Drivverk til skovler / røre rundt

Jeg drømmer om å oppgradere bryggeutstyret. (Bruker idag 2 kjølebagger på 30 liter og en kappa varmtvannstank som rommer 60 liter med gass under.) Inspirasjonen til mine planer fikk jeg delvis på denne youtube videoen (Camurri)

Mitt ønske er å få en modifisert varmtvannstank som rommer 80-90 liter ferdig kappa, skal brukes til både mesk og kok, og ikke er avhengig av noen pumpe.


Tanken er å sveise et rør i senter på kjelen og dette røret er like langt som kjelen er høy. Nylonlager i topp og bunn av røret, og en rustfri aksling inni dette røret. Et litt tykkere rustfritt rør med skovler som blir dratt rundt av akslingen, dette skal være ytterst og lett kunne tas av og på. Mitt problem her er hvordan skal jeg koble et drivverk til akslingen? Dette må ha en jevn sakte fart både under mesking og kjøling av vørter. ULWD varmeelement i bunnen og kjølespiral med større diameter enn skovlene. Planen videre er enten å bruke en 30 liters maltkurv som de selger på bryggselv, eller bruke en varmvannstank med 5-10 cm mindre diameter enn kjelen. Maltkurven har et like tykt hull som røret akslingen går gjennom, og den skal løftes av før skovlene settes ned på akslingen igjen.


Jeg legger ved en liten skisse og er takknemmelig for tilbakemeldinger, spesielt mtp drivverk på akslingen/skovlene. Jeg er verken mekaniker eller elektriker av yrke så her trenger jeg innspill. Håpløst prosjekt?
 

Vedlegg

  • Kjele.jpg
    Kjele.jpg
    182,3 KB · Sett: 94
Ville det ikke ha vært mye enklere med drivverket i toppen. Slipper flere gjennomføringer
 
Ville det ikke ha vært mye enklere med drivverket i toppen. Slipper flere gjennomføringer
Godt mulig det er enklere. Jeg har hørt at det skal finnes noe som rører rundt i melkeprodukt/ost som man kan sette på toppen av kar/kjeler. Det vil imidlertid være vanskelig å få på et lokk med avsug, samt det ser ikke så kult ut....
 
Ta en Ø-50cm vv tank og bruker en ø-45cm vv tank som maltrør,skjær 1mm slisser med vinkelsliper i denne både i bunn og på sidene..
Bruker silbunn med 1mm slisser og det fungerer meget bra..du vil få et mye større sil areal med slisser på sidene og..

Kanskje vinkle skovlene litt så du får sirkulasjon opp eller nedover..
 
Kan ikke se videoen, dårlig linje i havet. Men, hvor mye dødrom får du i dette oppsettet? Mitt første hjemmebygde bryggeri var basert på 50cm tank med 45 cm tank som maltrør. Likte ikke dødrommet jeg fikk. Men plasserte elementene litt dumt også.. Ville lagt stor vekt på å få all mekanikken og elementene så lavtbyggende som mulig for å redusere dødrom.
Det du trenger til å røre er det TazzaT nevner. Røreapparat til melk/fløte kjøler, ferdig med motor og gir, montert i lokket på disse. Dukker av og til opp på finn. Har en liggende selv, men våger ikke la den gå, fremtidige prosjekter..
 
Takker for tips, det høres ut som noe er på gang. Hvor kan man få tak i en slik motor hvis jeg ikke kommer over noe på finn? Felleskjøpet? Jula? Jeg har forsøkt å søke på nettet uten hell...

Jeg vet ikke hvor stort dødrom det vil bli, så langt er jeg ikke kommet i planleggingen. Da du TazzaT brukte varmtvannstank til meskekar, gjorde du noe med bunnen i det meskekaret bortsett fra å lage slisser. Jeg har lest på forumet en plass at det ble anbefalt en flat bunn i meskekaret, ev sage av og snu enden slik at konen / halvkulen vender oppover i meskekaret. Var dette noe du tok hensyn til eller fann viktig?
 
Bare slisser og buen oppover,har ingen varme i mesketank,bruker en 2 liter Herms på 3kw.
Var ikke noe jeg tenkte på,passet best sånn og fungerer fint..
 
Det er en fyr på finn som ofte har annonser ute for motorer iallefall. Kan hende du trenger gir i tillegg.
 
Jeg har testet litt. Ennå ikke i mål.
https://daastoel.wordpress.com/meskerorer/


https://daastoel.wordpress.com/meskerorer/


Sent from my iPad using Tapatalk
Det ser veldig lovende ut det der! Spennende! Om motoren er over eller under spiller nok ingen rolle, min plan er å få en motor under. Sluttproduktet kan vel gjerne ha en god del lavere hastighet på omdreiningene.
Personlig er jeg veldig langt fra å være en elektriker, så jeg er avhengig av å ha noe som fungerer for dummies, ev et detaljert koblingsskjema.
 
Motoren er en slik som kjører disse stolene frem og tilbake. Koblingen er 24V. En ledning med pluss og en med minus inn på regulatoren. Og det samme fra regulator til motor.
10mm aksling på motor.
http://norsap.com/deck rail/mx/?l=e



Sent from my iPad using Tapatalk
 
Hva med en vindus visker motor,di er giret..kanskje for svak?
Det høres litt svakt ut, uten at jeg har testet styrken til en slik motor. Jeg har tenkt også på en kjøkkenmaskin ala Kenwood, men er de defekt er det motoren som er defekt og da er man like langt. Å kjøpe en ny Kenwood for å demontere blir litt drøyt.
 
Vindusvisker motor er vanlig å bruke på slike røreverk iallefall, vet ikke hvor stor tank du må ha før de ikke duger.

Her er en butikk som selger røreværk som brukes med vindusvisker motor opp til 70 liter,
http://www.brauhardware.de/rührwerke/

Husker at jeg engang i fjern fortid lå på panseret av en bil og prøvde å holde igjen vindusviskerne, det var mye kraft i de.
Ikke spør hvorfor....
 
Funker det med hvilken som helst vindusviskermotor (front) fra høgger'n, eller er det noe spesielt man bør se etter?
 
Størst mulig og det er noen som har innebygget arm for frem og tilbake bevegelse men ser du akslingen staga er koblet på er det rett type...
 
Tilbake
Topp