Drill-pumpe ødelagt?

Kjøpte en billig drillpumpe i dag som skal tåle 50c +.. tenkte at jeg må jo teste om den tålet litt mer, altså mesketemp på vannet. Når jeg skulle teste med kaldt vann i dag, så var pumpen veeeldig treig å få i gang, og det skjedde meget lite i rørene.. etter under 10 sec etter jeg fikk litt fart på drillen, kommer det røyk ut av ut-slangen (hadde ikke kommet noe vann til pumpa enda, så bare røyk altså). Kom ikke mye røyk lissom, men litt..

Spørsmålet: Har jeg gjort noe feil, eller var den ødelagt fra butikken? Skulle jeg hatt vann gjennom slanga til pumpa før jeg starta?

trodde alle små pumper måtte primes først, det vil si å slippe vann ned til selve pumpe kammeret.
jeg tror at vist du fyller vann ned i slangen først så vil du se at den virker, så fremst du ikke har kjørt den så hardt at du faktisk har smeltet/skadet selve pumpehuset

Tønder skrev:
trodde alle små pumper måtte primes først, det vil si å slippe vann ned til selve pumpe kammeret.
jeg tror at vist du fyller vann ned i slangen først så vil du se at den virker, så fremst du ikke har kjørt den så hardt at du faktisk har smeltet/skadet selve pumpehuset

Fant litt info etterpå, og jeg skal nok 100% sikkert prime den, ja. Sikker DERFOR mange har pumpe stående under bryggekar, så vørter renner ned i pumpa når en åpner bunnkrana på kjele, før den så pumpes opp igjen i neste kar.. Priming, altså. Takk for svar :) Skal "have a go" igjen imorgen.

Kjapp oppdatering: Skiter i drillpumpa.. det var egentlig bare et dårlig kjøp! Skaffa meg en pumpe fra vaskemaskin i dag (pp-t40-plast), så nå ligner det noe bedre :)

:) tror de fleste pumper som pumper vann har det bedre om dem starter mens det er veske i kammerene.
Vaskemaskin pumper er jo kraftigere å større enn de små du har på drillen, samt mye billigere.
Det ga meg en idee til neste gang jeg er på resirkulerings plassen :p

Tønder skrev:
:) tror de fleste pumper som pumper vann har det bedre om dem starter mens det er veske i kammerene.
Vaskemaskin pumper er jo kraftigere å større enn de små du har på drillen, samt mye billigere.
Det ga meg en idee til neste gang jeg er på resirkulerings plassen :p

Hvilken ide du fikk, Tønder?? Del med oss! :D

Ja, jeg ser nå at de fleste pumper av "ok pris" ikke er self-prime. Ser jo andre som bruker pumpe ved brygging, at pumpa er festet så vesken får renne ned til pumpa.

For min del blir det nå å bruke 2 kar:
-Et kokekar som varmer opp meskevann. Pumper det over fra bunnuttaket på kokekar og over i toppen av meskekar.
-Sirkulerer mesken på slutten fra ut på meskekar og opp igjen i toppen.
-Utskylling blir å ha en liten kjølebagg på hylle over mens jeg pumper klar vørter over i kokekaret.
-Til gjæringsbøtte blir det bare vanlig fall fra kokekar til gjæringsdunk, så her trenger jeg ikke noe pumpe.. og jeg slipper å stresse med at slanger og pumpe må desinfiseres først.

Omvendingen på hvor vørtern skal gå blir å bare skru av og på slanger på tappekranene som har gjenger.

Tilbake
Topp