Død tomtebrygg, kan den reddes?

Hei,

Er ny her og tror jeg har klart å drepe gjæren. Hydrometer fra Europris har vist 1063 i 3 dager. Samme verdi hver dag. Spinner på målekolben for å fjerne bobbler.

Jeg har aldri brygget øl men det er vel bare tidsspørsmål før jeg kommer til å prøve det. I mellomtiden så har jeg lekt meg med tomtebrygg som jeg også har vokst opp med. Har laget tomtebrygg noen år og har fått til det før. De to siste årene har jeg byttet til øl-gjær uten hell.

Oppskrift:
Nottingham Ale Yeast
4,5 l EC Dahls Ingefærøl
5,5 l vann
1 kg sukker
1 flaske tomtebryggekstrakt
En klype nellikspiker

Steg:
1. Kokte opp vann og sukker.
2. Blandet alt sammen og hadde i noe ekstra kokt vann for å justere temperatur til 30 grader.
3. Ristet godt for og oksygenere.
4. Hydrerte gjæren i 3 dl vann i 30 grader ca 30 minutter. Etter å ha rørt en del for å gjevne ut klumpene så jeg på Danstar sine sider at men IKKE SKAL RØRE!
5. Helte oppi gjærblandingen.

Det var etter dette jeg begynte å tenke litt og dobbelsjekket på nett. At jeg burde tilpasse temperaturen gradvis til vørteren og den burde hatt en temp på 14-21 grader. Så jeg puttet brygget ut på verandaen i 3 grader i 45 minutter for at temperaturen skulle gå fortere ned før den ble satt i ett rom med 18 grader.

(Har korrigert xG i forhold til temperatur)
OG: 1,063 (30 grader)
SG dag 1: 1,063 (20 grader)
SG dag 2: 1,063 (25 grader)
SG dag 3: 1,063 (25 grader)

Så her er noe gale! Det kommer noe CO2 da det kiler i nesa når jeg lukter oppi dunken. Det smaker i hvert fall veldig søtt fortsatt.

Er det noen måte å redde dette på?

Mvh
Stian
 
Sist redigert:
Prøv å tilsette rehydrert gjær en gang til. Pass på at den er fersk.

Kan prøve det men får ikke kjøpt noe skikkelig ølgjær før til onsdag så da spørs det om det blir billigste sorten fra Europris :(

Vet ikke om det er noen bryggebutikk som er kveldsåpent i dag i Drammensområdet.
 
Takk, rakk akkurat Bryggeland i Oslo etter jobben den dagen.

Av de to batchene så begynte den ene å lukte dårlig. Litt kloakk/egg. Helte ut den. Den andre er på flaske nå og er blitt mer eksperimentering nå for å få det til litt kjappere. Skal åpne første flaske i morgen.

Men alt i alt har jeg lært mye om gjær denne runden. Så neste gang blir det andre boller!
 
Tilbake
Topp