Dommereksamen 20. februar

Per Øyvind Arnesen

Dommerkomite
Dommereksamen for de som har vært med på dommerkurs blir avholdt i Bergen, Oslo, Trondheim og Inndyr 20. februar på kvelden. Nærmere informasjon om tid og sted kommer når det begynner å nærme seg.

Det kommer til å bli kjørt flere dommerkurs og påfølgende eksamener utover året, slik at løpet er ikke kjørt for de det ikke passer for!
 
Det dukker opp mer informasjon i denne tråden etter hvert - alt blir også sendt ut på epost, men erfaringsmessig når ikke "massemail" alle.

Eksamen blir av typen skriftlig multiple choice, det blir ikke praktisk bedømmelse av øl (det blir for krevende i forhold til logistikk og korrektur).
 
Eksamen blir kl. 1800 (med mindre det blir store protester). Stedene blir som følger, nøyaktig adresse kommer straks det er klart.

Bergen
Adresse: kommer
Kontaktperson(er): Stian Krog (92462631),  Birger Storaas

Oslo
Adresse: Pepco AS, Kirkegaten 15, 0153 Oslo
Kontaktperson(er): Per Øyvind Arnesen (93064405)

Inndyr
Adresse: kommer
Kontaktperson(er): Johan Johansen (95732132)

Trondheim
Adresse: kommer
Kontaktperson(er): Anders Christensen (91897181)

En digital utgave av kursmateriellet finnes på https://www.dropbox.com/s/wyfa7oo8u6iqp6k/Dommerkurs.zip
 
Eksamen blir kl. 1800 (med mindre det blir store protester). Stedene blir som følger, nøyaktig adresse kommer straks det er klart.

Bergen
Adresse: kommer
Kontaktperson(er): Mikael Isberg (45693483)

Oslo
Adresse: Pepco AS, Kirkegaten 15, 0153 Oslo
Kontaktperson(er): Per Øyvind Arnesen (93064405)

Inndyr/Bodø
Adresse: Sjøgt. 17/19, 4.etg., Kunnskapsparken i Bodø
Kontaktperson(er): Stein Erik Jøllanger (91323313), Dan Ove Alstad

Trondheim
Adresse: kommer
Kontaktperson(er): Anders Christensen (91897181)

En digital utgave av kursmateriellet finnes på https://www.dropbox.com/s/wyfa7oo8u6iqp6k/Dommerkurs.zip
 
Eksamen blir kl. 1800 (med mindre det blir store protester). Stedene blir som følger, nøyaktig adresse kommer straks det er klart.

Bergen
Adresse: Kurslokelet er felleslokalet til Landås Borettslag. Adresse Rugdeveien 2. Ein kan ta buss nr 2 til landåstorget og gå 3-4 min. Eller ta buss 12 til lærerhøhskulen og gå om lag det same.
Kontaktperson(er): Mikael Isberg (45693483)

Oslo
Adresse: Pepco AS, Kirkegaten 15, 0153 Oslo
Kontaktperson(er): Per Øyvind Arnesen (93064405)

Inndyr/Bodø
Adresse: Sjøgt. 17/19, 4.etg., Kunnskapsparken i Bodø
Kontaktperson(er): Stein Erik Jøllanger (91323313), Dan Ove Alstad

Trondheim
Adresse: kommer
Kontaktperson(er): Anders Christensen (91897181)

En digital utgave av kursmateriellet finnes på https://www.dropbox.com/s/wyfa7oo8u6iqp6k/Dommerkurs.zip
 
Følgende blir nå sendt ut til alle som er meldt opp til eksamen:

Det er nå ikke lenge til øldommereksamen. Det er vanskelig å få sendt ut informasjon til alle (epost er notorisk ustabilt med epostlister og kilne spamfiltere), slik at

http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,18820.0.html
er den viktigste plassen å følge med på når det gjelder oppdatert informasjon om eksamen. Følg med på denne!

Som tidligere varslet vil eksamen inneholde spørsmål om:
- Konkurranseprosessen
- Defekter i øl
- Bryggeprosess
- Generelle spørsmål

Det vil også være en del spørsmål fra typedefinisjonene. Disse er på formatet:
- Hva er forskjellen mellom type X og type Y
- Hvilket utsagn beskriver best type X
- Hvilket trekk er ikke typeriktig for type X
- Hvilken type passer best for et øl med karakteristikkene A, B og C

NB! Det er ikke lov med skriftlig materiale under eksamen ("åpen bok", etc). Typedefinisjoner og lignende skal kunnes utenat.

Lykke til med eksamenslesningen!
 
Eksamen blir kl. 1800 (med mindre det blir store protester). Stedene blir som følger, nøyaktig adresse kommer straks det er klart.

