neslekkim
Norbrygg-medlem
Gahr skrev:Om man vil ha et lite innblikk i hvilken effekt bakterier kan ha på ukokt vørter, kan ma la masken stå i meskekaret over natta. For å spare til gjør jeg det innimellom. Jeg mesker ut ved 78 C, og man skulle kanskje tenke at masken hadde blitt sånn rimelig pasteurisert av den behandlingen, men det er den tydeligvis ikke. Ved et par anledninger har jeg dagen etter merket relativt tydelig ulukt fra masken, som av syrnet melk (IKKE kefir eller kulturmelk, men syrnet søtmelk...). Jeg antar dette skylles de store forekomstene av melkesyrebakterier på maltkornene. Store mengder av disse bakteriene vil bli med over i vørteren, og kan relativt raskt gjøre skade hvis man ikke har varmet den skikkelig opp (i det minste et oppkok) før man lar den hvile.
Hvis mangelsn på tid er virkelig prekær, hadde jeg heller brygget på ekstrakt, for å slippe unna mesking og skylling.
Så det vil si at jeg kunne ha fått melkesyrebakterier i min vørter?, resultatet ble jo veldig rart, og ikke noe jeg vil gjenta, men det skjedde altså pga at alt skar seg, fra a-å.. og siden jeg skulle på jobb dagen etterpå små måtte jeg bare pakke sammen.
Idag er som samt øllet temmelig merkelig, lukter ikke ille, smaker ikke ille, men rart, litt syrlig, men har blitt noe avrundet i smaken nå. Kanske jeg skulle melde det inn som en surøl på nm?