Strøm til 5500W varmeelement

Heisann!

Har bestilt et 5500W varmeelement fra eBay som jeg tenker å bruke til bryggeriet. Problemet er at jeg kun har 16A uttak i huset, og elementet trekker 24A. Planen er å koble opp elementet til to forskjellige 16A kurser i huset, altså to strøminntak for elementet. Men jeg har ingen anelse om hvordan jeg skal koble opp dette. Er det noen her som har noen gode råd å komme med, evt. koblingsskjemaer?
 
Det er ingen god plan, det er ulovlig. Dessuten vil jordfeilvern slå ut om dette er montert foran eller om du har jordfeilautomater. Så har du også utfordringen med at kursene må være fra samme faseledere, ellers så jobber de mot hverandre.

Du skal heller kjøpe 2 stk. varmeelementer og bruke disse på hver sin kurs. Dette er hva eks. Brewtools bruker i sine bryggere, og det er en grunn til at det gjøres på denne måten.
 
Tror ikke det er mange som bruker elektrikere nei :) Sett ganske intrikate oppsett med styring etc, hadde jo kostet en formue..

Bør være klar over risikoen i hvert fall, kjenne til nødvendig tverrsnitt etc.
 
Tror ikke det er mange som bruker elektrikere nei :) Sett ganske intrikate oppsett med styring etc, hadde jo kostet en formue..

Bør være klar over risikoen i hvert fall, kjenne til nødvendig tverrsnitt etc.

ikke mange nei men en betydelig del har selvinnsikt til å la være, like mange som dem som KAN gjøre det selv.
 
jeg brygger opp til 150 liter med en 3x16 A kurs, med en samtidihetsfaktor på0,3 går det veldig bra.

EDIT: 3x16A
 
Sist redigert:
Effektregulator har jeg, samt. Kyotto SSR-er. Planen er å regulere tempen med en PID under mesking, for så å slå den av når vørteren skal kokes. Føler derimot at 20 amp gir litt lite futt når jeg skal brygge 70-80 liter, så det blir nok å kjøre 2 kurser på 2 elementer. Ingen av dere som har prøvd å seriekoble 2 SSR-er til PID, eller vet om det fungerer?
 
Effektregulator har jeg, samt. Kyotto SSR-er. Planen er å regulere tempen med en PID under mesking, for så å slå den av når vørteren skal kokes. Føler derimot at 20 amp gir litt lite futt når jeg skal brygge 70-80 liter, så det blir nok å kjøre 2 kurser på 2 elementer. Ingen av dere som har prøvd å seriekoble 2 SSR-er til PID, eller vet om det fungerer?

Serie 2 SSR, hvorfor ? du mener kanskje paralellkoble ?
 
Tilbake
Topp