikt som holder hobbyen interessant over tid.

Jeg bruker kanskje 1200 gram malt for å lage starter vørter. Det blir jo ikke så dyrt.
Og så får jeg bruke den gjæren jeg har lyst til å bruke.

Har sikkert 300 gram fermolager stående . Det hadde selvfølgelig vært enklere.

Men det er noe med å få liv i gammel gjær. Søle litt med vann og vørter.

Spekulere, grue seg litt , og kanskje blir det bra til slutt.

Det er for meg slikt som holder hobbyen interessant over tid.

Jeg bruker kanskje 1200 gram malt for å lage starter vørter. Det blir jo ikke så dyrt.
Og så får jeg bruke den gjæren jeg har lyst til å bruke.
Du bruker ikke knepet med å utvinne vørter av bunnfallet etter kok? Men det forutsetter jo sjølsagt at du ikke tar med bunnfallet til gjæring.

Smart! Tåler flaskene å fryse uten å sprekke??
Jeg har fryst ned vørter i PET juice-flasker lenge. Det er greit å gi litt ekstra frirom, men jeg har aldri opplevd at ei flaske har sprukket. Det kan være en fordel om flaskene har en fleksibel bunn, altså en som kan presses ut. (Bunnen peker innover/oppover i disse flaskene, og når vørteren har utvida seg, peker den utover.) Noen har en stivere bunn, og de bruker jeg ikke til frysing.

Yes, endelig fant jeg en måte å bruke de gamle gjærbøttene som har stått i boden noen år nå. Har tenkt å kaste dem flere ganger, men de har på mirakuløst vis overlevd.

Etter en liten runde med klor er de nå en del av beredskapslageret her i huset. 60 liter skulle holde en stund, men vurderer å bruke to til.

IMG_8743.jpeg

Tilbake
Topp