Deksel på manometer av - Kan det føre til lekkasje?

Men det er vel en liten lekkasje? Eller er ikke en boble hvert 2. sekund noe å snakke om?
 
ja, fra 22 grader til ca 4 grader. Kanskje derfor?
Ja, målinga på manometeret som viser trykket i flaska er ganske verdiløs. Den er stabil, bortsett fra ved temperaturendringer fram til du ikke lenger har co2 i væskeform. Da faller det som en stein, og du er tom for co2 neste morgen.
 
Men det er vel en liten lekkasje? Eller er ikke en boble hvert 2. sekund noe å snakke om?
Joda, en lekkasje er det. Men det har ikke noe med verdiene på manometeret ditt å gjøre. Ikke enda, ihvertfall. Gi det tid, så går flaska tom, og da vil det jo vises på manometeret også.
 
hva mener du ? Co2 kan ikke være i væskeform rundt våre temperaturer. Problemet her er at det fortsatt lekker litt fra den klemringen som fester slangen til manifoldet (til venstre i bildet). Er dett ebare noe jeg må akseptere, fordi det er ubetydelig? Eller må jeg starte all over?
 
hva mener du ? Co2 kan ikke være i væskeform rundt våre temperaturer. Problemet her er at det fortsatt lekker litt fra den klemringen som fester slangen til manifoldet (til venstre i bildet). Er dett ebare noe jeg må akseptere, fordi det er ubetydelig? Eller må jeg starte all over?
Jo, under høyt trykk. Som i flaska di.
 
hva mener du ? Co2 kan ikke være i væskeform rundt våre temperaturer. Problemet her er at det fortsatt lekker litt fra den klemringen som fester slangen til manifoldet (til venstre i bildet). Er dett ebare noe jeg må akseptere, fordi det er ubetydelig? Eller må jeg starte all over?
Det beste er om du har ei noenlunde nøyaktig vekt. Jeg bruker maltvekta mi som går til 50 kilo. Har du på trykk uten at ball locks er tilkobla noe, og flaska veier mindre dagen etterpå, så har du lekkasje. Er ikke så vanskelig det her egentlig. Klipp slanger så du har friske ender, sjekk at klemmene passer dimensjonen og faktisk klemmer rundt og ikke bare der skruen er, så tenker jeg at du kommer i mål med dette. Det skal stå tare på flaska, det er vekta av flaska når den er tom. Evt med håndtak og mutter påmontert. Min 2 kg flaske er 4.56 kg tare, men uten håndtak og mutter er den 4.11 kg.
 
Joda, en lekkasje er det. Men det har ikke noe med verdiene på manometeret ditt å gjøre. Ikke enda, ihvertfall. Gi det tid, så går flaska tom, og da vil det jo vises på manometeret også

Det kommer ikke luft inn i et tett fat. Er det tomt for gass, så skal klokka som viser trykket i flaska gå til rød sone eller 0, men med mindre du har lekkasje eller blør av trykket så skal klokka som viser trykket ut av regulator fremdeles stå på det den var stilt inn på. Jeg trur du har lekkasje, kanskje mellom regulator og fat.
Trykket på flaska gikk til rød sone eller 0. Så dette betyr vel da at jeg ikke har en stor lekkasje, bare en veldig liten en? Ref. min observasjon lenger nede om en gassboble hvert annet sekund.
 
Trykket på flaska gikk til rød sone eller 0. Så dette betyr vel da at jeg ikke har en stor lekkasje, bare en veldig liten en? Ref. min observasjon lenger nede om en gassboble hvert annet sekund.
Tja, det kommer jo litt an på det. Har du konstant strøm av CO2 ut en lekkasje, så kjøles regulatoren ned og da blir klokkene unøyaktige. Merker det selv om jeg purger 3-4 fat med 2 bar rett etter hverandre, da er det rim på regulatoren og den viser feil. Vekta lyver ikke.
 
Det beste er om du har ei noenlunde nøyaktig vekt. Jeg bruker maltvekta mi som går til 50 kilo. Har du på trykk uten at ball locks er tilkobla noe, og flaska veier mindre dagen etterpå, så har du lekkasje. Er ikke så vanskelig det her egentlig. Klipp slanger så du har friske ender, sjekk at klemmene passer dimensjonen og faktisk klemmer rundt og ikke bare der skruen er, så tenker jeg at du kommer i mål med dette. Det skal stå tare på flaska, det er vekta av flaska når den er tom. Evt med håndtak og mutter påmontert. Min 2 kg flaske er 4.56 kg tare, men uten håndtak og mutter er den 4.11 kg.
ja, god ide, men jeg har ikke en vekt til dett. Flasken veier ca 10 kg . Er tung. Jeg tror mer og mer at jeg ikke har festet klemringen riktig. Hvordan får jeg nå løs den klemringen og får kjøpt riktig klemring? Jeg skal sende inn et bile av det.
 
