Dobbelmesking i terassebryggeriet

Ved brygging av sterkøl med OG over 1055-1060 i terassebryggeriet til Stana har jeg vært nødt til enten å koke inn mesken til ønsket OG eller tilsette spraymalt for å øke OG'en. Er det noen her på forumet som har formening om hvordan resultatet vil bli ved å først kjøre en vanlig mesking, tømme silkaret og deretter fylle på ny malt i vørteren som ligger igjeni kokekaret. Jeg er klar over at utbyttet nok ikke blir det beste men vil denne metoden påvirke det ferdige ølet på noen måte?
Hva mener dere vil gi det beste ølet; dobbelmesking, lang koking eller spraymalt?
 
Hei pilkola,

Synd det ikke er noen som har svart på dette spørsmålet, for jeg lurer på akkurat det samme :)

Men det er jo en stund siden du skrev dette innlegget, så kanskje du har fått litt erfaring på dette siden den tid?
I så fall er jeg veldig interrisert i å høre dine erfaringer på dette.

Mvh,
Geir.
 
Jeg og mange andre har gjort det samme med speidel.
Det har funket utmerket for meg, dog med noe mer tidsbruk og dårlig utbytte
 
pilkola skrev:
Ved brygging av sterkøl med OG over 1055-1060 i terassebryggeriet til Stana har jeg vært nødt til enten å koke inn mesken til ønsket OG eller tilsette spraymalt for å øke OG'en. Er det noen her på forumet som har formening om hvordan resultatet vil bli ved å først kjøre en vanlig mesking, tømme silkaret og deretter fylle på ny malt i vørteren som ligger igjeni kokekaret. Jeg er klar over at utbyttet nok ikke blir det beste men vil denne metoden påvirke det ferdige ølet på noen måte?
Hva mener dere vil gi det beste ølet; dobbelmesking, lang koking eller spraymalt?

Dobbelmesking, lang koking og tilsetting av spraymalt er alle gode måter å få kraftigere vørter. Forskjellene i resultate er nok ikke store, men merkbare kan de de bli.
Selv har jeg ofte valgt det siste på grunn av tidsbruken, men å tilsette 2kg spraymalt ble bare søl i høst (11.11.11), så ved slike mengder ville jeg foretrukket flytende maltekstrakt, som jo også er rimeligere.

Husker ikke hva jeg beregnet som utbytte på terassebryggeriet, men mener det lå på rundt 80%. Man kan da anta å få 70-75% utbytte ved dobbelmesking (mesking med vørteren fra første mesk som meskevann til andre mesk). Jeg har tilsatt alt spesialmalt i andre mesk.

Jeg mener forøvrig at silkaret som følger med terrassebryggeriet burde ha vært videre, slik at den gav bedre fordeling av maltet, og også gav plass til mer malt når det skulle være ønskelig.
 
Slik jeg har forstått det, er nesten den "eneste" måten å få til øl med høy OG på, å bruke kjølebag-meske-metoden?... Virker som at disse øl-innretningene i stor grad ikke egner seg til øl med høy OG, eller tar jeg skrekkelig feil her?
 
BrauEule kan fint lage sterke øl, men alle systemene som mesker i kokekaret har begrensninger på styrke i varierende grad. For eksempel har 50-literen til Speidel mulighet for å lage sterkere øl enn 20-literen.
 
Jeg bruker fremdeles den gode gamle kjølebagen til sterkøl. (Øl med OG over 1.070)

Det aller beste er å bruke fly-sparge metoden fremfor batch-sparge hvis du skal brygge sterke øl.
Batch-sparge har god effektivitet fram til ca. 1.055-1.060, deretter går effektiviteten drastisk nedover. Du får rett og slett ut mer godsaker ved fly-sparging.
 
Det er en stund siden jeg prøvde dette men jeg husker at jeg fikk et overraskende høyt utbytte. Jeg endte opp med en OG på godt over 1100. Det ble mye søl men en del kan unngås ved å ikke fylle maltrøret helt opp (gjerne 6-8kg i hver batch). Vørteren ble ganske grumsete i forhold til ved ordinær mesking,men øl av denne typen lagres gjerne en stund slik at det blir klart med tiden. 
 
Hallstein skrev:
Slik jeg har forstått det, er nesten den "eneste" måten å få til øl med høy OG på, å bruke kjølebag-meske-metoden?... Virker som at disse øl-innretningene i stor grad ikke egner seg til øl med høy OG, eller tar jeg skrekkelig feil her?

Nei, det finnes en rekke måter å få høyere OG på, i tillegg til de jeg nevner litt lenger opp i tråden, er det også en mulighet å ikke skylle, såkalt "no sparge".
Da vil du sitte igjen med mindre volum, men høyere OG enn om du skulle skylle. Speidel og Brygggeri.no sine oppsett, men i større og mindre grad også alle andre "komplette" bryggeoppsett, er helt klart enklest i bruk ved OG opp mot 1.050-60, men det er ikke noe problem å bruke dem til å brygge øl på 10% hvis man bare legger litt ekstra arbeid og/eller søtsaker i det.
 
gustavf skrev:
BrauEule kan fint lage sterke øl, men alle systemene som mesker i kokekaret har begrensninger på styrke i varierende grad. For eksempel har 50-literen til Speidel mulighet for å lage sterkere øl enn 20-literen.

Hei Gustavf,

Jeg ser du skriver at Speidel 50L kan lage sterkere øl (vørter med høyere OG) enn Speidel 20L.  Kan du utdype litt årsaken til dette?

(jeg har forstått det slik at det er et "maks kg malt / min liter vann" forhold som må overholdes i Speidel systemet. Pga at det fysisk skal være plass til malten og at vannet skal nå over toppen på maltet.)

Men hvis det er mulighet for at Speidel 50L har mulighet til å lage vørter med høyere OG, så hadde det vært veldig interressant å vite hva det er mulig å oppnå med den.

Hvis du har erfaring med eller bruker Speidel 50L selv, vet du (eller noen andre)  hvilken fordampingsrate pr time koing det er på dette systemet?

Mvh,
Geir.
 
geir_va skrev:
Jeg ser du skriver at Speidel 50L kan lage sterkere øl (vørter med høyere OG) enn Speidel 20L.  Kan du utdype litt årsaken til dette?

(jeg har forstått det slik at det er et "maks kg malt / min liter vann" forhold som må overholdes i Speidel systemet. Pga at det fysisk skal være plass til malten og at vannet skal nå over toppen på maltet.)

Det som begrenser vørterstyrken er, som du sier, hva som er maks maltmengde og minimum vannmengde. Det må være nok vann utenfor maltøret til at varmeelementet er dekket. 50-literen har større diameter, men omtrent samme mellomrom mellom maltrøret og kjeleveggen, som 20-literen. Da blir forholdet maks malt/min vann høyere.
 
Tilbake
Topp