Deling av kjøleskap

tsb

Flytt gjerne til riktig sted om dette er postet feil.

Har nå fått et stort kjøleskap (210cm høyt) i uteboden, som skal brukes til gjæring i første omgang. Men siden jeg kun kjører en batch om gangen, så blir det endel dødplass. Ønsket på sikt er å kunne dele av kjøleskapet, slik at nederste halvdel er til gjæring og den andre er til fat/flasker.

Tenker da på noe som dette:
Gjæringsdelen er isolert med isopor, med en varmekabel rundt karet og vifter fra øverste del til evt kjøling. Styres med en STC.
Lagringsdelen er styrt av en annen STC. Her vil kjølefunksjonen brukes mest mtp kjøling, mens en frostvakt eller lignende varmer opp skapet på vinteren. Kjøleskapet vil da være koblet fra mtp potensiell kulde i boden.

Vil dette fungere, eller vil noe gå i stykker ganske kjapt?

Jeg har sett et tilsvarende opplegg med fryseboks som er brukt til hhv kegerator og gjæringskammer, styrt med vifter for å flytte luft fra kald til varm del. Utfordringen for din del blir vel at kjøleskapet ikke bare kjøler den øverste delen, men hele skapet.

Vil dette fungere, eller vil noe gå i stykker ganske kjapt?

Det vil nok fungere, men er ingen optimal løsning. Å plassere et varmekammer i et kjølekammer virker litt unødvendig. All varme som produseres i varmekammeret må fjernes av kjøleskapet, varmen forsvinner ikke av seg selv. Det blir to systemer som konstant jobber mot hverandre.

En bedre løsning er å skaffe et kjøleskap til, så har du til begge funksjoner. Eventuelt kan du bygge varmekammeret separat. Du må jo ha isolasjon uansett, da behøver du bare å bygge en kasse i tillegg.

Ok, takk for svar. Plass er en av grunnene til at jeg lurte på om det ville være mulig. Har ikke plass til å få inn et skap til, men får se på alternative løsninger på utfordringen.

Har oppsett med 2 stk STCer, en koblet til selve kjøleskapet og den andre til varmekabel rundt bøtta, funker fint å holde kjøleskapet på 4-6gr til kjøling av fat og 18-20 gr I gjæringsbøtta. Bruker et liggeunderlag løselig rundt gjæringsbøtta...

Det er positivt at det faktisk går! Har du mulighet til å legge ut et bilde hvordan det ser ut inni kjøleskapet? :)

Tilbake
Topp