Dimensjonering av varmeelement til kokekjele

janmb

Norbrygg-medlem
Jeg skal installere varmeelement(er) i en 56 liter Blichmann som skal brukes som kokekjele.

Trenger tips til varmeelementer.

Hadde sett for meg et 3kW element til 16A kurs og kanskje et 4kW element til 20A kurs. Det gir rask oppvarming, men er antakelig altfor mye effekt når man skal vedlikeholde kok. Spesielt ettersom jeg også brygger en del 25 liter batcher.

Enten må de to elementene være så perfekt i størrelse at den ene passer til vedlikehold kok 50 liter og det andre til 25 liter (noe som sikkert er vrient å treffe på), ellers må jeg ha en eller annen effektregulator.

Noen som har erfaringer/tips her?

I min HLT så har jeg 3Kw + 2.5Kw + 1Kw varmeelementer, dette varmer opp 60l vann fra 6 til 68 grader på ca. 25min. Jeg klarer meg da greit med 2 x 16A kurser.
3Kw og 1Kw elementene bruker jeg som "boost" for og raskt få opp temperaturen, de slår jeg av rett før jeg når SV.
2.5Kw elementet er koblet til en PID regulator og det holder plenty for og holde temperaturen stabil.

Takk, det er en fin referanse.

Men min problemstilling er effekt til kok. HLTen er jeg ikke bekymret for.

Hei!

Når vi skulle bygge vvb-bryggeri tok vi utgangspunkt i formlene i denne tråden: http://forum.norbrygg.no/index.php?topic=3178.0 .. mer spesifikt:

Oddvar Demmo skrev:
Vi er noen som bruker 4 kW på opp til 100 liter så det er garantert nok for kok, er kjelen stor nok så du ikke får overkok trenges det ikke regulering, men det kan fory bli overkok hvis det legges på lokk som er helt tett.

Vi kan jo bruke formelen som sier at det trenges 4,2 W for å varme opp 1 gr. vann 1 grad.
s = 4,2 x antall grader x liter vann / effekt i kW
s= 4,2x50x80/4 = 4200 sek = 70 min.
Det tar da 70 minutter å varme opp 80 liter fra 50 til 100 grader med 4 kW, i tillegg kommer tap til omgivelsene.

Ved hjelp av denne formelen satte jeg opp et regneark hvor en kan sette inn antall kw og så regner den ut ut antall minutter det tar å heve temperaturen x grader i y liter vann. En kan også legge inn en faktor for effekttap til omgivelsene.

I følge dette regnearket tar det teoretisk sett 42 minutter å heve temperaturen fra 10 grader til 70 grader (60 grader øknining) i vårt bryggeri med 6kw. I praksis tar det ca. 60 minutter og det betyr at vi har et effekttap på ca. 25% ... vet ikke om det er rimelig (vi brygger i en kjeller med en romtemp på ca. 15 grader og vi brygger i uisolerte VVB-tanker)?

Uansett: Legger ved regnearket her hvis andre vil gå det nærmere etter i sømmene ... Hvis noen kan bekrefte at formlene er riktig laget i excel så er dette regnearket kanskje nyttig for flere.

Vedlegg

• volum og effekt - med effekttap.xlsx
    15 KB · Sett: 49
Min bekymring er ikke primært å få varmet opp fort, men snarere å ikke koke for voldsomt.

Det er å oppnå perfekt intensitet på vedlikeholdt koking jeg er opptatt av - spesielt ettersom jeg skal koke 50 liter i 56 liter kjele (dvs veldig full) og i tillegg koke så lite som 20 liter i samme kjele.

Greit nok at det skal koke skikkelig, men er ingen fan av å koke så vørteren spruter.

Tilbake
Topp