1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Strøm til 5500W varmeelement

En tråd i 'DIY' startet av simenkristoffersen, 22 Nov 2019.

1. simenkristoffersen

simenkristoffersen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Heisann!

Har bestilt et 5500W varmeelement fra eBay som jeg tenker å bruke til bryggeriet. Problemet er at jeg kun har 16A uttak i huset, og elementet trekker 24A. Planen er å koble opp elementet til to forskjellige 16A kurser i huset, altså to strøminntak for elementet. Men jeg har ingen anelse om hvordan jeg skal koble opp dette. Er det noen her som har noen gode råd å komme med, evt. koblingsskjemaer?

2. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er ingen god plan, det er ulovlig. Dessuten vil jordfeilvern slå ut om dette er montert foran eller om du har jordfeilautomater. Så har du også utfordringen med at kursene må være fra samme faseledere, ellers så jobber de mot hverandre.

Du skal heller kjøpe 2 stk. varmeelementer og bruke disse på hver sin kurs. Dette er hva eks. Brewtools bruker i sine bryggere, og det er en grunn til at det gjøres på denne måten.

3. Kalvatn

Kalvatn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Med alle heimemekka el-løysingar, lekkasjer på kjølere, frostvakter i kjøleskap osv, so burde det snart være ett punkt på søknad om boligforsikring på «Er du hjemmebrygger: ja/nei» :p

LarsUlv og simenkristoffersen liker dette.
  4. simenkristoffersen

simenkristoffersen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Takk for raske svar! Da er det kanskje en bedre løsning å bestille to varmeelementer på 2.5 og 3 kW som dere sier

5. Kalvatn

Kalvatn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Evt om du har komfyrkontakt greit tilgjengelig er det kanskje 25amp kurs på den?

6. simenkristoffersen

simenkristoffersen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det var ingen dum idé. Undersøkte nå, men den er kun på 20A.. Så da blir det å handle litt mer på eBay ;)

7. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

absolutt, eller 3x2 Kw hvis du har trefase.
    Undskyld frekkheten men dette bør du ikke gjøre selv :(

Einar Michelsen liker dette.
  8. TurboJens

TurboJens
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tror ikke det er mange som bruker elektrikere nei :) Sett ganske intrikate oppsett med styring etc, hadde jo kostet en formue..

Bør være klar over risikoen i hvert fall, kjenne til nødvendig tverrsnitt etc.

9. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

ikke mange nei men en betydelig del har selvinnsikt til å la være, like mange som dem som KAN gjøre det selv.

10. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Du trenger ikke kjøre 100% belastning på 20amp kursen...

11. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

jeg brygger opp til 150 liter med en 3x16 A kurs, med en samtidihetsfaktor på0,3 går det veldig bra.

EDIT: 3x16A

#11 Oddvar Demmo, 22 Nov 2019
    Sist redigert: 22 Nov 2019
  12. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja men da trenger han en effektregulator (og det er jo selvfølgelig mulig da) i tillegg :)

13. simenkristoffersen

simenkristoffersen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Effektregulator har jeg, samt. Kyotto SSR-er. Planen er å regulere tempen med en PID under mesking, for så å slå den av når vørteren skal kokes. Føler derimot at 20 amp gir litt lite futt når jeg skal brygge 70-80 liter, så det blir nok å kjøre 2 kurser på 2 elementer. Ingen av dere som har prøvd å seriekoble 2 SSR-er til PID, eller vet om det fungerer?

14. simenkristoffersen

simenkristoffersen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Mange gode råd her! Sistnevnte er kanskje det beste :D

15. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Serie 2 SSR, hvorfor ? du mener kanskje paralellkoble ?

16. simenkristoffersen

simenkristoffersen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Tenkte at hver ssr styrte effekten på hvert sitt element etter utslag fra pid-en. Finnes nok en bedre måte å gjøre det på også

17. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

da er det isåfall parallellkobling, går nok bra.
    Bruker ikke selv PID da jeg ser det som overcill i mitt oppsett.

simenkristoffersen liker dette.

Del denne siden