Jeg var også med på dømmingen på fredag (i duo med Gustav, intet mindre), og synes denne konkurransen har hatt den mest krevende rammen jeg har vært borti (sammenlignet med e.g. NM). Det at vi fikk beskjed om å bedømme ølene subjektivt og blindt, men med standardskjemaet, gjør at vi ender opp med å dobbeltkommunisere.
Ettersom dommeropplæringen til Norbrygg er forankret i typedefinisjonene blir det veldig lett til at man dømmer etter den metodikken, i alle fall når tilbakemeldingen er forventet gitt etter standardmalen. Når vi da får øl som ikke umiddelbart passer inn i en gjenkjennbar kategori, som kan komme av både kreativ brygging, konkrete feil, eller sensorisk påvirkning (Jeg gikk også rett på limpinnen med tyskeren vi trodde var en belgier. Har gjort samme feilen i det virkelige liv også. Belgiere hater å bli tatt for tyskere i like stor grad som nordmenn misliker å bli tatt for å være svensker.) blir det lett at vi gir tilbakemelding på feil kriterier.
Tilbakemeldingen jeg ga blir derfor kun konstruktiv i noen tilfeller. Altså de gangene jeg fikk et øl jeg plasserte i riktig type, som jeg setter pris på (se punktet om subjektiv over), og hvor det jeg så på som forbedringspunkter passer med hva bryggeren hadde tenkt i utgangspunktet. Jeg er for eksempel ingen stor fan av svart IPA, og har moderat erfaring med typen. Hvis jeg får en kraftig humlet mørk øl tenker jeg at dette er en litt tynn og umoden russian imperial stout, og vil anbefale mer restsødme (dekstriner!) og dermed høyere mesketemperatur, i tillegg til 6 - 12 måneders lagring slik at humlepreget kan slipes vekk. Jeg kan vanskelig se for meg en situasjon hvor dette er riktig tilbakemelding på en svart IPA ...
En typeforankring hadde gjort dømmingen litt enklere, og kanskje litt mer konstruktiv, men det er uansett opp til konkurransen å bestemme rammen. Hvis noen fikk noe positivt ut av tilbakemeldingen min, topp! Hvis noen er skrikende uenig og mener jeg er en idiot som ikke vet foran og bak på en maltsekk, topp! Kast tilbakemeldingen, og så får jeg bare beklage at jeg svarte på feil (uuttalte) spørsmål i forhold til hva det var jeg fikk i glasset.