Bergen
Adresse: Kurslokelet er felleslokalet til Landås Borettslag. Adresse Rugdeveien 2. Ein kan ta buss nr 2 til landåstorget og gå 3-4 min. Eller ta buss 12 til lærerhøhskulen og gå om lag det same.
Kontaktperson(er): Mikael Isberg (45693483)

Oslo
Adresse: Pepco AS, Kirkegaten 15, 0153 Oslo
Kontaktperson(er): Per Øyvind Arnesen (93064405)

Inndyr/Bodø
Adresse: Sjøgt. 17/19, 4.etg., Kunnskapsparken i Bodø
Kontaktperson(er): Stein Erik Jøllanger (91323313), Dan Ove Alstad

Trondheim
Adresse: Den Gode Nabo
Kontaktperson(er): Anders Christensen (91897181)

En digital utgave av kursmateriellet finnes på https://www.dropbox.com/s/wyfa7oo8u6iqp6k/Dommerkurs.zip
 
Greit, tro om det er mylig å snylte på noen saltdalinger for å komme seg hjem fra byen, regner ikke med å rekke toget  :)
 
Hei!
Etter slaget sitter man igjen med en del synspunkter. I denne forbindelse skal jeg avgrense meg til å kommentere det som gjelder hvordan poengberegningen utføres.

I forhold til dette mener jeg følgende:

1. Det fremstår som nokså tullete med alskens hel og halvgarderingsalternativer. Er poenget med eksamen å måle kunnskap, eller er det å være et strategispill?

2. Hvis man svarer feil på et spørsmål, får man minuspoeng. Altså det trekkes poeng fra de spørsmål du alt har svart riktig på. Hva kan være meningen med noe slikt??

Jeg har derfor følgende forslag: Fjern hele systemet med gardering. Et spørsmål - et svaralternativ. Rett svar gir poeng, feil svar gir ikke poeng eller trekk.

For å illustrere absurditeten i dette: på eksamen hadde jeg 35 rette svar = 105 poeng (= bestått). På 11 spørsmål hadde jeg svart feil = -11 poeng.
Totalt antall poeng = 94 poeng (= ikke bestått!)

Mvh Svein Erik  :bank2:
 
Uten at jeg vet om jeg har stått eller ikke foreløpig, så er jeg:

1. Glad for at det finnes gardering, da det er mange spørsmål man kan være i tvil på. Alternativet var at svaralternativene var veldig ulike, i en slik grad at nyanser ikke belyses. Så kan man jo diskutere om det er det man bør måle..

2. Minuspoeng har vært vanlig på de fleste flervalgseksamner jeg har vært ute for. Dette er vel vanlig for å få statistisk poengsum til å bli null ved tilfeldig valg. Hvorvidt det er noe som gir mening, kan jo selvsagt diskuteres.
 
Norbryggs øldommereksamen 20. februar 2014 hadde som mål å uteksaminere øldommerne som har vært på kurs i Bodø, Bergen, Trondheim og Oslo, totalt 80 stykker. Alle deltagerne har vært på 2-dagers utførlig dommerkurs med alt fra gjennomgang av typedefinisjoner, innføring i logistikken ved konkurranser og hvordan man gir tilbakemelding på hjemmmebrygg.

43 stykker møtte opp på eksamen, der man fikk 48 spørsmål og kunne maksimalt få 144 poeng. Grensen for å stå var 100 poeng. 2 av spørsmålene kunne mistolkes, vi har derfor valgt å la alle deltagere få full uttelling på disse spørsmålene Etter denne justeringen har vi fått følgende nye dommere:

Anders Gran Osmundsvaag
Bendik Stavelin
Birger Storaas
Børre Martinsen
Brede Venås
Christoffer Haugan
Håkon Bjerke
Ingrid Elisabeth Skistad
Ivar Espedal
Jan Petter Arnesen
Jens Davidsen
Johan Johansen
John Erlend Nordgaard
Jørn Idar Kvig
Knut Magerholm
Kristoffer Jakobsen
Kristoffer Seivåg
Marius H. Steen
Ole Kristian Nylund
Øystein Grøtting
Patrick Schneider
Per Christian Nødtvedt
Petter Eik-Andresen
Remi Strand
Steinar Hamre
Stian Krog
Svein Erik Moholt
Synøve Andersen
Tarjei Skeie
Torleif Haug
Vidar Bentestuen

Vi gratulerer! Norbrygg kommer også til å kjøre flere dommerkurs utover året, følg med på forumet for ønsker til steder det skal arrangeres og datoer!
 
Gratulerer til alle nye dommere :skitbra:

At kun 43 av 80 møtte opp på eksamen høres litt vel svakt ut. Det koster mye innsats og ressurser å arrangere dommerkurs, så man må være innstilt på å studere og avlegge eksamen når man melder seg på kursene. Og ikke minst melde seg som dommer i forbindelse med konkurranser. Tenker jeg.
 
Vi vurderer måter vi kan få til høyere oppmøter på eksamen på.

Det er én navnefeil i listen ovenfor, John Erlend Nordgaard heter ikke "Erlend" som mellomnavn - hvor det kom fra er uvisst, vi skylder på Gremlins.
 
Tilbake
Topp