Takker! Er dette vanlig med hveteøl? Regner med at dette går helt greit, har ikke overpitchet med gjær..St.Bjørnar skrev:1. Ta ut gjærlås
2. Rens gjærlås
3. Sett gjærlås tilbake
Satte den i går rundt 21, begynte allerede med ett par plopp rundt 2230!! Men det begynte akkurat for en time siden Jeg retter begge tomler opp for ett godt brygg!Yngve J skrev:Det er veldig vanlig med hveteøl. Men sett på en blow off tube, dersom stormgjæringa fortsatt pågår.
Skal jeg tilsette det nå?? Misforstod jeg?St.Bjørnar skrev:Om du vil ha skumfasthet så tilsetter du hvetemalt, grunnen til at dette skjer er nettopp skumfastheten.
Dama har ammetåke, jeg har bryggetåke!! :-DYngve J skrev:Nei, for all del. Sett på blow off tube og len deg tilbake og nytt snekkelyden. RDWHAHB.
Haha! :-D Må se om jeg finner en slange da...Yngve J skrev:Da er det fristende å si at det er full pupp i alle kar ;D
Takker for tips! Ett lite spørsmål til.. Når du lager hveteøl på speidel, blir det da mye proteiner i vørteren? Har skrevet litt om det i "Jomfrubrygg på speidel 50ltr". Kommenter gjerne Takk igjen for gode råd!Roger skrev:Lett på lokket og la det ligge delvis over til det verste har gitt seg. Det utvikles så mye CO₂ at det ikke medfører noen problemer.
Jeg gjør det med alle brygg og har ikke hatt noen problemer så langt.
Ok! Jeg trodde det var litt sånn feil å bruke irish moss i hveteøl siden man gjerne vil det skal være uklart. Men det skal vel noe til at det blir helt klart? Hvilke meskesteg bruker du på hvetebrygg på speidelen? Takk igjen for svarRoger skrev:Bruker Irish Moss og i tillegg rører jeg godt for å samle all gugga i midten av Speidelen. Brukte Kjølespiral før, men har byttet den ut med en platekjøler.
Whirlpool fungerer greit, har akkurat tappet opp 2 hveteøl og fikk proteinresten til å forbli i gryta uten store problemer. Du må bare la vørteren få mulighet til å roe seg etter at du har rørt i den og så må du følge med når du tapper ut slik at ikke gugga i midten siger ned og blir med ut gjennom kranen.