Design din drømmeskyllearm

Har funnet en sveiser som skal lage skyllearm for meg. Sjukt mye tenking.

Kom med innspill jeg kan bygge videre på eller bruke som de er.
 
Har brukt denne designen avbildet nedenfor en stund og happy med det.

Har også laget etpar utgaver av morebeer sin ultimate spargearm samt et utkast til slik som han linker til overs, men syns de funker dårlig. Ser fint og flott ut med fin spray på videoene, men i virkeligheten så skyller en jo med fryktelig lite pådrag på pumpe og såvidt det sutler vann igjennom, og da vil disse bare legge vannet i senter kontra å spre utover maltsengen...

1461503201411.jpg Snapchat-6631724809955042124.jpg
 
For min del er det en halvmeter kveil med tykk silikonslange som jeg har skjært hull i her og der. Den ligger oppå masken og er åpen i enden. Jeg slipper da rengjøringsproblem dersom det kommer litt korn med i den sirkulerende vørteren. Tar 2 sekunder å rengjøre.
 
For min del er det en halvmeter kveil med tykk silikonslange som jeg har skjært hull i her og der. Den ligger oppå masken og er åpen i enden. Jeg slipper da rengjøringsproblem dersom det kommer litt korn med i den sirkulerende vørteren. Tar 2 sekunder å rengjøre.
Sånne superenkle løsninger er jo helt håpløse når man har bestemt seg for å bruke alt for mye penger på overkillbling! :)
 
Her er min superenkle. Flytter den litt rundt ved behov. Skrukobling i enden som fjernes ved rengjøringImageUploadedByTapatalk1464952409.702385.jpg
 
Har brukt denne designen avbildet nedenfor en stund og happy med det.

Har også laget etpar utgaver av morebeer sin ultimate spargearm samt et utkast til slik som han linker til overs, men syns de funker dårlig. Ser fint og flott ut med fin spray på videoene, men i virkeligheten så skyller en jo med fryktelig lite pådrag på pumpe og såvidt det sutler vann igjennom, og da vil disse bare legge vannet i senter kontra å spre utover maltsengen...

Vis vedlegget 25234 Vis vedlegget 25235
Likte denne! Hvordan skaffet du deler?
 
Likte denne! Hvordan skaffet du deler?

Eg hadde liggende på lur...

Men finner slike fittings på ebay/alix, kan se om eg finner link til lignende senere. Usikker på om du finner smålengder med tubing der, selges oftest i hele 6m lengder hos feks Tess...
 
Da har jeg ofret det noen tanker og kommer iallfall for å få for noe som har en center og sprer vørter ut derfra. Tenkte jeg skulle bringe oksygen-nazismen min til mesken og kommer for å gå for noe som ligger like under overflata. Men jeg antar at jeg vil ha litt liten dim på den sånn at jeg får høyere trykk for å få blandet vørteren godt i mesken.

Så hovedtanken er fortsatt en ultimate sparge arm lignende sak. Men er usikker på om jeg vil ha vørteren nedenifra eller fra toppen. Den må jo nødvendigvis treffe ei plate for å bli spredt utover. Har tenkt å ha en salgs sylinder på slutten med slisser, men det blir jo bare pes mtp rengjøring.

1465138268702823693634.jpg

Foreløpig tenker jeg noe sånt. Dritsimpelt. Men at saken er rund.

Edit. Vørteren bør vel komme nedenifra ja. Ellers står jeg der med en enorm stålbue over meskekjelen på de store ølene isteden for bare at røret på siden står høyere. Så den tegningen kan vel bare snus opp ned.
 
Sist redigert:
Videre tanke. Er det noen som vet hvordan vørteren vil oppføre seg ved utgangen på denne? Jeg vil tro at noe av den vil bøye av nedover. Jeg vet iallfall at en lydbølge vil det, og antar det samme skjer her. Ser for meg at forskjellen litt banalt sett er bare et tykkere medium enn luft.

1465139394001-670022213.jpg

Kan dette være en salgs tilnærming til virkeligheten? Får vel begynne å lese mer om fluid dynamics, kun for å brygge litt øl.. det baller på seg. Dette er da med hele skiten under overflaten.

