Dobbel mesking

Hei

Vi er 3 kompiser som er nybegynner og har kjøpt oss en 25 liter Speidel. Veldig fornøyde så langt og har laget 5 batcher med godt øl. Nå skulel vi lage et juelbrygg og da dukket det opp et problem. Oppskriften sa over 10 kg malt, men det er maks plass til 6-7kg i speidelens maltrør. Fant ut at det var masse godt øl som da ikke ble mulig å lage pga for lite plass. Det vi lurer på er: Kan vi ta full mengde vann (25l) meske halvparten av malte i 90 min, skylle av også ta andre halvpart av malte i nye 90 min? Eneste muligheten vi ser uten å nedksalere oppskrifter.

Takker og bukker for all hjelp.

Mvh
Andreas

Det kan dere gjøre. Eller gjøre det som er enklere. Droppe noe av basemalten og kjøre oppi maltekstrakt til du får rett OG.

Jeg gjør det fra tid til annen, dropper utmesk i første runde. Starter gjerne med litt mindre vann, for å kunne skylle mer i første runde.
Men trenger dere virkelig å meske i 90 minutter pr. runde?

Stod 90 i oppskriften:) Hva er malteekstrakt? Nå bomma vi med 18 på OGen, ikke moro. Neste gang blir det dobbeltmasking. Trodde man måtte vente til meske var avkjølt med å måle OG, kan vi måle det når det koker?

Maltekstrakt er konsentrert vørter, kort forklart. Dere kan jo kjøpe inn litt, og koke opp i litt vann, avkjøle, og tilsette det rett i gjæringskaret. Fint å gjøre det etter ca 3-4 dager inn i gjæringen.

Hvis dere bruker en Oechslevekt , er den som regel kalibrert for å måle ved 20 grader. Er temperaturen høyere enn det, blir det feil. Dere kan justere for temperetur, ved å bruke denne siden

Ta av litt varm vørter og la det kjøle seg ned til ca 20 grader før måling. Tar litt tid, men ikke mye.

Hei
Ser at denne tråden tar opp noe som eg lurer på.
Satte i går en ægir wit å ende opp med for lav OG.
Men sette den allikevel til gjæring.
Ser at vi kan tilsette spraymalt etter 3 til 4 dager for å øke OG verdi.
Det eg lurer på i den sammenheng er hvor mye spraymalt skal eg tilsette på 25 liter?
Vi fikk en OG på 1.032
Den skulle hvert 1.043

Tilbake
Topp