Jeg har søkt litt på forumet, men finner ikke noen dedikert tråd til emnet, så tenkte å starte opp en tråd der vi kan samle litt tanker og ideer bak dette. Hvis det viser seg at det bare er jeg som er dårlig på å søke så pek meg gjerne i retning av en tråd som allerede dekker dobbelmesking.
Jeg handlet en 20L Speidel for en stund siden og har nå lyst til å lage en større øl enn den tillater, derfor har jeg planer om å prøve meg på å meske i to omganger. Jeg har spurt Google litt om dette og det er endel forskjellige meninger om hvordan det skal gjøres.
La oss si jeg skal brygge en batch på 20 liter som har til sammen 9kg malt (85% pale malt, 5% caramalt/crystal og resten spesialmalt). Først tenkte jeg å meske 4.5kg av pale malten (50% av totalmengden) i 60 minutter. Når dette steget er ferdig tømmer jeg maltrøret og fyller det med resten av malten, og mesker dette (i meskevannet fra første omgang) i 90 minutter, som om 2. omgang var en helt vanlig meskeprosess.
Jeg regner egentlig med at det ikke er så enkelt som jeg skisserer over. Kan de som har gjort dette før og har vesentlig mer erfaring enn meg komme med noen "best practices"? Kan starte med å legge til noen punkter som muligens bør diskuteres:
Håper på en god diskusjon!
NB! Jeg ansér ikke svar som "Kjøp større utstyr" som så veldig interessante for denne tråden.
Jeg handlet en 20L Speidel for en stund siden og har nå lyst til å lage en større øl enn den tillater, derfor har jeg planer om å prøve meg på å meske i to omganger. Jeg har spurt Google litt om dette og det er endel forskjellige meninger om hvordan det skal gjøres.
La oss si jeg skal brygge en batch på 20 liter som har til sammen 9kg malt (85% pale malt, 5% caramalt/crystal og resten spesialmalt). Først tenkte jeg å meske 4.5kg av pale malten (50% av totalmengden) i 60 minutter. Når dette steget er ferdig tømmer jeg maltrøret og fyller det med resten av malten, og mesker dette (i meskevannet fra første omgang) i 90 minutter, som om 2. omgang var en helt vanlig meskeprosess.
Jeg regner egentlig med at det ikke er så enkelt som jeg skisserer over. Kan de som har gjort dette før og har vesentlig mer erfaring enn meg komme med noen "best practices"? Kan starte med å legge til noen punkter som muligens bør diskuteres:
- PH-stabilisering: Regner med at når man starter mesken med noe annet enn rent vann (som man da gjør i steg 2 i en dobbelmesk) så bør man foreta seg noe slik at meskevannet har så lik PH som rent vann som mulig. Kanskje derfor tilføre PH stabilisator i første steg?
- Lengde/temperatur på første steget: Kan det lønne seg å kjøre en full utmesking av malten i første steg, i stedet for bare 60 mintter på f.eks 65 °C?
- Justering av mengden meskevann i 2. omgang: Noe av vannet forsvinner når man tar ut maltrøret etter første omgang. Skal man justere opp dette ved å tilføre rent vann før man starter på 2. omgangen, eller er det bedre å starte 1. omgang med mer vann (altså ta høyde for væsketap fra starten)?
- Bare basismalt i første steg: Det ser ut som det er en enighet om at det kan lønne seg å kjøre første steg med bare basismalt, for så å inkludere spesialmalt i 2. omgang. Har noen noe å tilføre dette?
Håper på en god diskusjon!
NB! Jeg ansér ikke svar som "Kjøp større utstyr" som så veldig interessante for denne tråden.