Demontere kuleventil

Haakon

Norbrygg-medlem
Hei. Er det noen som har klart å demontere en slik kuleventil? Noen tips til fremgangsnåte? Reklameres med «kan demonteres for enkel rengjøring». Det er lett å sende noen til månen også om man heter wernher von braun:)

er lacto i den. Har forsøkt koking, steke i ovn, 25%klor etc etc (antibac er lite effektivt) så tror det kan være en maltbit eller noe inni ventilen.
 

Vedlegg

  • E6AD786B-C2BF-4992-814C-140ACE0F5215.jpeg
    E6AD786B-C2BF-4992-814C-140ACE0F5215.jpeg
    17,2 KB · Sett: 110
Regner med at du holder fast én av de store sekskantmutterne og skrur i den andre? Altså på innløp og utløp?

Sett den gjerne fast i en skrustikke, hvis du har det :)
 
Kuren for denne ventilen var skrustikke og rå makt. Skru den sammen litt svakere så går det an å demontere den uten hassel. Brukt to brygg og var full av dritt. Hjelper ikke å kjøre koende vann gjennom, 24t i fryseren, 30min koking, 4 timer i stekeovn, bad i klor etc . Må demonteres etter hvert brygg.
 
Kuren for denne ventilen var skrustikke og rå makt. Skru den sammen litt svakere så går det an å demontere den uten hassel. Brukt to brygg og var full av dritt. Hjelper ikke å kjøre koende vann gjennom, 24t i fryseren, 30min koking, 4 timer i stekeovn, bad i klor etc . Må demonteres etter hvert brygg.

Du bør kjøre vasking med forskjellige grader av åpning på ventilen, og også kjøre flowen baklengs, det er så godt du får det uten å måtte skru den opp. Går du lei av det så er butterfly ventiler neste steg, men du må fortsatt ta fra hverandre alt med gjenger en gang i blandt og rengjøre de komponentene, hvis du blir lei av det så er det sanitært sveisede triclamps som er greia. Lengre enn det kommer du ikke tror jeg.
 
Sist redigert:
Du bør kjøre vasking med forskjellige grader av åpning på ventilen, og også kjøre flowen baklengs, det er så godt du får det uten å måtte skru den opp.

Det er det jeg gjør, syntes det ikke er så mye stress
langt mindre enn å demontere hver gang ihvertfall
 
Det er det jeg gjør, syntes det ikke er så mye stress
langt mindre enn å demontere hver gang ihvertfall

Ja, man finner ut av hvor ofte det trengs etterhvert, men da må det demonteres for å finne ut av det, hehe.

Men hvis man har brygget et stort øl så er det greit å sjekke for å få en pekepinn. Mer sukker gjør hele affæren mer sticky. Jo høyere OG, jo oftere må man pille skiten fra hverandre.
 
Jeg fant rester av BE mange brygg etter at jeg brygget det, som var det eneste svarte brygget ila den tiden. Svart guffe som enten kunnelukte surt, eller av deilig karamell. Det fant jeg inni albuer og som hadde en litt ru overflate innvendig. I de helt glatte triclamp-delene fant jeg ingen rester.
 
Konklusjonen på denne ventilen var at den var feilprodusert. Selve kula hadde en sprekk i sporet som gjorde at vørter kom inn i selve kula som ble sur.
Forhandler sendte ny ventil uten kostnad.
 
Tilbake
Topp