Dele opp bryggedagen?

Gahr skrev:
Om man vil ha et lite innblikk i hvilken effekt bakterier kan ha på ukokt vørter, kan ma la masken stå i meskekaret over natta. For å spare til gjør jeg det innimellom. Jeg mesker ut ved 78 C, og man skulle kanskje tenke at masken hadde blitt sånn rimelig pasteurisert av den behandlingen, men det er den tydeligvis ikke. Ved et par anledninger har jeg dagen etter merket relativt tydelig ulukt fra masken, som av syrnet melk (IKKE kefir eller kulturmelk, men syrnet søtmelk...). Jeg antar dette skylles de store forekomstene av melkesyrebakterier på maltkornene. Store mengder av disse bakteriene vil bli med over i vørteren, og kan relativt raskt gjøre skade hvis man ikke har varmet den skikkelig opp (i det minste et oppkok) før man lar den hvile.

Hvis mangelsn på tid er virkelig prekær, hadde jeg heller brygget på ekstrakt, for å slippe unna mesking og skylling.

Så det vil si at jeg kunne ha fått melkesyrebakterier i min vørter?, resultatet ble jo veldig rart, og ikke noe jeg vil gjenta, men det skjedde altså pga at alt skar seg, fra a-å.. og siden jeg skulle på jobb dagen etterpå små måtte jeg bare pakke sammen.
Idag er som samt øllet temmelig merkelig, lukter ikke ille, smaker ikke ille, men rart, litt syrlig, men har blitt noe avrundet i smaken nå. Kanske jeg skulle melde det inn som en surøl på nm? :)
 
Fritt fra wiki:
Pasteuriseringsformer [rediger]I praksis benyttes følgende «former» for pasteurisering/varmebehandling av melk:

Lav-pasteurisering [rediger]Melken varmes opp til 63°C i 30 min. og kjøles deretter ned til 4°C eller under. Fosfatase-enzymet inaktiveres ved denne temperatur og tidskombinasjon, slik at melken viser en negativ reaksjon ved fosfataseprøven. Den internasjonale betegnelsen er LTLT (low temperature long time)

Pasteurisering [rediger]Melken varmes opp til 72-75°C i 15 sek. og kjøles deretter ned til 4°C eller under. Fosfatase-enzymet inaktiveres ved denne temperatur og tidskombinasjon, slik at melken viser en negativ reaksjon ved fosfataseprøven. Den internasjonale betegnelsen er HTST (High Temperature Short Time)

Høypasteurisering [rediger]Melken oppvarmes til minst 80°C i 3-5 sek. og kjøles deretter ned til 4°C eller under. Ved denne behandlingen inaktiveres enzymet peroksydase, og melken viser negativ reaksjon ved peroksydaseprøven.

Ultrapasteurisering [rediger]Melken oppvarmes i to trinn, først til ca 75°C og deretter under trykk til 140°C i 2-4 sek. Hvoretter den nedkjøles hurtig til 4°C eller under. Ultrapasteurisering innebærer at alle melkens bakterier destrueres, og melken vil få en ekstra lang holdbarhet. Den internasjonale betegnelsen for denne behandlingen er UHT (Ultra High Temperature).

-Spørst om det er godt nok med eit meskesteg på 78ºC for å gjennomvarme alt. Det kan jo vere ein del korn som ligg feks ut mot veggen i meskekaret og aldri blir varme nokk.
Tryggaste er nok å koke vørteren.
 
protto skrev:
-Spørst om det er godt nok med eit meskesteg på 78ºC for å gjennomvarme alt. Det kan jo vere ein del korn som ligg feks ut mot veggen i meskekaret og aldri blir varme nokk.
Tryggaste er nok å koke vørteren.

Men spørsmålet var vel å gjøre seg ferdig med meskingen den ene dagen,også koke den andre dagen?
Korn, etc i meskekaret vil ikke ha noe å si da, annet enn en større vaskejobb?

Jeg hadde iallefall all vørteren i kokekaret, klar til koking dagen derpå. (pga sukkermengden (tror jeg) i vannet, så var vørteren forøvrig fortsatt lunken dagen etter.., men siden jeg da kokte suppa over en time, så mener jeg at bakterier burde være bortkokte..)
 
neslekkim skrev:
Jeg hadde iallefall all vørteren i kokekaret, klar til koking dagen derpå. (pga sukkermengden (tror jeg) i vannet, så var vørteren forøvrig fortsatt lunken dagen etter.., men siden jeg da kokte suppa over en time, så mener jeg at bakterier burde være bortkokte..)

Bakteriene er nok utkokte da ja, men spørsmålet er om bakteriene rakk å gjøre noen ugang før du tok livet av dem. Og når du beskriver ølen som syrlig så er vel ikke det utenkelig. Det at du skriver at vørteren fortsatt er lunken morgenen etter gjør meg enda mer mistenksom, bakterier trives jo knallgodt i lunkne forhold.

