Dobbelmesking på BB30 - tips?

Hei. Jeg skal til med å brygge et litt tungt juleøl på BB30. Totalt består det av ca 11kg malt, og målet er å få det opp i en OG på 1.085 - 1.090. Er det noen som har gode tips til hvordan jeg skal klare det kunststykket på en grei måte? :)

Dobbelmesking: har sett noen anbefale å meske i to omganger og bruke om igjen meskevannet fra første omgang til andre omgang, mens andre har foreslått å heller meske med lite vann og bruke nytt vann i andre omgang..? Jeg er lettere forvirret.

Mvh
Eivind Olsen
 
Er selv interessert i dette. Skal sette en DIPA om ikke så lenge med rundt 11kg malt. Tenker å meske dobbelt og skylle med 5L i mellom og resten på den andre runden. Tenkte derfor å begynne med ganske lite vann.
 
Et godt råd: Bytt ut en del av basismalten så du kommer ned til maks 7 kg. malt til sammen, og erstatt med maltekstrakt for å komme opp i ønsket OG.
Sparer dere for MASSE arbeid og skuffelser. Snakker av erfaring...
 
Takker for rådet. Å bytte ut basismalt kan bli vrient siden alt kornet ligger i samme sekk (et ferdig ølsett), men skal ha det i tankene når jeg kjøper korn hver for seg. :)
 
Ok, da kan jeg ikke gjøre annet enn å ønske lykke til med dobbeltmeskingen, det er mulig å få det til, men forvent en lavere effektivitet enn normalt. :)
 
De gangene jeg har dobbeltmesket med Speidel, har jeg startet med vanlig volum av vann, skyllet med så mye som forsvinner med den første malten, og så fortsatt med runde to, som om det var den eneste mesken.
 
Da er dobbelmesking forsøkt. Tok ca halvparten av all malten oppi, skylte med ca 6 liter, og brukte samme væsken til 2. halvparten av malten også. Endte med en OG på 1.085 i følge refraktometeret, kan jo ikke helt klage på det. :)
 
Høres greit ut det da! Sitter på gjerdet selv om jeg skal prøve meg på en dobbelmesk eller bare å kjøre på med ekstrakt. Hvordan syns du bryggedagen gikk da? Ble det mye knot? Syns mange fremstiller det som mye verre enn det kan være.
 
Meskingen tok jo ca dobbelt så lang tid som ellers (slapp å varme opp vann fra 0 grader til andre gangen), men ble en liten pause etter første omgang mens vi ventet på å få ned temperaturen til rundt 55 grader igjen (oppskriften anbefalte mesking på 55 grader i 15 minutter, 67 grader i 20 minutter, og 77 grader i 5 minutter). Men ja, det tok oss ca hele kvelden fra rundt kl 18 til midnatt, og vi har tenkt å gjenta dette en av de neste dagene (må jo nesten brygge dobbelt når det skal deles på to personer :))
 
Oppdatering, siden jeg nå har tatt enda en dobbelmesking. Lagde samme juleøl som sist, men tok denne gangen og holdt meskingen på 66 grader i 60 minutter fulgt av 77 grader i 5 minutter, før jeg skiftet ut malten med andre halvdel og mesket videre med en ny runde. En fordel med denne fremgangsmåten var i hvert fall at det går raskere å kjøle ned til 66 grader enn til 55 grader, men på den annen side er jo 60+5 minutter mer enn 15+20+5...

En annen observasjon jeg gjorde var at jeg må bli flinkere til å pøse på med vann, endte med en OG på 1.100, når oppskriften sier målet er 1.085-1.090. Totalt vannforbruk ble:
- 24L til første mesking
- 6L til første skylling
- 6L til andre skylling
- 1-1.5L tilsatt under koking da jeg så at SG-målinger underveis var høy. Her kunne jeg nok med fordel tilsatt enda mere vann.
Etter 90 minutters koking og påfølgende nedkjøling + tapping på gjæringskar satt jeg igjen med ca 18L, jeg var ikke mentalt forberedt på at så mye ville forsvinne underveis. Jaja, får satse på at det blir godt øl, heller enn å irritere meg over at det kunne blitt et par flasker mer :)
 
Sitter på gjerdet selv om jeg skal prøve meg på en dobbelmesk eller bare å kjøre på med ekstrakt.

Ser jeg glemte akkurat denne biten. Jeg har ingen erfaring med å brygge på ekstrakt så jeg aner ikke nok om hvor mye enklere det er. Du koker vørter på ekstrakt, slipper hele meskebiten, og går mer eller mindre rett på kokingen m/tilsetting av humle og sånt?
 
Ser jeg glemte akkurat denne biten. Jeg har ingen erfaring med å brygge på ekstrakt så jeg aner ikke nok om hvor mye enklere det er. Du koker vørter på ekstrakt, slipper hele meskebiten, og går mer eller mindre rett på kokingen m/tilsetting av humle og sånt?

Tenkte å fylle opp maltrøret med alt som oppskriften krever av spesialmalt og resten basismalt. Bruker så en oppskriftskalkulator for å finne ut hvor mye spray/flytende-malt jeg trenger for å treffe OG. Bruker den lyse varianten.
 
Bohrnag, jeg ser du har lykkes med dobbel mesking med Speidel. Må en ha utmesk mellom rundene eller kan en bare forstett med nytt malt og så meske ut etter andre runde. Tips mottas med takk, Skal prøve med på Nr 12
 
Jeg kan bare si hvordan jeg selv gjorde det, og jeg hadde altså et trinn på rundt 77 grader i ca 5 minutter før jeg tok ut all malten, lot vørteren kjøle seg ned litt før jeg tok oppi den andre halvdelen av malten og mesket videre. Her er notatene mine fra den første gangen jeg gjorde dette (men merk: jeg er ikke en ekspert; ikke har jeg fullt overblikk over all teorien rundt brygging, ei heller har jeg med mine kun 10 brygg den enorme mengden erfaring):

"Delte malten i 2 deler, første omgang ble nesten 6KG malt, andre omgang de resterende 4.8KG.

Begynte med 22-25L vann. Tok i malten når vannet var ca 55°C og lot stå i rett over 15 minutter. Økte til ca 67°C og holdt det rundt denne temperaturen i ca 20 minutter. Økte deretter til rundt 77°C i 5 minutter. Skylte malten med ca 6L vann på rett over 80°C, tok så ut første halvdel av malten, lot meskevannet kjøle seg ned mot 55°C igjen og tok i resten av malten og mesket videre på denne (samme trinn, 15 minutter på 55°C osv.).

Målte SG til 1.050 etter første halvdel av meskingen, 1.100 etter andre halvdel."

(og hvis noen lurer på hvorfor jeg skriver jeg begynte med 22-25L vann: jeg måler opp 3L om gangen i et litermål men kom ut av tellingen, BB30'en har ikke noen innvendig skala for å vise veskenivå).
 
Takk for gode råd, min Nr 12 blir mitt 8´ nde brygg og mitt første med dobbel mesking. Det er jo bare å prøve....den som intet våger intet vinner!
 
Jeg har en imp.stout stående til gjæring nå, med en OG 1.085. Da mesket jeg en gang, tilsatte en boks med maltekstrakt (1,5l) og en pose med Spray malt(500gr) Orket ikke og dobbelt meske. Får testet resultatet om en 16-18 dager. Men vørten etter 10 dagers gjæring var veldig bra, SG 1024.
 
Tilbake
Topp