Druevin

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Ser jo at mange lager cider av eplesaft. Hva om man bytter ut eplesafta med druejuice? Noen som har prøvd det? Ser jo at man får druejuice av merlot druen på rema.
 
Prøvde det i fjor høst. Brukte en røvinsgjær jeg kjøpte hos Vineksperten i Bergen, husker ikke i farten hva den het. Satt 20 L med druejuiceog tilsatte sukker til jeg hadde SG på 1, 105 gjære i 18-20 grader i 2 uker. Fg ble 0,975 så den ble sterk nok kan man si. Etter klarning flasket jeg den, den var da veldig flat på smak. Etter lagring på 12 grader i 3 mnd hadde den utviklet seg til å bli noe mer interresant. Men noe vin i verdensklasse blir den ikke, god terrassevin er den absolutt og helt klart verd å prøve. Men jeg tror jeg ville prøvd å tilsette litt andre smaker for å få mer dybde i smaksbildet.
 
Amatører kan lage klasseøl fordi vi har tilgang på likeverdige råvarer som de seriøse bryggeriene. Fruktvin fra (gratis) frukt av god kvalitet kan være interessant å prøve seg på. Men hvis man noen gang har besøkt en vinprodusent, og vet hvor avhengig kvaliteten på druematerialet er for resultatet i flasken, så gir det lite mening å lage vin på druejus man kjøper (dyrt) i butikken. Man kan i beste fall håpe på å lage noe J.P. Chenet - aktig, og da oppstår jo spørsmålet, hvorfor i guds navn vil man gjøre det!?
 
Hvorfor ikke ? Er jo mulig å prøve seg fram til noe og kanskje en lærer noe.. Klart hvis en skal se på pris så er det kanskje ikke lønnsomt, men helt sikkert morsomt..

Samme med øl, en kan jo lage noe billig skvip der også.. Men det som er morro å få til noe godt og prøve seg fram med forskjellige gjær m.m

Og hvis en da i tillegg kan servere en god hjemmelaget cider eller vin til besøkende som ikke drikker øl så er jo det supert..alle happy..

Venter selv på at en cider skal lagrest klar for drikking :)

Easybrew
 
Tilbake
Topp