Dele opp bryggedagen?

Med stadig mindre tid til overs i hverdagen må jeg prøve å være kreativ. Så lar det seg gjøre å meske og skylle ut vørter den ene dagen. Kjøle den
ukokte vørteren raskt ned til 2-3 grader, for og så koke den dagen etter (14-17 timer senere)??

Har noen prøvd å dele opp bryggedagen slik?

Mvh Thomas :)
 
Mitt andre brygg ble laget slik. Kjølte ikke ned vørteren fort og lagret den på kjøkkenbordet i gryte med lokk til dagen etter. Nå står brygget til karbonering på flaske men har ikke lagt merke til usmak enda ihvertfall.

Det sagt, nå besto ikke mesket vørter for mer en 30% av det gjærbare sukkeret, resten var ekstrakt.
 
Jeg har ikke prøvd dette, men det er ett par utfordringer hvis du tenker å lage hele batchen på denne måten.
1. enzymaktiviteten fra mesken må avsluttes, det gjøres normaltsett under skylling, ved å ha høy nok temperatur på skyllevannet.
Hvis ikke alle enzymene blir satt ut av spill vil enzymaktiviteten fortsette og du kan ende opp med ett tynnere øl enn tiltenkt.
2. bakterier kan potensielt overleve meskingen og kan således ødelegge vørteren, hvis du får temperaturen ned til 2-3 grader blir dette sikkert ikke ett problem.

Men som sakt jeg har ikke prøvd det, så kan selvsakt gå bra, bare pass på enzymene, det er antageligvis de som kan volle størst problemer.
 
Ramsvatn skrev:
Jeg spurte Frank på NØ om dette.  Han sa det kunne gå fint men man burde holde temperaturen over 80grader.

Og hvorfor er det? Regner med at enzymene er deaktiv etter å ha vært en gang opp i 78 °C
 
Skal en lagre vørten et døgn før man koker den er det stor mulighet for at bakterier surner den. Så jeg ville delt bryggedagen på en annen måte. Som familiefar er jeg bundet på armer og ben og har lært meg noen triks. Dagen før fikser jeg findetaljene på oppskriften og maler malten samt veier opp humle, gjærnering, vannjustering OSV i plastglass. Gjæren er forlengst propagert eller vasket og er klar til tilsetting. Gjærings spannet eller betterbottle som jeg nå bruker er ferdig vasket og står klar med starsan blanding inni.
På bryggedagen mesker jeg inn med 60C vann rett fra springen, dette sparer jeg en time på. Tre timer senere tapper jeg vørten i spannet og somregel utsetter jeg vasken til dagen etter.
 
Hvor lurt er det å utsette vasken til dagen etter? Så lenge du kan holde ting fuktig vil jeg tro det er greitt, men om noen av "restene" tørker inn vil det vel bare være vanskeligere å rengjøre i etterkant? Eller?
 
Det som måtte komme av bakterier om natta blir jo drept under kokingen, så det spørs hvilken skade de har rukket å gjøre før det. De kan jo ha rukket å sette usmak på vørteren, men det er vel begrenset hvor mye de kan gjøre på en natt. (ren synsing her nå). Optimalt er det nok ikke!
 
På siste IPA mesket & skylte jeg på kvelden, tappet alt ned i en gjæringdunk og kokte brygget dagen etterpå.
Brygget ble satt til gjæring og tørrhumling. Da gjæringen var over og brygget ble flasket var smaken god, men ganske humlet.

Under karbonering på flaske skrudde jentungen tempen på badet opp til 30gr. Resultat: en flaske eksplofaenmegderte..

Flaskene står nå kaldt og godgjør seg. Er spent på smaken da hele prosessen ble litt uortodoks, med innslag av sabotasje av jentungen.

Skal prøve en flaske neste helg, men hvis ikke  humlen har roet seg får jeg grave ned hele partiet 6 md og prøve igjen da. Øllet er fremdeles uklart på flaskene, men dette er vel ikke unormalt for tørrhumlet IPA.
 
Jeg har også mesket en dag og kokt dagen etter. Riktignok gjort det på vinterstid da vørteren sikker kom ned mon nullpunktet i løpet av natta da den sto i garasjen. Dette brygget ser forløpig bra ut men fortsatt litt tidlig til å konkludere enedelig men den flasken jeg prøvde sist var helt fin men manglet litt kullsyre enda.


Om denne metoden egner seg på sommerstid og sterk varme er jeg kanskje litt mer usikker på men som tidligere nevnt her kan man organisere dagen litt annerledes og kanskje ikke ende omm så gæli likevel.
 
I begynnelsen av desember gjorde jeg det samme, mesket en dag, kokte dagen etter.
Jeg klarte å rote noe himla mye da jeg meska på søndagen, alt ble bare kaos og kål, bare så just jeg ikke helte hele skjitn ut..

Mandagen etter jobb, så kokte jeg vørteren og humla den, klarte da også å kuke det til så det ble mindre humle enn beregnet, dette er den tidligere omtalte APA'en jeg hadde i en tråd her, denne står fortsatt på fat, og nå har den kullsyre og smak som bare rakkern, det er definitivt ingen APA, men smaker mer som en belgisk kriek ellernoe i den gata der, sprudlende og fin :)
 
neslekkim skrev:
-
kål, bare så just jeg ikke helte hele skjitn ut..
-

-
Mandagen etter jobb, så kokte jeg vørteren og humla den, klarte da også å kuke
-

Helt OT,  men lurte på hvorfra du er/kommer ?
 
Om man vil ha et lite innblikk i hvilken effekt bakterier kan ha på ukokt vørter, kan ma la masken stå i meskekaret over natta. For å spare til gjør jeg det innimellom. Jeg mesker ut ved 78 C, og man skulle kanskje tenke at masken hadde blitt sånn rimelig pasteurisert av den behandlingen, men det er den tydeligvis ikke. Ved et par anledninger har jeg dagen etter merket relativt tydelig ulukt fra masken, som av syrnet melk (IKKE kefir eller kulturmelk, men syrnet søtmelk...). Jeg antar dette skylles de store forekomstene av melkesyrebakterier på maltkornene. Store mengder av disse bakteriene vil bli med over i vørteren, og kan relativt raskt gjøre skade hvis man ikke har varmet den skikkelig opp (i det minste et oppkok) før man lar den hvile.

Hvis mangelsn på tid er virkelig prekær, hadde jeg heller brygget på ekstrakt, for å slippe unna mesking og skylling.
 
Jeg bruker å la prøvene fra kokekjelen før kok stå i måleglasset på kjøkkenbenken (iriterende for noen)
som regel blir det stor aktivitet i disse måleglassene i motsetning til et glass med ferdi øl,
Så jeg vil ikke la ukokt vørt stå over natten
 
Får sende ut nabovarsel i nabolaget på hvis 70 flasker IPA må helles ut. Det blir mye gråt tenners gnissel da. Nok en "god ide" som ikke fikk luft under vingene, men eksploderte i hangaren.
 
Fra det Gahr og Oddvar sier høres det ut som man enten bør varme vørteren til kok før den kjøles, evt. holde den ved høy nok temperatur natta igjennom. Men hvis man må igjennom oppkok så begynner tida man sparer å forsvinne litt.

Hva er øvre grense for melkesyrebakterieaktivitet?
 
Tilbake
Topp