1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Demontere kuleventil

En tråd i 'Utstyr' startet av Haakon, 26 Mai 2020.

1. Haakon

Haakon
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hei. Er det noen som har klart å demontere en slik kuleventil? Noen tips til fremgangsnåte? Reklameres med «kan demonteres for enkel rengjøring». Det er lett å sende noen til månen også om man heter wernher von braun:)

er lacto i den. Har forsøkt koking, steke i ovn, 25%klor etc etc (antibac er lite effektivt) så tror det kan være en maltbit eller noe inni ventilen.

Vedlagte filer:

2. Aruzaa

Aruzaa
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Regner med at du holder fast én av de store sekskantmutterne og skrur i den andre? Altså på innløp og utløp?

Sett den gjerne fast i en skrustikke, hvis du har det :)

3. Haakon

Haakon
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har prøvd med to store rørtenger, no dice. Får forsøke skrustikke ja

4. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Den er ikke for moro skyld linksgjenga?

Jo-Helge liker dette.
  5. Haakon

Haakon
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja det skulle ikke forundre meg. Skal forsøke å vrikke litt i den

erikraude liker dette.
  6. Haakon

Haakon
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kuren for denne ventilen var skrustikke og rå makt. Skru den sammen litt svakere så går det an å demontere den uten hassel. Brukt to brygg og var full av dritt. Hjelper ikke å kjøre koende vann gjennom, 24t i fryseren, 30min koking, 4 timer i stekeovn, bad i klor etc . Må demonteres etter hvert brygg.

7. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Du bør kjøre vasking med forskjellige grader av åpning på ventilen, og også kjøre flowen baklengs, det er så godt du får det uten å måtte skru den opp. Går du lei av det så er butterfly ventiler neste steg, men du må fortsatt ta fra hverandre alt med gjenger en gang i blandt og rengjøre de komponentene, hvis du blir lei av det så er det sanitært sveisede triclamps som er greia. Lengre enn det kommer du ikke tror jeg.

#7 Miguel, 28 Mai 2020
    Sist redigert: 28 Mai 2020
    loebrygg liker dette.
  8. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er det jeg gjør, syntes det ikke er så mye stress
    langt mindre enn å demontere hver gang ihvertfall

9. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ja, man finner ut av hvor ofte det trengs etterhvert, men da må det demonteres for å finne ut av det, hehe.

Men hvis man har brygget et stort øl så er det greit å sjekke for å få en pekepinn. Mer sukker gjør hele affæren mer sticky. Jo høyere OG, jo oftere må man pille skiten fra hverandre.

loebrygg liker dette.
  10. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

min erfaring og, i den grad jeg har noe erfaring med det

11. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg fant rester av BE mange brygg etter at jeg brygget det, som var det eneste svarte brygget ila den tiden. Svart guffe som enten kunnelukte surt, eller av deilig karamell. Det fant jeg inni albuer og som hadde en litt ru overflate innvendig. I de helt glatte triclamp-delene fant jeg ingen rester.

Del denne siden