6kW varmeelement - Sikring

Hei.
Jeg har et varmeelement på 6kW. Dette tenkte jeg å koble opp selv og siden dette "systemet" er løst og blir kontinuerlig overvåket under bryggeprosessen så anser jeg det som ok.

Og for å gjøre ting litt ekstra trygt så tenkte jeg å lage en mobil boks med lavere sikring i umiddelbar nærhet til bryggekjelen. Spørsmålet er da, hvilken sikring er det den skal sikres med. Jeg har 3x230V inn til huset. I manualen til kolben står det at den kan brukes i 230V nett og 400V nett. P=U*I -> I=6kW/230V=26A. Så sikres med 26A? Jeg leser også på forumet at man må ta hensyn til om det er trefas nett eller ikke. Men trenger jeg å ta hensyn til det i dette tilfellet?
 
Du har sikring på alle kursene i huset ditt, de bestemmer hva du max kan trekke av strøm fra hver kurs, og en ekstra sikring er ikke nødvendig. Du må ha en kurs med minst 26A sikring, evt to 16A kurser, for du tenker vel ikke å koble deg direkte på strømkabelen, før sikringsskapet?
 
Takk for svar. Veit jeg kke trenger sikring vdd kjele, men greit å ha mulighet til å kunne bryte strømmen helt lokalt også. Tenkte jeg.

Når du skeiver før sikringsskap, så henger jeg ikke med, men jeg tror jeg forstår deg rett. 30A kurs til garasje, og påkobling skjer på denne kursen. Så 26A sikring slik jeg beregnet, ikke noe å ta hensyn til med 3x230v system? Mener p ha lest at hvis man kobler på trefas at man kan gå ned i sikringsstørrelse. Men er på tynn is her.
 
Hvilken type kontakter er det i garasjen? 220v eller 400v? I alle tilfelle, 30A kurs er nok til varmeelemtet ditt.

Hvis du vil ha mulighet for å bryte strømmen, så er en boks med en bryter bedre enn en boks med sikring, som du egentlig ikke har bruk for.
 
@Kaffemannen Den ekstra sikringen du tenker deg har absolutt INGEN misjon i det hele tatt. Bedre å bruke bryter som Amarillo skriver. Og hva du "anser som ok" bryr myndigheter og evt forsikringsselskap seg nada om, bare så du er klar over det, men jeg er enig i at om man ikke har 10 tommeltotter så får man det til selv på en trygg måte. :)
 
Er det 1 fas eller 3 fas element, høres ut som 3fas? Er det 1 fas så må du jo høyere en 2,5mm2 i kabeltverrsnitt også.
Er det 3 elementer som er koblet sammen til et? Høres slik ut da det kan brukes på både 230V og 400V.
Disse kobles vanligvis i trekant for 230Volt og stjerne 400Volt. Det er 2 helt forskjellige koblinger. Dette må sjekkes og kobles opp mot hva du har innlagt i huset.
Jeg ville brukt en sikring type Jordfeilautomat på 30mA ivertfall, de slå ut strømmen automatisk om det blir en jorfeil over 30mA.
Har du egen sikringsboks i garasjen som er sikret på 3x32A i hovedhuset? 30A finnes ikke, heller ikke 26A sikring.

Tror du skal høre litt med en du kjenner i nærheten av deg som kan litt om dette. Strømførende deler, vann, elementer og jordfeil er ikke god combo for helsa, hvis noe ikke er riktig koblet, isolert og feil vern (sikring).

Ikke koble deg til 2 forskjellige kurser
 
Hei. Tusen takk for svar. Nå har jeg en rimelig kyndig person i huset som kan gjøre det forsvarlig.

6mm2 kabeltverrsnitt er brukt på 16A sikring. 3 fase 230v. Men elementet er av typen (kjøpt brukt 400v 3 fas) som er å få hos bravvs (link). I huset/garasjen så er det 230V 3fas. Koblet opp etter koblingsskjema så får vi bare ut ca 2000w. Noe som er logisk siden elementet er ment for 400v. Er det noen triks som kan gjøres for å få 6kw?

Ja, tror det er tre elementer koblet som ett, men regulatoren som sitter i er tostegs.
 
det er fohåpentlivis koblet i syjerne og da vil en trekantkobling ordne saken, mewn det bør din venn se og fikse.
 
Hei. Tusen takk for svar. Nå har jeg en rimelig kyndig person i huset som kan gjøre det forsvarlig.

6mm2 kabeltverrsnitt er brukt på 16A sikring. 3 fase 230v. Men elementet er av typen (kjøpt brukt 400v 3 fas) som er å få hos bravvs (link). I huset/garasjen så er det 230V 3fas. Koblet opp etter koblingsskjema så får vi bare ut ca 2000w. Noe som er logisk siden elementet er ment for 400v. Er det noen triks som kan gjøres for å få 6kw?

Ja, tror det er tre elementer koblet som ett, men regulatoren som sitter i er tostegs.
Øhh... Den har termostat ja, 0-50°, og den bryter på 60° (overoppheting)... Da regner jeg med du kobler utenom termostat og overopphetingsvern? Hvis ikke blir det dårlige greier... ;)
 
Tilbake
Topp