1465140256245-1691917982.jpg
 
Sist redigert:
Du tenker opp/ned ultimate arm her? diameter på kjele og rør/plater på "skyller" bestemmer jo mye hvordan væske skal gå, og ikke minst hvor stort vannspeil over mesk.

Hvor mange liter pr minutt pleier du å skylle med?

Som nevnt lenger oppe ble det lite guff hos meg med morebeer rip off på 50cm diameter kjele, men vil tro med noe mer vann over maltsengen og tettere plater så vil det spre seg bedre med så lite pådrag på pumpe...
 
Hvis du tenker på størrelsen på platene så blir det omvendt ja. Men vørteren skal fortsatt komme underfra.

Jeg tar iallfall utgangspunkt i USA (orker ikke skrive ultimate sparge arm fra nå). Og prøver å tune det designet til en blichmann 7.5G (28L). Altså en ganske liten meskekjele.

Jeg skal forsåvidt ikke skylle. Kun resirkulere med en March 809 med kule på utgangen.

Siden falskbunnen til blichmann er så tight som den er må jeg tenke på flow for å ikke gå stuck. Jeg tenker å kompensere for lavere flow med høyere trykk ut av meskearmen. Men jeg vil prøve å nå ut til ytterkantene av kjelen samtidig som noe havner i midten. Dette er egentlig for fremtiden. Siden jeg skal no sparge nå så kommer det til å være mye vann i kjelen og jeg går ut ifra at det blir godt blandet uansett. Skal meske med full boil volum.

Og ja. USAen jeg hadde ble ikke brukt med sprayfontene. Den ble lagt med nederste plate omtrent i flukt med vannspeilet og det bare fløt utover. Fungerte fint.
 
Hva skal du med optimal sparge arm design hvis du ikke skal skylle?
Hvilke fordeler gir det?

Selv gikk jeg fra et slikt konsept til kun å resirkulere temmelig rått og brutalt med kun en slange ned i mesken, og har vel ikke merket noen forskjell. Har en god silbunn med diptube i bånn av meskekaret.

Ser at ved stegmesking så kan det kanskje utjamne temperaturforskjeller bedre sånn teoretisk, men har ikke studert dette da jeg liker å røre litt av og til ved temperaturhevninger.
 
Fordi jeg er smått pertentlig mtp bryggingen. Bryggeriet jeg skal lage nå tar høyde for utvidelse til HLT på et senere tidspunkt. Hvis det blir HLT i det hele tatt aner jeg ikke. Men har vært gjennom en del nå og testet mye forskjellig så jeg føler at jeg har har god ballast for å skjønne hvilke muligheter som må holdes åpne for fremtiden. Har en del leftovers kan du si ;)

Men som sagt skal jeg resirkulere. Jeg er ute etter en mest mulig homogen mesk både nå og med evt HLT siden jeg er ute etter så optimalt resultat jeg kan få, og samtidig et resultat som er så likt som mulig fra gang til gang med minimal input fra meg selv. Derfor jeg er i overkant nøye med designet på alt i bryggeriet. I det tidligere bryggeriet var en OG med et avvik på to poeng grunn til å stusse en del med mindre det var delvis nytt terreng.

Så jeg får være optimistisk og nøye nå og så bytte ut og redesigne for n-te gang en gang i fremtiden ;)
 
Ser den, har samme holdning med unntak av dette med minimalt arbeid. Hadde jeg ikke rørt under stegmesking (som er den optimale formen for å utligne temperaturforskjeller) ville jeg nok gått for det samme.
 
Jeg kommer jo til å bruke hermsen min. Og så lenge resultatet er helt likt fra gang til gang er jeg happy. Målet mitt er optimalisering så langt jeg kan dra det men minimal input underveis i prosessene. For å få like resultater fra gang til gang.

Edit: Selv om det er nok klin umulig. Så er målet med bryggeriet å ikke eksperimentere i like stor grad som jeg har gjort før, men å heve terskelen med et sidesatt mål om konkurransebrygging.
 
For min del er det en halvmeter kveil med tykk silikonslange som jeg har skjært hull i her og der. Den ligger oppå masken og er åpen i enden. Jeg slipper da rengjøringsproblem dersom det kommer litt korn med i den sirkulerende vørteren. Tar 2 sekunder å rengjøre.
sånn har jeg å!!! Funker fly!!!
 
Tilbake
Topp