dobbel batch

Hei.

Jeg leste i forrige nummer av BYO om to øl fra en batch.
Er det noen av dere som har litt erfaring å dele på dette området? Jeg tenkte at en Pale Ale og en IPA kunne passe bra sammen. Planene var felles mesk, men så koker og humler jeg hver for seg.

Noen tips til oppskrift? Evt fremgangsmåte?
 
Enkleste er å bruke to ulike gjærtyper men holder det andre likt. Da trenger du kun å koke, humle og kjøle ned en ladning og splitte det i to gjæringskar etterpå.
 
Enkleste er å bruke to ulike gjærtyper men holder det andre likt. Da trenger du kun å koke, humle og kjøle ned en ladning og splitte det i to gjæringskar etterpå.

Har akkurat et slikt eksperiment gående med juleølen nå. En med Mangrove Jack's M27 og en med Safbrew T-58. Det er forskjell på dem nå etter 2,5 uke i karene sine. Venter ca 1 uke til før jeg tapper da jeg skal bort noen dager nå.
 
Man kan også, i en annen kjele, trekke de mørkere spesialmaltene, koke i 10-15 min. Deretter splitte batchen i to og tilsette den mørke suppa i den ene. Slik kan man lage for eksempel porter og bitter i samme slengen.
 
Takk for innspillene. Jeg tror jeg har lyst å gå for en partigyle variant denne gangen. Dette fordi jeg ønsker ett litt sterkere og ett litt svakere øl.
Forskjellig gjær varianten er derimot også noe jeg har tenkt på, men det tror jeg blir en annen gang.

MoreBeer linken ga jo noen tips om hvordan man går frem for å komponere oppskriften, men om noen har gjort dette og ønsker å dele oppskrift, så tar jeg gjerne i mot tips.
 
Har planer om å prøve, men ikkje komt så langt endå. Planen er då å finne to øl med nokså lik maltsammenstning, og så bruke ulik humle og gjær.
 
Hallo! Jeg testet dette for en tid tilbake med engelske øltyper, men da varianten med å brygge en øl og så blande ut til tre, med steeping av diverse spesialmalt i et par kjeler ved siden av. Jeg brygga 24 liter med en fellesnevner av oppskriftene og så blanda ut i litt ulike forhold sånn at styrken ble forskjellig. Steepa litt eksta crystal og chocolate til milden, og roasted barley og choco til stouten. Brukte samme gjær for å forenkle noe av det, hehe. Det var litt jobb, men det funket. Lagt ved oppskriftene, vær obs på at det kan være litt unøyaktigheter på deler av det da det blir litt estimater når det blandes ut.
 

Vedlegg

  • Dark mild.txt
    2,1 KB · Sett: 7
  • English IPA.txt
    2,2 KB · Sett: 7
  • Stout.txt
    2,2 KB · Sett: 6
  • Vørter.txt
    1,9 KB · Sett: 7
Fuller's bruker parti-gyle mye når de brygger. Can you brew it podcasten har en episode med intervju av head brewer der som forklarer endel om prosessen. Du kan f.eks. lage london pride og Fuller's ESB fra samme mesk (må vel dele opp kokinga da).
 
Skal finne CYB episoden med en gang. Alltid gøy å høre på de karene der.

Har lest/hørt at man bør steepe litt ekstra malt for at ikke andre ølet skal mangle "body", så det hadde jeg tenkt prøve på. Har bare ingen ide om hvor mye, så her kommer oppskriftene dine bra med Freddy, takk for de.
 
Tilbake
Topp