Det blir ikke mer reodorfelgenhjemmesnekra enn dette!

...men det funker som FY!

Jeg har plukka med meg en 200 liters varmtvannsbereder, kappa den i to, isolert den øvre halvdelen til meskekar og brukt den nedre halvdelen som varmtvannskilde. Har benytta to stk av disse 12V billigpumpene som har versert på forumet her den siste tiden. En til å sprinkle vann fra varmtvannstanken over mesken, den andre til å pumpe vørteren over i kokekaret etc.

Det funker ganske enkelt vanvittig bra. Har meska vørter til en ESB som skal kokes i morra (det ble for sent...). Skal nå ordne meg en liten kobberspiral og et slags varmekar for å få til en fin RIMS-løsning før jeg rigger det hele til på et stativ i garasjen.

Vanvittig artig! Men det ser jo helt herpa ut. :) Det er problemer, naturligvis. Det tar alt for lang tid å varme skyllevannet opp, men antar at jeg kan koble meg forbi termostaten til varmtvannsberederen, men det får komme senere. Hovedpoenget er at det er vanvittig enkelt og rimelig å få noe som dette på plass - pumpene kosta meg kanskje 2-300 pr stk inkl. frakt. Varmtvannsberederen kosta ingenting. Slanger skal byttes ut med kobberrør som jo vil koste litt, men tjohei så artig. Det er få ting som er så artig som å PUMPE egen vørter ut i kokekar!

Nå må det ryddes opp - stativ, av&på-knapper, termokontroller, etc...nok artigprosjekter for hele vinteren! :)
 

Vedlegg

  • bilde.jpg
    bilde.jpg
    162,3 KB · Sett: 1.165
  • bilde1.jpg
    bilde1.jpg
    166,1 KB · Sett: 1.171
  • bilde.jpg
    bilde.jpg
    170,8 KB · Sett: 1.167
Etter å ha testa alle komponentene hver for seg er nå bryggeriet oppe og kjører. Fantastisk artig å kunne styre det hele med knapper, ventiler og tuber istedet for vørtersøl og rot. Dette var kult. Testbrygget ble en Nøgne Ø #100 klone. Med en OG på 1099 var det artig å se at vi klarte å stappe såpass mye malt og vann oppi meskekaret at vi endte opp med ca 70 liter ferdigkokt vørter. Ikke verst med slik OG. Og så godt som null søl. Pumper som dro og funka hele prosessen gjennom! Veldig artig!!!  :brygging:
 

Vedlegg

  • IMGP7363.jpg
    IMGP7363.jpg
    1,6 MB · Sett: 990
  • IMGP7368.jpg
    IMGP7368.jpg
    347,1 KB · Sett: 950
  • IMGP7369.jpg
    IMGP7369.jpg
    422,2 KB · Sett: 935
  • IMGP7373.jpg
    IMGP7373.jpg
    407 KB · Sett: 988
Takker! Dog - det er bare et hjørne av garasjen. Steg 1: Rydde opp skikkelig og "definere" bryggehjørnet bedre...steg 2: Bygge en brygge-bod vegg-i-vegg med garasjen...en dag madammen har ærend i byen eller noe slikt. :)
 
30.8 kg gikk oppi. Det så greit ut når vi tappa oppi vannet, men når malten så ramla oppi begynte det å bli faretruende fullt i karet.

Klok av skade (vi sveiva oss gjennom 15 kilo sist gang...) fikk vi den nordnorske maltpusher Bryggebryggeren til å male malten for oss. Koronamølla tar spesialmalten og lite mer heretter. :)
 
frode_skarstein skrev:
Har benytta to stk av disse 12V billigpumpene som har versert på forumet her den siste tiden.

Fine bilder av bryggeriet ditt! :)

Noe jeg lurer på, disse pumpene, er det disse pentrypumpene fra Biltema? De ser ihvertfall veldig likt ut:

25-983_l.jpg


link
 
Eduard skrev:
Noe jeg lurer på, disse pumpene, er det disse pentrypumpene fra Biltema? De ser ihvertfall veldig likt ut:

Disse anbefales kun for bryggere som synes det er greit å få bryggedagen ødelagt av pumper som svikter etter en del timers bruk. Impelleren blir myk av varm vørter og løsner fra akslingen. Jada, jeg har prøvd.
 
Nei - det er ikke de samme pumpene - mine var omtalt i endel diskusjoner her tidligere, og er godt likt på andre utenlandske bryggerforum. De er små men tåler kokende vann & er næringsmiddelgreie.

Det er ingen tendenser til mykning av plast under flytting av kokende veske i det hele tatt.

Jeg har en for 12V og en for 24V. Funker veldig bra.
 
Tilbake
Topp