Deilige bilder!!!

Vis vedlegget 78889

Ble 23 glass med syltetøy (planen var ~15.. men jaja) og litt senere 9 med rips. Går ikke så mye av de men kjekt å ha. Neste på lista er blåbær, men de var litt små enda så venter litt.

Vis vedlegget 78890
Har nettopp fullført årets villbringebærsanking. Resultatet er 40 beger med "røretøy" i fryser'n:). Det skulle rekke til en del julegaver i tillegg til det som trengs for eget konsum.

Etter hvert. Gjæringen foregår jo i et kjøleskap så ingen ubudne gjester har adgang. Gjærlaget på toppen vil jo beskytte vørteren så lenge det er aktiv gjæring.
Trur nok @Steinar Huneide er inne på noe viktig der.

Gjærlaget synker jo tilbake i ølet etter hvert. Så beskyttelsen fra det ville jeg ikke stolt for mye på. (Forbehold: Boblene er fylt med CO2, og det er mulig at det utgjør et nokså ugjestmildt miljø for de ubudne. Det kan være en forklaring på at åpen gjæring opp gjennom historia har fungert. Dette kan jeg for lite om:).)

Ja renhold er viktig.
Men tror at faren for infeksjon er
liten her. Mulig at produksjon av CO2 skaper litt turbulens som kan dra med seg utøy fra overflaten i kjøleskapet, men jeg tok sjansen denne gangen.

Ja renhold er viktig.
Men tror at faren for infeksjon er
liten her. Mulig at produksjon av CO2 skaper litt turbulens som kan dra med seg utøy fra overflaten i kjøleskapet, men jeg tok sjansen denne gangen.
Problemstillinga rundt det med beskyttelse fra gjærlaget er interessant. Jeg s kal se om jeg kan finne ut mer om det der.

Tviler på at CO2-turbulens kan spille noen rolle særlig rolle. Tyngdekrafta er noe sjefsskurken om det skjer noe.

Tilbake
Topp