Tror at om man ikke har mulighet til å gi vørten et oppkok så bør man hvertfall kjøle ned så kjapt som mulig og lagre så kaldt som mulig.
 
hvis
neslekkim skrev:
Men spørsmålet var vel å gjøre seg ferdig med meskingen den ene dagen,også koke den andre dagen?
Korn, etc i meskekaret vil ikke ha noe å si da, annet enn en større vaskejobb?

Jeg hadde iallefall all vørteren i kokekaret, klar til koking dagen derpå. (pga sukkermengden (tror jeg) i vannet, så var vørteren forøvrig fortsatt lunken dagen etter.., men siden jeg da kokte suppa over en time, så mener jeg at bakterier burde være bortkokte..)

Poenget mitt var at siden masken syrnet, vil den ukokte vørteren også gjøre det. Massevis av bakterier vil bli med fra meskekaret over i vørterpanna, og om vørteren ikke varmes nok opp, vil disse sette igang å gjøre ugagn relativt raskt. Jeg tror den beste løsningen om man har for liten tid er å brygge på ekstrakt, da slipper man unna hele meskingen og skyllingen...
 
Gahr skrev:
Poenget mitt var at siden masken syrnet, vil den ukokte vørteren også gjøre det. Massevis av bakterier vil bli med fra meskekaret over i vørterpanna, og om vørteren ikke varmes nok opp, vil disse sette igang å gjøre ugagn erlativt raskt. Jeg tror den beste løsningen om man har for liten tid er å brygge på ekstrakt, da slipper man unna hele meskingen og skyllingen...

Helt klart, og resultat øllet er vel forsåvidt et godt svar på dette slik sett. Bare lurte litt når det virket som noen mente mesken skulle være problemet, men klart, uten å koke så har det jo blitt med ting da, men jeg trodde koking skulle redde ting. Jeg hadde jo forøvrig en fantastisk utgjæring på dette, noe som dog kan skyldes lav mesketemperatur ved dette tilfellet (63 grader).

Uansett, aldri mer..
 
neslekkim skrev:
protto skrev:
-Spørst om det er godt nok med eit meskesteg på 78ºC for å gjennomvarme alt. Det kan jo vere ein del korn som ligg feks ut mot veggen i meskekaret og aldri blir varme nokk.
Tryggaste er nok å koke vørteren.

Men spørsmålet var vel å gjøre seg ferdig med meskingen den ene dagen,også koke den andre dagen?
Korn, etc i meskekaret vil ikke ha noe å si da, annet enn en større vaskejobb?

Jeg hadde iallefall all vørteren i kokekaret, klar til koking dagen derpå. (pga sukkermengden (tror jeg) i vannet, så var vørteren forøvrig fortsatt lunken dagen etter.., men siden jeg da kokte suppa over en time, så mener jeg at bakterier burde være bortkokte..)

Eg uttrykte meg litt uklart, Gahr forklarte det (igjen ;-)) slik eg meinte. Bakteriane som overlever meskingen blir garrantert med i kokekaret, så om ein har sjangs til å gi denne eit oppkok om ikkje anna vil ein vere tryggare.

Vørteren vil avkjølast sakte og det krympande volumet i gryta vil kunne suge til seg luft som kan inneholde diverse ting og tang.

Ekstrakt eller hiv kjerring og unger ut av huset kan vere løysningen;-)
 
Vi har ved flere anledninger brygget over 2 dager. Da har vi enten hatt vørteren på kok, før den ble dekket til og fikk stå over natta, eller kokt ferdig og avkjølt før den fikk stå over natta under lokk. Det siste er for å la den bunnfelle før tapping på gjæringsdunk, samt dele opp bryggedag. Har ikke merket at noen av disse metodene har resultert i foringet øl, selv om jeg lurer ut fra resultatene i siste konkuranse... Ville aldri latt ukokt vørter stå over natta. Som Gahr poengterer så lukter det ganske stramt av masken etter bare noen timer  :eek:ppkast:
 
ThomasRS skrev:
Med stadig mindre tid til overs i hverdagen må jeg prøve å være kreativ. Så lar det seg gjøre å meske og skylle ut vørter den ene dagen. Kjøle den
ukokte vørteren raskt ned til 2-3 grader, for og så koke den dagen etter (14-17 timer senere)??

Har noen prøvd å dele opp bryggedagen slik?

Mvh Thomas :)


Det var dette som var utgangspunktet.......kan jo tenkes at å kjøle raskt ned til 2-3 grader kan gjøre ett positivt utslag i forhold
til å la hele mesken stå over natten, hva angår bakterier. Er det noen som har synspunkter om det ?
 
Har nå smakt på IPA og smaken var grei,  heftig humle og høy alkoholprosent gjør saken litt vanskelig, men så langt er brygget godt. passer bra for menn med hår på ryggen.

Skal ikke prøve å dele opp bryggedagen igjen, det går sikkert ikke så bra neste gang..
 
Tilbake
Topp