DYI Gjæringsskap - kan noen lage en guide?

Hei!

Jeg har oppdaget at jeg har et utpreget behov for å lage et gjæringsskap da kjelleren jeg bruker i dag har for store temperatursvingninger...

Har forsøkt å lese opp og ned i mente både her og andre steder, men blir liksom ikke helt klok på hva jeg trenger, hvordan jeg skal gå frem og om det er trygt eller ikke...


Leste i en annen tråd at det er i praksis er 3 muligheter å gå for:

1) Kjøleskap m. varme-element og kontrollboks (fungerer for både lave- og høye gjæringer i alle temperaturer. Dette både kjøler og varmer avhengig av temperaturen i rommet.​

2) Kjøleskap m. for kjøling med termostatstyring (termostat tilkoblet gjæringsbøtta, og kontrollboks som kobler til strømmen når det blir for varmt (fungerer i "varme omgivelser" da man kun kan kjøle)​

3) Varmeelement/varmekappe for kun oppvarming (fungerer kun i "kalde omgivelser", da man kun kan varme opp og ikke kjøle ned om det blir for varmt.​

"varme og kalde omgivelser" er her relative begreper og beskriver en temperatur som er hhv. for varm eller for kald for den type gjæring man ønsker å gjennomføre.

Selv synes jeg alternativ 1 virker mest interessant, da dette er et system som vil fungere uavhengig av sesongmessige temperatursvinginger, og man kan alltid brygge den typen øll man har lyst på...

Jeg har dog som sagt ikke klart å finne en kurant guide til dette, så om noen med erfaring kunne ha sammenfattet en "Gjæringsskap for dummies" så hadde jeg blitt "evig takknemmelig" :)

Slik jeg har forstått det så trenger man:
a) Et kjøleskap
b) Et varmeelement (enten frittstående i "bunn/topp" av kjøleskapet, eller varmeslange/-kappe rundt gjæringsdunken)
c) En kontrollboks av typen STC-1000 eller tilsvarende
d) En termostat (del av STC-1000-sett?)

Spørsmålene en guide bør ta stilling til er jo da bl.a:

- Er det noen fordeler med en type kjøleskap foran et annet?

- Hva slags varmeelement passer best i en "kjøleskapsløsning" (elememnter som bør vektes mot hverandre i vurderingen her er vel pris, "trygghet mot overoppheting", funksjon (varmefordeling/varmetap), hvor praktisk det er (er de mye mikkmakk å "koble på" når man setter gjæret, førstegangsmonterings-vanskelighetsgrad (hva må kobles?)

- Hvilken kontrollboks? (Samme vurderingskriterier som for varmeelement...?)

- Hvilken type termostat? (Nedsenket i brygget? Teipet fast til bøtta?

- Sammenkobling... Hvordan? Hva er tryggest måte å gjøre det på? Hva utstyr trenger man? Gjør manglende CE-merking til at forskring avkortes om det begynner å brenne? Øker brannfaren ved at kjøle- og varmeelementene til stadighet til- og utkobles?...


Det er en kompleks materie med mange variabler, så igjen .... Om noen kunne ha laget en skikkelig oversikt/guide så hadde nok flere enn meg satt pris på det!...

Problemet i dag er at det finnes så mye informasjon spredt rundt forbi, slik at det blir et puslespill å prøve å sette det sammen til noe fornuftig :)
 
Sist redigert:
Noen like mora og noen liker dattera, du vil aldri få konsensus for hva som er den perfekte dama, så da er det bare å bestemme seg å gå for hvem du vil ha og tilpasse deg valget. Underveis må du nok være beredt til å gjøre diverse endringer og justeringer :)
 
Dette er jo ikke så komplisert, og du kan velge mellom mange løsninger.
1: STC 1000 styrer både varme og kjøling og har i tillegg forsinkelse for kompressor. Så denne kan du bruke uansett.
2: Noen bruker såkalt STC 1000+ der du da kan programmere temperaturforløp. Er vel egentlig bare for spesielt interresserte og du trenger det ikke.
3: Teipe føler på bøtta er godt nok for de fleste og du slipper desinfisering/infeksjonsfare. Et annet alternativ er å legge føler i en kopp med vann, men du får da ikke med deg temperaturøkning i vørteren grunnet gjæringsprosessen.
4: Varmekilder brukes mange typer. Velg selv. Du trenger neppe mere enn 25-50w. Er du redd for brann selger elektrikeren deg varmekolbe som er beregnet for å montere på DIN skinne i skap. Petit selger varmeplater på 25W. Lyspære går, men bør kanskje skjermes for selve lyset.
5: Selve skapet har ikke andre krav enn at det skal være stort nok.

Selv bruker jeg en fryser, der får jeg plass til 70 liters LABB dunker, føler teipet på gjæringsdunken med litt isolasjon, to varmeplater fra PETIT på 25W hver og en STC 1000 som er koblet opp som en universal med en stikkontakt for varme og en for kjøling. Dette funker bra for meg og krever ingen spesialtilpassing.
 
