Detalj ved flasking.

I helseverden brukes tørrsterilisering ved 30 min på 180 grader, i tillegg kommer oppvarming og kjøling. I alt regnet ca 60 min. Mulig det benyttes annet i matvareindustri men 3 timer syntes jeg høres mye ut men mulig jeg tar feil. hermetisk lukking er selvfølgelig best men bevares sølvpapir på tuten duger bra.
Det beste hadde kanskje vært en form for autoklavering men da snakker vi helt annet utstyr og pris.

Jeg for min del er glad jeg slipper unna med enkle metoder og mattilsynets regler selv om jeg alltid streber etter beste mulige forhold.

RDWHAHB....

Jeg bruker starsan før jeg flasker, og de holder seg infeksjonsfrie, selv etter års lagring..

Bernts skrev:
RDWHAHB....

Jeg bruker starsan før jeg flasker, og de holder seg infeksjonsfrie, selv etter års lagring..

Javisst, StarSan fungerer veldig bra. Jeg bruker stort sett bare det nå. Steriliserer i stekeovn bare hvis jeg har lite å gjøre, da det gjør tappedagen litt mer bekvem og med mindre søl. Huden på tommelen min får også en litt spesiell konsistens etter å ha rista  drøyt seksti flasker med StarSan...

Varmebehandling gir kanskje noen få færre infiserte flasker, siden StarSan er avhengig av kontakt for å drepe mikroorganismer, og ulumskheter kan gjemme seg i riper og smuss der væsken ikke kommer til. Men, har en gode rutiner for rengjøring, flaskene er i god stand, og en ikke gjenbruker middelet for lenge (passer på at væsken holder riktig PH og er fri for partikler). Så er infeksjon fra flaskene ikke et tema med StarSan.

Tilbake
Topp