Dobbeltmesking Imperial Stout

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Etter 2 år som hjemmebrygger føler jeg at tiden er inne for å prøve seg på en av de ”store” øltypene. Og ikke bare det, jeg tenker å prøve en ”reiterated mash”. Er det noen som har testet dette? Prøvde et søk på forumet, men det var ingen treff på det engelske uttrykket – og jeg vet ikke hva det evt. heter på norsk.

Veldig kort forklart går det ut på å meske to (eller tre) ganger. Den første runden med ca 2/5 av maltet – og tilpasset mengde vann. Så bruker man vørteren fra dette som skyllevann i runde nr to.

SG i første runde skulle kunne bli f.eks. 1.060 (som vanlig), mens SG etter runde to vil kunne nå 1.090 eller mer.

Metoden er grundig forklart her:
https://byo.com/bock/item/1317-reiterated-mashing-multiple-mashes-for-massive-brews

Noen som har prøvd?
 
Dobbeltmesking heter det på norsk.... har selv aldri giddet, de gangene det ikker er plass til maltet (jeg bruker BIAB) så topper jeg bare opp med ekstrakt. Burde ikke være noe større problem når det uanstt er så mye malt med.
 
Dobbeltmesking heter det på norsk.... har selv aldri giddet, de gangene det ikker er plass til maltet (jeg bruker BIAB) så topper jeg bare opp med ekstrakt. Burde ikke være noe større problem når det uanstt er så mye malt med.
Ja, det vanligste er vel å fylle på med ekstrakt eller sukker. Eller koke ekstra lenge. Eller begge deler.

Jeg har gått over til Grainfather. Veldig fornøyd så langt.
 
Jeg har dobbelt mesket i en bb30. Kjørte første vending helt vanlig. Skylte med så mye vann slik at jeg fikk det samme volumet jeg hadde da jeg meske første gang. Ble cirka 8- 10 liter. Tok så ut kornet og maltrøret og brukte resten av skyllevannet (5-7l) oppi en gjærningskar. så mesket jeg i ny vending og brukte vannet fra gjærkaret + nytt vann som skylling til andre vending.
 
Jeg har dobbelt mesket i en bb30. Kjørte første vending helt vanlig. Skylte med så mye vann slik at jeg fikk det samme volumet jeg hadde da jeg meske første gang. Ble cirka 8- 10 liter. Tok så ut kornet og maltrøret og brukte resten av skyllevannet (5-7l) oppi en gjærningskar. så mesket jeg i ny vending og brukte vannet fra gjærkaret + nytt vann som skylling til andre vending.
Husker du hvor du havnet med SG før kok? Var det en tydelig ”gevinst” etter dobbeltarbeidet? Var det din Black Rebel du testet dette på?
 
Ja det var Back rebel jeg dobbeltmesket. Husker desverre ikke sg før kok. Men den endte opp på 1.110 ferdig i karet. Hadde da også oppi 500 demerara og 400 muscadovasukker
 
Når jeg kjører fult rør (7,5kg) i bb30 så ender jeg på en en og mellom 1.065-1068. Så det hjalp en del med dobbelmesking. Men det tar jo tid da. Kjøre en annen gang med fullt rør og 1.5 kg mørk maltekstrakt. ble god den og men ikke ikke like høy OG
 
Takk for tilbakemelding. Jeg skal teste dette i helgen. Sikter mot en OG på 1.090 – 1.100. Har en English Dry WLP007 på magnetrøreren. Tror også jeg skal ha litt sukker på lager som backup.
 
Etter 2 år som hjemmebrygger føler jeg at tiden er inne for å prøve seg på en av de ”store” øltypene. Og ikke bare det, jeg tenker å prøve en ”reiterated mash”. Er det noen som har testet dette? Prøvde et søk på forumet, men det var ingen treff på det engelske uttrykket – og jeg vet ikke hva det evt. heter på norsk.

Veldig kort forklart går det ut på å meske to (eller tre) ganger. Den første runden med ca 2/5 av maltet – og tilpasset mengde vann. Så bruker man vørteren fra dette som skyllevann i runde nr to.

SG i første runde skulle kunne bli f.eks. 1.060 (som vanlig), mens SG etter runde to vil kunne nå 1.090 eller mer.

Metoden er grundig forklart her:
https://byo.com/bock/item/1317-reiterated-mashing-multiple-mashes-for-massive-brews

Noen som har prøvd?
Jeg skal dobbeltmeske søndag. Skal prøve å lage ca. 60 l på ca 6 % abv på min Grainfather 30 l. Har ca. 15 kg malt, litt dextrose osv. Tenkte å tynne det ut i gjæringskaret. Spennende og potensielt genialt
 
Det var litt stress, og gikk ikke helt etter planen. Dobbeltmesket med totalt ca 15 kg malt, 1 kg. glukose og 1 kg extract. Startet med 24 liter i gf. Skylte med vørter og ca 9 l rent vann hver gang. Glukosen/extracten sved seg i bunnen, så måtte restarte gfen mens tempen sank. Mistet muligens noe i det som brant. Glemte også å meske ut på 78 c på siste runde. Fikk ca. 7 l i tre kar. Fylte først opp med 13 liter vann i hvert av 3 kar, og sprøytet oppi vørteren etterpå. Endte opp med 60 liter på rett over 1.040. Litt for lavt. Skulle ha havnet på 1.060 eller deromkring. Får alltid noe for lav effekt, men her gikke vel en del ut i malten. Angrer på at jeg ikke tynnet med vann og målte sg underveis for å ende opp riktig, men man lærer vel etter hvert...
 
Lager somregel 40-45L batcher på grainfather. Hovedbatchen er da noe med rundt 1.070-1.080 OG. Pumper over 10-12 liter vørter før skylling i en kjele og koker denne separat og justerer volum med kokt vann og eller DME. Skyller som vanlig i Gf'en og justerer med DME hvis det trengs. Morsomt å lage en sidebatch basert på hovedølen, f.eks ble det en særdeles vellykket svart IPA i kombinasjon med en RIS.
 
Lager somregel 40-45L batcher på grainfather. Hovedbatchen er da noe med rundt 1.070-1.080 OG. Pumper over 10-12 liter vørter før skylling i en kjele og koker denne separat og justerer volum med kokt vann og eller DME. Skyller som vanlig i Gf'en og justerer med DME hvis det trengs. Morsomt å lage en sidebatch basert på hovedølen, f.eks ble det en særdeles vellykket svart IPA i kombinasjon med en RIS.
Ja, jeg gjorde noe av det samme. En full batch IPA (ABV 7,8 %) – den ble veldig bra. Og en batch 60 shilling Skotsk ale (ABV 3,1%) av second runnings + litt ekstra spesialmalt. Den ble litt tynn i smaken – gjæret til 1006 – litt vel langt ned. Totalt 42 liter.

Nå tenkte jeg å lage en sterk, konsentrert vørter og skylle til OG 1050-52ish. Må tappe av underveis til separat kokekjele, selvsagt. Sikter mot to fulle fat etter gjæring, dvs ca 36 liter.
 
Tilbake
Topp