Diacetyl i øl

Det gikk bra, gjæra overlevde!  :D

Gjæringen startet med storm. Det freste av fatet om morgenen når jeg dro i sikkerhetsventilen.
Imidlertid var det svært kaldt i kjellernedgangen der tanken sto, så aktiviteten avtok mye ut over dagen uten å stoppe opp.
Jeg målte så lav temperatur som 4,7 gr på overflaten av tanken etter første døgn. Det har blitt litt varmere i været så temperaturen i tanken er nå rundt 7 gr. Det gjærer godt selv om temperaturen er så lav. Jeg tenker å øke temeraturen noe etter hvert . 7 graderer jo mye under vanlig gjæringstemperatur, men jeg synes å huske fra et besøk hos Dahls at de gjærer enda kaldere, er ikke sikker på dette. Dahls gjærer også med lagergjær under trykk, men jeg husker ikke hvor stort trykk de brukte.

Oddavar:
Det var ikke trykket i seg selv jeg var redd for når jeg trykksatte fatet med oksygen.
Det har seg slik at de fleste gasser blir giftige når deres deltrykk kommer over en viss grense (Deltrykk av en gass er den enkelt gass sin andel i en gassblanding, ganget med totaltrykket i gassblandingen. I min kanne ble deltrykket for oksygen på 3,5 bar. 2,5 bar overtrykk pluss 1 bar atmosfæretrykk og 100% oksygen.)

Jeg kan nevne at oksygenet virker som en nervegass som gir kramper når deltrykket blir stor stort, CO2 gir stress, rødmussethet og åndenød, mens nitrogen gir en oppstemt rus. Dette er vel litt utenfor tema, men det forklarer min bekymring for massedrap på gjærceller. Gjærceler hører dessuten til den type celler som i utgangspunktet ikke tåler oksygen. Noen slikke celler kan gi sykdom og oksygenpusting under trykk brukes i medisinen for å drepe dem. (Koldbrann/ gassgangren)  :lessmile:

Skare:
Fin link du sendte. Morro med hjemmebrygging på nettradio.

Gahr.:
Takk for tipset om spraymalt. jeg skal prøve slik starter. Vet du forresten om hot/cold trub er fjernet fra spaymalten?


Terje  :skaal:
 
Break-materialet er vel ikke fullstendig fjernet fra spraymalten, i alle fall. Det betyr ikke noe når du lager startere.
 
Når er det egentlig best å begynne å heve temperaturen for diacetyl-kvilen? Når skummet har lagt seg eller så snart gjæringen begynner å avta, eller et sted i midten?
 
Meningene er vel noe delte, men det blir sagt når ca. 10 % av gjærbart ekstrakt gjenstår.
 
Skummet har visst lagt seg, så jeg erklærer pilsen som rundt 10% akkurat nå (jeg har ikke vintyv eller noe slikt). Artig nok ligger det et tjukt lag med gjær på overflaten av brygget, selv om det er brukt WLP830 og det ikke et øyeblikk har oversteget 11 °C. Jeg trodde lagergjær skulle være undergjær.
 
Gahr skrev:
Gjærstartere er jo nettopp det, små brygg (vel og merke uten humle og brygget med ekstrakt). Absolutt en god ting hvis man vil brygge best mulig øl. Og ikke spesielt komlisert.

Vet ikke om vi snakker rundt hverandre.
Jeg er en mann med rimelig god tid, så jeg har ikke behov for å lage starter på den enkle måten, tenkte da å lage et komplett brygg på kanskje fem liter her hjemme istedenfor en starter med ekstrakt på 1,5 liter, etter et par dager drar jeg til brygghuset (fritisdhus) og tilsettrer hele brygget (starter) i et brygg på 70-100 liter.
Da lurer jeg på hva som gir best resultat,

slurry fra 1,5 liter starter
eller et brygg på fem liter
eller må jeg lage et større brygg ?
 
Det beste er å tilsette RETT mengde gjær.  Joda - det går an å tilsette for mye!.  Jeg ville nok laget et 5 liters brygg, der har du nok gjærceller selv om pakken eller røret er noen måneder gammelt.  Iflg mrmalty.com er det akkurat nok med en to mnd gammel pakke til 5 liter ale på 1055.  En fersk pakke er akkurat passe til 10 liter. For 5 liter lagerøl med samme styrke sier han at en fersk pakke er passe.  Jeg stiller meg litt tvilende til at dette er helt rett - laboratoriefremstilt gjær er i bedre stand enn slurry fra et tidligere brygg, men skitt au.  Du får iallefall ikke for mye gjær, og kan helt sikkert få 5 liter godt øl ut av "starteren" din.

Spørsmålet ditt? Jo, jeg ville absolutt laget 5 liter øl.  Du får mer gjær ut av det, og kan ta akkurat så mye som du trenger til hovedbrygget.  Hvor mye det er kan du beregne med mrmalty, eller se her:  http://www.bryggeri.net/viewtopic.php?t=1965
 
Neida, jeg forstod hva du mente, men jeg mener at prinsippet for en starter egentlig er det samme som for et øl; man lager en vørter og gjærer den. Gjæren formerer seg, og så kan man bruke denne. Hva som gir best resultat av det du skisserer, er avhengig av hvor fersk gjæren du begynner det hele med er, da dette vil avgjøre hvilken gjærmengde du ender opp med.

Ang. mrmaltys (Jamil Zainasheffs) tall, så er de etter sigende ganske så nøyaktige. Han eksperimenterte mye, og drev med uhorvelig mye celletelling under arbeidet med kalkulatoren. I samme typer tester, har både White Labs og Wyeast kommet fram til mer elle mindre samme tall. Chris White går god for tallene i et av de siste showene på the Brewing Network.
 
Tilbake
Topp