Driver å bygger/bygger om enda :)

Laget du gjengene I hylsa selv eller er slikt å få kjøpt?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2
 
Har nå montert treveisventil for å slippe omkobling mellom mesking og skylling.
Triclamper er i posten for å forenkle omkobling av iwakipumpa til whirpool, og avtale med en kamerat som er sveiser for å få rustfrie koblinger på kokekjele for dette... :)
Begyner å lukte ferdig snart.
Har også ryddet opp i bakkant av bryggeriggen og montert en falskveg der alle slanger er stripset opp skjult.
Bilder kommer. Hele riggen er på hjul for enkel flytting, og brygget for to uker siden.... Fungerer som en drøm nå.
Etter to år med planlegging/bygging er det nesten vemodig at den snart er ferdig ;)
 
slenger ut et par bilder...
kjølebag kan også bli litt bling ;)
på ene bildet er hlt tatt ut for å montere hurtigkobling til vann ut.
triclamper er digg :)
treveisventil fungerer som en drøm. jeg har her t-utgaven :)
 

Vedlegg

  • IMG_0613.jpg
    IMG_0613.jpg
    375,2 KB · Sett: 1.505
  • IMG_0611.jpg
    IMG_0611.jpg
    469,2 KB · Sett: 1.486
magne1972 skrev:
slenger ut et par bilder...
kjølebag kan også bli litt bling ;)
på ene bildet er hlt tatt ut for å montere hurtigkobling til vann ut.
triclamper er digg :)
treveisventil fungerer som en drøm. jeg har her t-utgaven :)

Triclamper er digg ja, men hvor kjøpte du treveisventilen.
 
tor.gilje skrev:
magne1972 skrev:
slenger ut et par bilder...
kjølebag kan også bli litt bling ;)
på ene bildet er hlt tatt ut for å montere hurtigkobling til vann ut.
triclamper er digg :)
treveisventil fungerer som en drøm. jeg har her t-utgaven :)

Triclamper er digg ja, men hvor kjøpte du treveisventilen.

Jeg har handlet div. fittings samt treveisventiler MED triclamps hos brewers hardware:

http://www.brewershardware.com/
Triclamps er virkelig sexy stuff!  ;D
 
Jeg kjøpte min treveisventil hos dudadiesel.com.
Fikk den for $39, og den gjikk rett gjennom hos tollvesenet, så den ble rimelig :)
Den var full av olje etter maskineringen, men etter en god oppvask ble den bra :)
 
Hei Magne

Veldig fint bryggeri du har. Jeg bruker det som inspirasjon når jeg planlegger mitt neste bryggeri. Jeg lurer litt på hvordan du har festa vannkokerelementene inni kjølebaggen. Funker det greit å bruke kjølebaggen til å varme vann?
 
Vannkokerelementene er festet med originalpakningene og skruefestene fra vannkokerene ;)
Med pidstyring er kjøleboksen genial til å varme meskevann, det går fort, temperaturen holdes stabil, og ikke minst det er enkelt i bruk :)
 
thomashagen skrev:
Ok  :) Da burde det la seg gjøre.

Hvor store er kjølebaggene dine? Hvor mye effekt har du i vanntanken?
Varmtvannstanken er 36 liter, og varmeelementer er 2X1000W.
Mesketanken er ca 36 liter også. Igloo marine. Den holder meget bra på varmen, og fungerte også ypperlig før jeg monterte herms-sløyfen. Den er på 1500W.
Kokekjelen er på 1500W + 2200W.
Siden alt er styrt med pid, trekker hele systemet aldrig max, men trenger 2 16A kurser til brygging ;)
 
Du har to PID-er, en STC-1000 og er det en vekt den siste? Hva styrer du med PID og hva bruker du STC-1000 til?
 
thomashagen skrev:
Du har to PID-er, en STC-1000 og er det en vekt den siste? Hva styrer du med PID og hva bruker du STC-1000 til?
En pid for vanntanken, og en pid for herms-sløyfen. Vekt under mesketanken for å måle fylling av meskevann/skyllevann. Samt måle avtappingen :)
Stc-1000 er med løs sensor, og brukes kun til kontrollmålinger. Den styrer ingenting, men er billigere enn et like nøyaktig vanntett termometer ;)
 
Digger oppsettet ditt.
Selv har jeg vurdert noe lignende, men er dog litt usikker på hvordan jeg skal utforme det hele.

Hvordan er det vannkokeren styrt hos deg?
Har du koblet PID-en slik at den kun måler temperaturen i herms-sløyfa, og hvordan blir det da med "overoppheting" av vannet i vannkokeren i forhold til vørteren i herms-sløyfa?

Mvh. Stephan.
 
Vannkokeren er styrt av pid, og sensoren til den sitter på vørteruttaket rett over lokket til vannkokeren. Temperaturforskjellen mellom vannet i kokeren og vørteren i herms-sløyfen er minimal (2-3 grader) den er i utgangspunktet ikke noe problem.
Mulig den kan reduseres ved å sette en liten rører inni kokeren for bedre temperaturveksling, men jeg ser foreløpig ikke nødvendigheten av det.
 
Roger Brattås skrev:
Hvrdan fikk du snurra liten nok spiral til å passe inne i vannkokeren?
Brukte 5 meter 8mm drivstoffrør fra biltema, kveilet det rundt en klorepinne til katta ;)
Den hadde riktig diameter fant jeg ut etter en rundtur i huset med målebånd :)
 
Tilbake
Topp