Doppelbock - Dekoksjonsmesk eller Melanoidin malt?

Hallstein

Norbrygg-medlem
Hei !

Tenkte å kjøre på med en dobbelbock med denne oppskriften :

85,4% Weyermann Munich Malt
8,3% Weyermann Pilsnermalt
4,2% Weyermann Caramunich I
2,1% Sjokolademalt (engelsk eller belgisk)
OG 1.087
FG 1.023-ish, tenker jeg
altså ca. 8,7%
44EBC
26 IBU

2 eller 3 pakker W-34/70 Saflager gjær

Spørsmålet mitt er, skal jeg kjøre på med dekoksjon? Jeg har aldri gjort dette før, og har ikke peiling på hvordan det gjennomføres, ved hvilke temperatursteg, hvor lenge kornet skal kokes, hvor tykk mesken skal være osv osv.
Skal en dekoksjonsmesk skylles etterpå?.... osv osv. Har en million spørsmål...
Eller kan jeg bare bruke melanoidin malt? Isåfall hvor mye, og skal jeg bruke 40EBC utgaven eller 80EBC utgaven (Castle Malting, jeg skal handle fra Petit.)

Det er ikke så vanskelig egentlig. Men sett av litt tid.... hvis du bruker en decoctionkalkulator finner du mengdene du skal dra ut for å treffe de forskjellige stegene. For full pakke (trippel decoction) er vel stegene ca 34°C (kan noen bekrefte), 50°C, og til slutt sukkerhviletempen du bestemmer deg for (60-70 grader. Vet ikke hva du skal sikte på for den FGen du ser for deg ved decoction.... kanskje noen har meninger her), og opp til skylletemp til slutt. De to første avkokene tar du ut så tjukk mesk som mulig uten at det blir umulig å røre i det. Varmer dette først opp til sukkerhvile i 10 minutters tid (når stivelsen får over til sukker her blir set lettere å røre) og koker så dette opp. For bock lar man dette koke litt tid (30min?).
Den siste decoctionen (opp til skylletemp) gjøres med tynn mesk. Om denne kokes en halvtime eller om man koker vørteren litt lengre er vel hipp som happ tror jeg. Skylles ellers som vanlig, men med den OGen du sikter på blir det kanskje ikke så mye skylling med mindre du koker leenge?
Hvor tjukk mesk? Hva har du plass til? 2l per kg? Har noen andre sterke meninger her?

Jeg har masse plass i meskekaret. Har en 50L igloo, og ved vanlige øl og 2,5L/kg malt så er vanligvis meskebagen litt over halvfull.

dekoksjonsmesking er egentlig unødvendig, men utrolig gøy, så kjør på.

Jeg har mesket inn på 50`c, tatt 5-6 liter TYKK mesk og varmet til 64`c, hold tempen i 10-15 min, kok deretter mesken i 10 min og hell den tilbake i meskegryten.
juster evt temp slik at du havner innenfor det forukringsteget som du ønsker å være på.
Ta deretter 6 liter tynn mesk, kok i 10 min og hell tilbake i meskegryten, juster tempen til 77`c.
Skyll på vanlig måte.

Jeg regner med det er viktig å røre når man koker mesk, for at det ikke skal brenne seg?

Ellers takker jeg for alle gode innspill så langt. Lurer på om jeg går for dekoksjonsmesking ja!

Jeg regner med det er viktig å røre når man koker mesk, for at det ikke skal brenne seg?

Ellers takker jeg for alle gode innspill så langt. Lurer på om jeg går for dekoksjonsmesking ja!
Derfor jeg skrev så tjukk som mulig uten at det blir umulig å røre i den ja....
Til bock er vel 10-15 min kok lite?

Har nettopp brygget en trippel dekoktert dobbelbokk. Synes oppskriften din er fin men jeg hadde droppet sjokolademalten og hatt mer caramunchener . Brentsmaker er feil, selv hint av dette, i en dobbelbokk. Dokoksjonen mørkner i seg selv ølet.

Ja det er viktig å røre i mesken under kok, men det er også viktig å bruke ubehaglig god tid på oppvarmingen av dekoksjonen. Tysk literatur skriver om 1 grad pr minutt fra 70-100 grader. Det er en halv time. Så tolmodig er jeg ikke men prøver å bruker 15 minutter.

mvh
Bårdd

Tilbake
Topp