Deilige bilder!!!

Den fra Petit er det bare å kaste. Hadde litt av den jeg også. Ølet ble vannvittig bitterhet og harskt. Kjenner et par andre som hadde samme opplevelse. Ellers har jeg kun fått god humle fra Petit.

Det var da voldsomt mye - i alle fall hvis det er relativt rein gjær, uten noe særlig trub. Hvor stort var det brygget du høsta fra?
45 liter 1.054 til gjæring. Denne stakk jeg jo om, så tømte av sedimentene i tanken. Var 3-4 desiliter i bunn som jeg lot være når jeg rengjorde nå før tapping av IPAen.

Har god erfaring med å dyrke opp på denne måten. Tidsmessig er det ikke så stor forskjell på å lage et øl enn å vokte en starter i 3-4 steg for å få nok til 50-60 liter.

45 liter 1.054 til gjæring. Denne stakk jeg jo om, så tømte av sedimentene i tanken. Var 3-4 desiliter i bunn som jeg lot være når jeg rengjorde nå før tapping av IPAen.

Har god erfaring med å dyrke opp på denne måten. Tidsmessig er det ikke så stor forskjell på å lage et øl enn å vokte en starter i 3-4 steg for å få nok til 50-60 liter.
OK - det siste der har du nok rett i. Men jeg ville bare satt to treliters startere. Ingen steg. Det forutsetter jo at du har to rørere og to femliterskolber, da.

Jeg får sjelden mer enn 3 dl tjukk slurry fra mine vanlige 25 liters brygg. Det er relativt lite formering. Er usikker på om det er bra eller dårlig. Men jeg steller pent med dyra mine - gir dem alt de trenger, trur jeg - så de skulle ha godt med ressurser til å formere seg mer om de trengte det.

Jeg får sjelden mer enn 3 dl tjukk slurry fra mine vanlige 25 liters brygg. Det er relativt lite formering. Er usikker på om det er bra eller dårlig. Men jeg steller pent med dyra mine - gir dem alt de trenger, trur jeg - så de skulle ha godt med ressurser til å formere seg mer om de trengte det.
Kan godt hende at setter jeg glassa i kjøleskapet så er disse tre literene blitt en liter tjukk slurry. Fremdeles veldig løs i glasset der. Tre desiliter var lite da. Jeg topphøster jo mer enn det med Skarekveik.

Kan godt hende at setter jeg glassa i kjøleskapet så er disse tre literene blitt en liter tjukk slurry. Fremdeles veldig løs i glasset der. Tre desiliter var lite da. Jeg topphøster jo mer enn det med Skarekveik.
Her er hva jeg fikk ut av det siste pilsbrygget jeg flaska, for tre dager sida. Da var det ikke noe igjen i karet. Det glasset der tar vel en halv liter. Dette er pils gjæra på 15 grader; mulig gjæren i den vil formere seg litt dårligere enn alegjær på 20.

Det er vel et par dl slurry der. Minimalt med trub. Jeg vil ikke bruke hele greia i et nytt brygg - om jeg skal bruke det. Det blei stående ganske lenge før jeg flaska.
gjærhøst sept 26.jpg

Det er vel et par dl slurry der. Minimalt med trub
Det var jo lite ja...

Slik det funker med Brewtools er det vanskelig å tappe heilt klar vørter over uten å legge igjen mer enn komfortabelt. I dag dro jeg kun over klar vørter og tappet resten til ei gjæringsbøtte. Ti liter var det der... Tenker at 5-6 liter av det kan slåes til gjæringstanken i morgen.

Har dermed sikkert hatt lavere densitet på gjæren enn estimert, men så overpitcher jeg alltid. Få øl jeg brygger er gjærdrevne. Mitt fokus er kjapp og rein gjæring med plenty gjær som "rydder opp". Jeg brukte liters glasset med gjær i dag. AIPAen endte på OG 1.052 som er litt under oppskrifta. Tipper denne andregenerasjons AY3 drar den til 1.010.

Sist redigert:
Det var jo lite ja...

Slik det funker med Brewtools er det vanskelig å tappe heilt klar vørter over uten å legge igjen mer enn komfortabelt. I dag dro jeg kun over klar vørter og tappet resten til ei gjøringsbøtte. Ti liter var det der... Tenker at 5-6 liter av det kan slåes til gjæringstanken i morgen.

Har dermed sikkert hatt lavere densitet på gjæren enn estimert, men så overpitcher jeg alltid. Få øl jeg brygger er gjærdrevne. Mitt fokus er kjapp og rein gjæring med plenty gjær som "rydder opp". Jeg brukte liters glasset med gjær i dag. AIPAen endte på OG 1.052 som er litt under oppskrifta. Tipper denne andregenerasjons AY3 drar den til 1.010.
Overpitching skulle jo gi mindre tilvekst. Men om du også gir godt med oksygen, får du kanskje boost'a gjærveksten. Teorien sier det gir fare for fusel og tvilsomme estere - men jeg innbiller meg at du brygger godt øl:).

Det med at Brewtools gjør det vanskelig å tappe klar vørter uten å legge igjen mye, var overraskende. Men jeg har jo lurt på det der med bryggemaskiner - skjønt hvorfor skulle de være problematiske? Er Brewtools verre enn andre?

Teorien sier det gir fare for fusel og tvilsomme estere - men jeg innbiller meg at du brygger godt øl:).
Jeg sender deg fire bokser med Knekten så snart det er klart. :)
Det med at Brewtools gjør det vanskelig å tappe klar vørter uten å legge igjen mye, var overraskende
Noe er med tålmodighet, noe er med at sirkulering under nedkjøling suger inn nedenfra og skyter på skrå opp ut av motstrømskjøleren. Etter nedkjølinga er vørteren da helt oppvirvlet. Tar en del tid før det blir klarnet i kjelen, og selv etter en halvtime så får jeg som nevnt, en del svinn. Eller å tappe av og vente mer. Vil jo bli ferdig med dagens brygg og vaske opp.

Jeg sender deg fire bokser med Knekten så snart det er klart. :)

Noe er med tålmodighet, noe er med at sirkulering under nedkjøling suger inn nedenfra og skyter på skrå opp ut av motstrømskjøleren. Etter nedkjølinga er vørteren da helt oppvirvlet. Tar en del tid før det blir klarnet i kjelen, og selv etter en halvtime så får jeg som nevnt, en del svinn. Eller å tappe av og vente mer. Vil jo bli ferdig med dagens brygg og vaske opp.
Det holder med én boks:). Så får du ei flaske fra meg - og kanskje en bitter, også, om alt går bra i morra.

Skal bli artig å sammenligne - om min oppfører seg ordentlig, da:).

Tilbake
Topp