Død malt? Død Gjær? Vill Gjær? - Dødt brygg!

hei!

Vi heiv oss over kjelene og brygga en SINGLE MALT øl. 100% münchener malt.
Alt så ut til å gå etter planen.
Men noe rart har skjedd.

Brygget er uklart. Selv om det ser ut som all gjær har lagt seg flatt på bunn.
Det har ikke gjæret på ei uke. Gravitet er uendret på 1023.
Har forsøkt å øke pH - mistanke om pH ned rundt 3.5.
Har tilsatt ny gjær som har fått vokst litt i spraymalt først. Tømte av suppa og helte på gørra i bunn av starteren.
Det smaker malt, humle - ok - og gjær- Altså øl. Men som rart tomtebrygg, fjortis maltøl......
Det smaker rart rett og slett.

QUE?

Villgjæring som har død ut og som ikke flokkulerer og dermed gjør brygget uklart.
Resultat av den notoriske Brewferm gjæren vi har brukt? Men hvorfor da så uklart?
Gjær i sjokk/død av en eller annen grunn? pH? Kan det være fordi temp i rommet varierte med opp til 3-4 grader flere ganger i løpet av en time pga koking i samme rom?
Gammel Malt? Malten gikk ut på dato for lenge siden - derfor vi peisa på med 100 prosent. Hva skjer med gammel malt?

Alle tips mottas med takk - subisdiært med en smak av det aktuelle brygget  ;)
Vil jo helst redde og drikke det.

God Aften
Tormod
 
Brewferm gjæren ville jeg kastet i utgangspunktet ;)
Et 100% munchener brygg kan få problemer med å starte gjæringen, det spørs hvilken type munchener dere har brukt, men det er uansett ikke annbefalt mer enn 80% i en batch.
At brygget er uklart ville jeg skylda på brewferm.  >:D
 
Hei.

OG var 1050.
Vi går nok bort fra brewferm ja:p

Men en del bokkøl er jo ren en nesten ren munchener.?
Produsent er Castle.

Mvh
Tormod

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Ikke noe problem med 100% tysk münchener (nettopp gjort det selv, med godt resultat). Jeg ville tro Castle også skulle gå greit, men jeg vet ikke. Thomas Fawcett Munich sies å være noe helt annet.
 
Det spørst om ikkje ølet eigentleg er ferdig. Litt høg Fg i forhold til Og. Men du seier lite om meskeforhold, gjærmengde (1 pk?) beluftning av vørter , kor lenge har det gjæra osv. Desse forholda vil spele inn.

Har det gjæra lenge nokk, 3-4 veker, ville eg ha kjølt ned ølet så kaldt du kan for å bunnfelle mest mogeleg. Tappe på fat/flasker. Om du karbonerar med sukkerlake kan du vurdere å tilsette frisk gjær sammtidig med sukkeret om du er usikker på tilstanden på originalgjæren. 5g/100l tørrgjær burde gjære susen.

Smakar ølet godt etter karbonering er det jo greit?
 
Hei

Vi ofrer ølet til "Patchamama".
Notorisk uklart.
Slutta brått å gjære etter 3 dager.
Smaker ikke noe særlig. Lukter ikke noe særlig.
NOE har gått galt.
Tror det er villgjæring og bakterie infeksjon.
Vi prøvde en bokk med tilnærmet 100% av samme munchener malt idag.
Så får vi se........

Men altså:
Thomas Fawcett Munchener er bedre enn Castle?

mvh
Tormod
 
Infeksjon ville fått ølet til å gjære lenger ned, ikke stoppe gjæringen. Og at øl ikke er godt eller klart før etter karbonering og en tids lagring er heller ikke uvanlig. Jeg ville flasket og ventet en stund. Kanskje brukt PET-flasker for å unngå bomber.

Nei, Thomas Fawcett Munich er visst Noe Helt Annet(tm) enn vanlig munich.
 
Hmm.

Om ikke Sturla har tømt det ut, står det ute i natt - så får vi se om det klarner litt?
Ser ikke ut som det kan klarne noe altså. Ikke "vanlig" ukarhet. Mer som gjærskodde som bare ligger der. Smaker som en blanding av villgjæret Vossaøl og infisert maltøl fra konfirmasjontiden brygget med brødgjær.

Kan være Ph som ble for tøff med single munchener og bløtt vann? Gjæra villt i et par dager dog. Skikkelig kok.

Hmmm.....

T
 
Jeg tror ikke bløtt vann har noe problem med å meske münchener. Men med svært god gjæringsaktivitet i begynnelsen kan temperaturen ha falt såpass mye idet aktiviteten avtok at gjæren kollapset og tenkte at jobben var gjort.
 
magne1972 skrev:
Brewferm gjæren ville jeg kastet i utgangspunktet ;)
Et 100% münchener brygg kan få problemer med å starte gjæringen, det spørs hvilken type münchener dere har brukt, men det er uansett ikke annbefalt mer enn 80% i en batch.
At brygget er uklart ville jeg skylda på brewferm.  >:D
90 % Münchenermalt i Frydenlund Bayer, uten at det skaper problemer av den grunn.......
 
Tilbake
Topp