Din første ale vs en enkel IPA?

Hadde tenkt å prøve meg på denne: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,6283.0.html som første brygg, men den høres ut ifra en del av kommentarene litt kjedelig ut. Tenker at jeg kanskje skal prøve meg på en IPA istedenfor. Er det mye vanskeligere? Kan jeg bare kjøre på med samme oppskrift men bytte ut humla, og hvordan bør jeg isåfall gjøre det? Noen som har tips til en enkel IPA for nybegynnere?

Hvis du har lyst å lage IPA er det bare å gjøre det, blir litt meir hektisk sida humlingene er mange, og man kanskje har nok å gjør med andre ting under ilddåpen, men med litt planlegging går det meste bra.

Pale ale malt som base, 5-10% caramalt og 5-10% hvetemalt som meskes på 66 grader. Om du brygger ekstrakt, bytter du pale ale med lys tørrmalt/ekstrakt og bruker dei andre malt typene som minimash eller steep. Northern Brewer som bitterhumle og Cascade til smak, aroma og tørrhumle. humling kan skje på 60, 30, 15, 5, 2, 0 min, og tørrhumling etter 3-4 dager, når primærgjæring er over (andre humletyper kan sjølvsagt brukast, både som bitter, smak og aroma). Bruk ca. 2 gram/liter til kvar humling. Gjærast med valgfri gjær (anbefaler WLP001, WLP 007 eller siden det er første brygg Safale US-05 som er ein tørrgjær) på 18-20 grader. OG 50-65. IBU regnes ut til 40-60 fra kokestart.

Høyres kanskje litt voldsomt ut, men med beertools eller Beersmith er det enkelt å få oversikt og rekne ut mengder. Eller så finner du nokre kalkulatorer på nett også, tror handbryg.dk har ein.

Håper detta hjalp litt.

Edit: Eventuelt hvis du synes humleskjema blir litt drøyt i første omgang, så kjem du langt med humling på 60, 15 og 2 min. pluss tørrhumle. Og hvis du da toner ned IBU en litt (til ca. 20-40 IBU) får du noko litt meir APA lignande.

Eg brygga jo den omtalte første ale. Om du skal brygge denne eller noe annet kommer vel mest an på hva du liker. Viss du helst liker amerikansk stil, så er det nok fornuftig å gå mot APA/IPA. Men om du liker britiske ale så er den kanskje ok.

Eg syns den er litt kjedelig, mest fordi den nesten ikke har aroma. Men det er vist klassisk engelsk har eg skjønt. Har god erfaring med å få hjelp med bryggselv.no til å sette sammen oppskrift, spesielt om du skal lage amerikansk pale ale.

Tilbake
Topp