Det drygeste skummet

Python pilsner, svart hav.. det var flere øl på ølfestivalen i bergen som hadde skum som var seigere enn sirup (selv om det var 0 kullsyre i glasset) - hvordan får man skum som er seigt som sirup? x% maltet bygg, max 20%? Dette gjaldt spesielt portere, store, seige bobler i stedenfor kjappe "hveteølsbobler" ala wit, weissen...

Man kan ta dovent øl i en kremsprøyte, tilsette hydrokolloider (f.eks. lecite) og en nox-patron, og vips så har man stabilt skum man kan legge øverst i glasset. Dette må jeg prøve ut i løpet av helgen.

Er det mulig å få tak i nitrogenblandinger i større kvanta sånn som CO2 flasker og koble dette til fattapping? Det blir litt dyrt med de små nox-patronene i lengden.

De nevnte ølene blir ikke servert med nitrogen-blanding, selv om det gir et tett, fint skum. Noe av poenget er selve tappingen. Om ølet får skumme en del ved tappingen, og man så lar skummet "hvile" litt, får man ofte et tettere skum enn om mna tapper raskt.

N2/CO2-blanding (beergas) skal være tilgjengelig for bryggere, mne jeg har ingen spesifikke steder jeg kan nevne.

Tilbake
Topp