Deilige bilder!!!

Prøvde meg på en pils`ish med Oslo kveik med en gang jeg begynte å brygge tidlig 2020, som smakte merkelig. Så prøvde jeg meg på en preudo pils med Lutra, og den virket lovende, men ble merkelig den også. Begge disse skulle brygges i romtemp.
Har litt Voss i frysen. (bilde) Husker ikke hvor jeg fikk det fra.
Jeg brygga en David Heath Stout for ikke så lenge siden med Voss kveik som ble voldsomt vellykka !! Også i romtemp.
Har ingen erfaring med butikk kveik, de fire sortene jeg har er rett fra opphav på gårdene her på Sunnmøre. Voss er kjent for å være tolerant på temperaturer, bare at som med annen gjær bør man øke gjærmengde når gjæringstemperaturen er lavere.

En liten fotoreportasje fra noe jeg håper blir et vellykka redningsprosjekt. Etter at jeg brygga et klassisk norsk juleøl på fredag som endte opp med en IBU på opp mot 80, måtte jeg gjøre noe for å tynne ut bitterheta. Løsning: Brygge en ny batch i dag, og blande de to - altså "drauflassen". Så jeg fordelte det gjærende ølet på to kar, og tappa oppi oksygenert humlefri vørter i begge. Bilde 1 er henta fra den prosessen. PÅ bilde to står de to til høyre i kjelleren, sammen med tre pilsdunker, hvorav de to til venstre er klare for flasking. Bilde tre er tatt med for at ikke den røde IPA'n som står i kjellertrappa skal føle seg utafor. (Den har forøvrig 80 IBU - og skal absolutt ikke tynnes ut:).)
IMG_20260913_144350.jpgIMG_20260913_145658.jpgIMG_20260913_145738.jpg

Sist redigert:
Tilbake
Topp