Dobbelmesking

Jeg har søkt litt på forumet, men finner ikke noen dedikert tråd til emnet, så tenkte å starte opp en tråd der vi kan samle litt tanker og ideer bak dette. Hvis det viser seg at det bare er jeg som er dårlig på å søke så pek meg gjerne i retning av en tråd som allerede dekker dobbelmesking.

Jeg handlet en 20L Speidel for en stund siden og har nå lyst til å lage en større øl enn den tillater, derfor har jeg planer om å prøve meg på å meske i to omganger. Jeg har spurt Google litt om dette og det er endel forskjellige meninger om hvordan det skal gjøres.

La oss si jeg skal brygge en batch på 20 liter som har til sammen 9kg malt (85% pale malt, 5% caramalt/crystal og resten spesialmalt). Først tenkte jeg å meske 4.5kg av pale malten (50% av totalmengden) i 60 minutter. Når dette steget er ferdig tømmer jeg maltrøret og fyller det med resten av malten, og mesker dette (i meskevannet fra første omgang) i 90 minutter, som om 2. omgang var en helt vanlig meskeprosess.

Jeg regner egentlig med at det ikke er så enkelt som jeg skisserer over. Kan de som har gjort dette før og har vesentlig mer erfaring enn meg komme med noen "best practices"? Kan starte med å legge til noen punkter som muligens bør diskuteres:

  • PH-stabilisering: Regner med at når man starter mesken med noe annet enn rent vann (som man da gjør i steg 2 i en dobbelmesk) så bør man foreta seg noe slik at meskevannet har så lik PH som rent vann som mulig. Kanskje derfor tilføre PH stabilisator i første steg?
  • Lengde/temperatur på første steget: Kan det lønne seg å kjøre en full utmesking av malten i første steg, i stedet for bare 60 mintter på f.eks 65 °C?
  • Justering av mengden meskevann i 2. omgang: Noe av vannet forsvinner når man tar ut maltrøret etter første omgang. Skal man justere opp dette ved å tilføre rent vann før man starter på 2. omgangen, eller er det bedre å starte 1. omgang med mer vann (altså ta høyde for væsketap fra starten)?
  • Bare basismalt i første steg: Det ser ut som det er en enighet om at det kan lønne seg å kjøre første steg med bare basismalt, for så å inkludere spesialmalt i 2. omgang. Har noen noe å tilføre dette?

Håper på en god diskusjon!

NB! Jeg ansér ikke svar som "Kjøp større utstyr" som så veldig interessante for denne tråden.
 
Hei!

Dobbelmesking virker kult, og jeg har prøvd det et par ganger med min 20L speidel, med sånn passe resultat. Problemet mitt var at jeg fikk for dårlig utbytte etter første mesking, trolig på grunn av for lite skylling og kanskje for kort mesketid. Så jeg anbefaler å tenke på dette. Selv om man ikke får supert utbytte vil man jo kunne få ganske mye høyere OG ved bruk av mer malt, så det er en teknikk jeg vil prøve flere ganger. Jeg prøvde også å bruke mest mulig basismalt i første mesk, men vet ikke om det er noe poeng eller ikke...
 
Har ikke noe spesifikt mål, vil bare vite mer om teknikken og tankene bak prosessen. Hvordan få det beste resultatet, ikke nødvendigvis det sterkeste ølet. Jeg har noen brygg jeg vil lage som ligger akkurat i overkant av 1.100.
 
Utifra det jeg har hørt fra andre, så er det slik du beskriver, runoff fra første mesking gjenbruker du som meskevann, så du må beregne hvor mye du mister av veske så du kompanserer.
Det jeg ikke er helt med på dog, når det gjelder slik, er jo at du må jo miste mye mettet veske i andre mesk, så du vil ikke få full uttelling.

Hvis du mesker og tapper av, for så å helle alt i tilbake før kok så burde det bli bedre, men da blir det jo som å meske normalt..
Hva med tilsetting av extrakt?, melassesukker?, koke lengre?
 
Kan selvfølgelig tilsette ekstrakt eller sukker, men vil helst slippe om det er mulig å få et noenlunde bra resultat med dobbelmesk. Jeg kommer uansett til å prøve meg fram, og kan oppdatere tråden med resultater og fremgangsmåter osv.
 
Jeg har både dobbel og trippelmesket på min speidel.
Anbefaler å putte et filter på inntaket til pumpen og uttaket for vørteren (Te-siler ol er fine kilder til filter)

Jeg begynner med mesk av spesialmalten+basemalt. Deretter fjerner jeg første malt og tapper av noe av vørteren før jeg skyller (denne føres tilbake før kok). Grunnen til at jeg tapper ut noe vørter før skylling er for å få bedre utbytte på neste mesk (utbytte synker i takt med SG på væsken som brukes til mesking).

Jeg bruker 5.2 på alle mine brygg og får bedre utbytte på den måten (har sjekket med ph strips og det er spot-on hver gang  :skitbra: )

Du kan lage en small beer av skylling fra 2. (og 3.) mesk, men jeg synes ikke det er verdt bryet.
 
Christer skrev:
Har ikke noe spesifikt mål, vil bare vite mer om teknikken og tankene bak prosessen. Hvordan få det beste resultatet, ikke nødvendigvis det sterkeste ølet. Jeg har noen brygg jeg vil lage som ligger akkurat i overkant av 1.100.

Teknikken er forholdsvis enkel:
Del malten i to. Kjør en vanlig mesk først og skyll opp til væskenivået for mesking. Ta ut mesken og fyll i ny malt. Kjør andre meskerunde som normalt og skyll som du ellers ville gjort.

Jeg er usikker på om det lønner seg å dele malten i to like deler, eller ha mer i en av rundene. Utbyttet blir forholdsvis dårlig, men du får en del sterkere vørter enn du ellers ville gjort. Jeg har gjort det samme med tre runder, og det anbefaler jeg ikke. Det blir en del søl når du bytter mesk og på tredje runde begynner det å bli såpass mye at sannsynligheta for tette pumper begynner å bli stor.
 
gustavf skrev:
Teknikken er forholdsvis enkel:
Del malten i to. Kjør en vanlig mesk først og skyll opp til væskenivået for mesking. Ta ut mesken og fyll i ny malt. Kjør andre meskerunde som normalt og skyll som du ellers ville gjort.

Brukte du noen pH stabilisator?
 
Drechsler skrev:
Anbefaler å putte et filter på inntaket til pumpen og uttaket for vørteren (Te-siler ol er fine kilder til filter)
Fester du disse på innsiden av kokekaret, hvis så, hvordan? Vil helst ikke montere noe permanent der...

Drechsler skrev:
Jeg begynner med mesk av spesialmalten+basemalt. Deretter fjerner jeg første malt og tapper av noe av vørteren før jeg skyller (denne føres tilbake før kok). Grunnen til at jeg tapper ut noe vørter før skylling er for å få bedre utbytte på neste mesk (utbytte synker i takt med SG på væsken som brukes til mesking).
Er det en fast mengde du velger å ta ut, og hva blir væske nivået etter du har skyllet første mesk? Ligger du da omtrent på samme væskenivå som du gjorde når du startet første mesken?
 
Jeg kan ta noen bilder av hvordan jeg har gjort det på 50 literen min. Fjernbare løsninger...

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk 2
 
Tilbake
Topp