Destillert vann

Skal sjekke på skolen idag Lars.  Vi bruker ionebyttet vann på labbene der, det er i praksis akkurat det samme.
 
Bensinstasjonen som batterivann, apoteket eller på laboratoriet på det lokale sykehuset.
 
Topp, prøver bensinstasjon og eventuelt apotek først, men takk læll Ørjan. :)
På tide å få prøvd pH-meteret jeg kjøpte for en billig Ebaypenge i høst..
 
Etter hva jeg forstår, er batterivann i utgangspunktet filtrert og ikke destilert. Vil det ha samme funksjon ved f.eks rensing/skylling av pH-meter?
 
Lars skrev:
Etter hva jeg forstår, er batterivann i utgangspunktet filtrert og ikke destilert. Vil det ha samme funksjon ved f.eks rensing/skylling av pH-meter?
Batterivann tror jeg som regel er ionebyttet vann. Men det kan jo hende Biltema tar noen snarveier... Rødspriten de selger er som kjent ikke akkurat VSOP....
 
Hvis du skal kalibrere pH-meteret ditt, har vin & Bar kalibreringsvæske:

http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_272&products_id=966
 
batterivann har jeg prøvd med mitt ph-meter, og det stemte med ph 7.
batterivann er avionisert vann, jeg har jobbet med tannlegeutstyr, og der solgte vi avioniseringsapparater til slikt, og det er det samme som easystill-apparatene du finner på vinogbar bl.a.
vannet blir kokt og dampen avkjølt, så det fungerer på samme måte som gammle hb-aparater....  :)
tror nok det vannet er helt fint.
 
Lars skrev:
Topp, prøver bensinstasjon og eventuelt apotek først, men takk læll Ørjan. :)
På tide å få prøvd pH-meteret jeg kjøpte for en billig Ebaypenge i høst..
Kan du legge ut en kort vurdering når du har fått testet pH-meteret?
 
Hvis man ikke trenger på litervis, men bare noen dråper til kalibrering, kan man jo koke opp litt vann i en kjele, holde lokket på skrå over slik at det renner ned i et glass! :jaha:
 
Jeg kan skaffe ionebyttet vann fra skolen gratis om du ikke allerede har kjøpt.  Vi bruker det bla annet til å skylle og kalibrere pH meter.  Bare husk at om du skal kalibrere pH meteret må du ha 2 løsninger med kjent pH.

Slik vi gjør det på labben er at vi kalibrerer med kjente pH løsninger så nært opp til den pH'en vi forventer å finne.  F.eks om vi skal måle surt vann kan vi kalibrere med ionebyttet vann med pH = 7  og en buffer på rundt pH = 4

Vi skyller måletuben med ionebyttet vann mellom hver måling og vi lagrer måletuben i ionebyttet vann slik at denne ikke tørker inn for da forkortes levetiden på tuben drastisk.
 
Til husbruk trenger du ikke ionebyttet vann bare for å vaske/skylle pH-sonden. Bruk springvann.
Til kalibrering kan det kanskje funke med batterivann, men siden du trenger to kalibreringspunkter må du uansett skaffe en buffer med en annen (kjent) pH enn 7 (i ditt tilfelle blir 4 mest fornuftig) så om du ikke allerede har ville jeg ha skaffet buffere med pH 4.01 og 7.00 med det samme.

Til oppbevaring av sonder er det vanlig å bruke en 3M løsning med KCl (Kaliumklorid) og det har du kanskje allerede i skapet hvis du har syslet litt med vannjustering.
For å lage 1 desiliter 3M KCl løser du 22.3g kaliumklorid i en dl vann. Trenger ikke være pinlig nøyaktig, så ca 20g+. Når sondene oppbevares stående nedi denne løsningen varer de visstnok mye lengre. Skyll i vanlig rent vann før bruk.
 
Batterivann tror jeg som regel er ionebyttet vann. Men det kan jo hende Biltema tar noen snarveier... Rødspriten de selger er som kjent ikke akkurat VSOP....

I databladet til batterivannet til biltema står det at det erframstilt ved omvendt osmose. Det er altså ikke detillert men filtrert gjennom en halvgjennomtrengelig membran. Om sluttproduktet kan benyttes til det samme vet jeg ikke noe om, men det er hvertfall ikke destillert vatn :)
 
Tilbake
Topp