Dip hopping og kveik

JayTe

Norbrygg-medlem
Etter å ha brygga siden 2010 og registrere meg på dette forumet i 2011, drister jeg meg til å for første gang be om råd. Mens jeg brygger helgens brygg, en kraftig humlet Vienna, planlegger jeg neste helgs brygg. Planen er en neipa til påske etter ønske fra madamen. Tidligere har jeg med hell gjæret neipaene med kveik og tørrhumlet på tradisjonelt vis på lavere temperatur etter at gjæringen i hovedsak er over. Men siden jeg nå mer eller mindre dip hopper alt, dukker spørsmålet opp; hvordan blir det hvis jeg kombinerer gjæring av kveik på 40 grader med dip hopping?

Noen som har erfaring?

hvordan blir det hvis jeg kombinerer gjæring av kveik på 40 grader med dip hopping?
Aldri prøvd 40 grader med Sunnmørskveik. Men har tilsatt humle ved brøl og hatt en effekt av at humle/gjær bunnfaller bedre. Kan ikke si at jeg har merka noe spesielt forskjell på smak fra tørrhumle humle ved brøl og dag 2.

Har aldri ønsket velkommen til noen som har vært medlem og lest forumet så lenge før… men…
Velkommen som aktiv skriver på forumet :)

Har ikke testet selv, men det vil være naturlig at en del av aroma vil forsvinne under en så varm stormgjæring

Forsøk - og rapporter :)

Har aldri ønsket velkommen til noen som har vært medlem og lest forumet så lenge før… men…
Velkommen som aktiv skriver på forumet :)

Har ikke testet selv, men det vil være naturlig at en del av aroma vil forsvinne under en så varm stormgjæring

Forsøk - og rapporter :)
Takker! Det er jo såpass mange innlegg til sammen på dette forumet at det meste er spurt om før. Handler bare om å søke seg frem til det. Eller så har vi jo Google og div ai. Men akkurat dette fant jeg ikke noe godt svar på. Men uansett gir jeg det et forsøk.

Bestilte det jeg manglet nå til følgende oppskrift:
Brewfather

I går ble sammensuriumet brygget, og nå 20 timer senere bobler det godt i gjærlåsen. Ble litt lavt på utbytte med OG på 1.055 isteden for planlagte 1.059. Tror kanskje jeg glemte å røre før jeg startet skyllingen, da det gikk i overkant fort.

Endret også litt på humleregimet. Humlegrøten ble tilsatt rett i gjæringskaret før vørter ble pumpet over.

IMG_0924.jpg

Tilbake
Topp