Lastet opp et nytt bilde til albumet over i link, men er ikke så forskjellig fra det andre, bare tydeligere. Kjøpte dette på Ølbrygging.no, men skal høre med de hva slags dimensjon klemring jeg bør bruke og kjøpe denne et nærmere sted. Går utifra at jeg bare klemmer rundt hele med en tang på så mange punkter som mulig for å feste klemringen?
 
Lastet opp et nytt bilde til albumet over i link, men er ikke så forskjellig fra det andre, bare tydeligere. Kjøpte dette på Ølbrygging.no, men skal høre med de hva slags dimensjon klemring jeg bør bruke og kjøpe denne et nærmere sted. Går utifra at jeg bare klemmer rundt hele med en tang på så mange punkter som mulig for å feste klemringen?
Ringen din markerer der du har skrudd nippelen inn i manifolden. Der ville jeg ha brukt noe tetningsmiddel eller gjengeteip. Noen av slangeklemmene dine er for små, bilde viser at du har tightet helt sammen. Rett dimensjon må løsnes litt for å få tredd de på slangen, så kan du skru til igjen.
 
Ringen din markerer der du har skrudd nippelen inn i manifolden. Der ville jeg ha brukt noe tetningsmiddel eller gjengeteip. Noen av slangeklemmene dine er for små, bilde viser at du har tightet helt sammen. Rett dimensjon må løsnes litt for å få tredd de på slangen, så kan du skru til igjen.
Manifoldet kom levert slik: CO2 manifold med 3 uttak, Kegland - Ølbrygging AS (olbrygging.no)

Ja, ball-lockene kunne sikkert ha brukt andre slange-klemmer. Skal forsøke å få tak i det. Men jeg snakker om klemring rundt nippelen. Jeg så bare at bobler kom opp fra området markert med blå penn, det kan komme fra der nippel er skrudd inn i manifoldet også. Men om jeg har tatt på klemring feil, så er vel det grunnen. Men kan selvfølgelig også prøve med tetningsmiddel.
 
nei, den gullfargede er en klemring, som jeg har bitt skiten ut av med en tang. Mulig den ikke trengtes eller jeg ble feilinformert da jeg bygget denne for 3-4 år siden. Det skal holde med bare en vanlig slange-klemme? Jeg skal nå bestille 6 stk 11mm som skal passe til en 6mm armert silikonslange.
 
nei, den gullfargede er en klemring, som jeg har bitt skiten ut av med en tang. Mulig den ikke trengtes eller jeg ble feilinformert da jeg bygget denne for 3-4 år siden. Det skal holde med bare en vanlig slange-klemme? Jeg skal nå bestille 6 stk 11mm som skal passe til en 6mm armert silikonslange.
Jeg har ingen erfaring med slike manifolder. Er det en klemring så hadde jeg kjøpt nye deler til den manifolden. Bruk fastnøkkel..
Slangeklemmer er hyllevare på Biltema https://www.biltema.no/bil---mc/bil...klemmer/slangeklemme-rustfri-2-stk-2000050531
 
ja, de jeg hadde var fra Biltema. Ser nå de er 12mm, så de var vel egentlig ikke så veldig mye for store da? Ser ikke klemring som tilbehør hos Ølbrygging, men skal sjekke. Så en klemring skrues på med fastnøkkel?
 
Hvis det lekker ut av gjengene så kan du bruke ny gjengetape, men enda bedre en flytende gjengetetning. Hvis det er ut av slange-enden så gjør du som Steinar sier og kapper av en bit og skrur på en slangeklemme som henvist. Trenger ikke skru livsskiten ut av den.

Jeg må være fargeblind eller så ser jeg på feil bilde, men den gullfargede inne i den blå ringen må jo være en gjenget skrue og ikke en klemring. Der du har klemt med tang tror jeg Steinar mener du skal bruke en liten fastnøkkel og skru den til. Uansett så selger de klemring på ølbrygging, men under navnet slangeklemme
 
Tilbake
Topp