Takk for svar.!

Gode innspill Rune, men en skikkelig guide med bilder og trinnvise forklaringer hadde jo vært helt knall! Det er jo såpass mye interesse for dette, at om ingen med kompetansen lager det, så kan jeg fort finne på å gjøre det selv om en stund (etter jeg har kommet i mål og fått en del erfaring med prosessen)...

Momenter som er interessante for oss med 10 tommeltotter og lite strøm- og DYI-kompetanse:

Hvordan kobles STC-1000 på strøm?

Følger det med temperaturføler? Om ikke; hvor får man tak i dette? Hvor lang følerledning bør man ha? Er det best å feste denne permanent til bøtta og ha den løs i "andre enden", eller bør den festes med teip hver gang?

Hvordan kobles kjøleskap og varme-element til STC-1000?

Hvordan programmeres STC-1000?

Trenger man å lage gjennomføring i kjøleskapet til ledningene som skal inn dit?

Kan kjøleskapet ta skade av at kompressoren slår seg av/på "hele tiden"?

Om man bruker varmekappe; er det mulig å lage en løsning som gjør at denne er enkel å ta av og på?

Må STC-1000 "bygges selv" som byggesett eller kommer den ferdig montert?

Hva trenger man av utstyr for å evt. koble opp STC-1000? Ledningsstumper? 2 ledere? 3 ledere? Jording?

Skal døren til kjøleskapet være lukket til enhver tid, eller står den på gløtt pga. gjennomføringer av ledninger i døren? Hva så med kjøleskapslyset? Bør det skrus ut?

Bør gjæringskaret (20-30ltr) stå høyt oppe i skapet, eller er det for tungt for glassplatene?

Kjører STC-1000 kjøling og varming parallelt, eller veksler den mellom disse? Er det fare for at kjøle-elementene og varme-elementene motarbeider hverandre?

Er det noen gode alternativer til STC-1000 som gjør samme jobben?

Hvordan forhindre kortslutning om gjæringskaret begynner å lekke? Fordel å montere varmekilden høyt oppe?
 
Sist redigert:
STC-1000 kobler du selv, slik (her står også hva du trenger): http://bryggerlauget.blogspot.no/2013/07/temperaturkontroll-stc-1000.html

Ville ikle brukt glasshyller til å sette gjæringskar på, finnes nok bildebevis i forumet her på at dette ikke er en god ide.

Ellers er det nok av tråder på forumet her som beskriver hvordan en STC-1000 fungerer ;)



Sent from my iPhone using Tapatalk

Takk for link.

Jeg vet at det finnes mange tråder om STC-1000, men det er ofte "frittstående" spørsmål som besvares i de forskjellige trådene, og derav vanskelig å navigere for å finne en helhet. Det samme gjelder for varmekappe/varmeplate/varmeovn, termostat, type kjøleskap etc...

Med bakgrunn i det etterlyste jeg en guide; ikke bare for min del - men også for alle andre som kanskje ser på det som et litt overveldende prosjekt hvor relevant informasjon er spredt rundt forbi i mange forskjellige tråder som må oppsøkes 1 og 1...
 
Ok, her er en lynguide:

Gjæringsskap med kjøling og varme
- Finn deg et fungerende kjøleskap som rommer din gjæringstank
- Kjøp deg en STC-1000 og nødvendige remedier for å koble opp denne (se http://goo.gl/AvFsQf)
- Kjøp deg et eller annet for oppvarming av gjæringstanken. Noen bruker glødepære, andre frostvakt, noen varmeplate. Selv bruker jeg "varmekabler" beregnet for å beskytte rør mot frost (http://goo.gl/RlJe8o), 5 meter er fint til 30 liters kar. Årsaken er at øvrige metoder enten er for lite responsive, eller for stor treghet slik at vørtertemperaturen stiger mer enn ønsket.
- Koble sammen STC-1000 ihht. link ovenfor
- Fest STC-1000-sensoren til gjæringskaret. Utenpå sensoren fester du en isopor-/styrofoambit for å isolere slik at sensoren måler temperatur på vørter og ikke omgivelsene
- Fest "varmekablene" til gjæringskaret (festes med tape, snurres rundt karet fra bunn og opp så langt den når (gjerne opp dit vørteren "slutter")
- Strømkabel til "varmekabel" samt sensorledning kan du enten ha mellom kjøleskap og dør (om du ikke får igjen døra ordentlig, bruk festestropper eller lignende), eller du kan lage hull/gjennomføring til disse (du må da vite hvor kjølerør i kjøleskapet ditt befinner seg så du ikke treffer disse).
- Still inn ønsket temperatur på STC-1000 (gjæringstemperaturen samt intervall for når kjøling/varme skal slå inn, samt kompressordelay), plugg kjøleskap- og varmekabelledning i STC-1000, og koble STC-1000 til vegguttak. Voila.

"Gjæringsskap" med kun oppvarming
- Anskaff en STC-1000 eller UT-200/UT-300 (sistnevnte er ferdigkoblet, dog dyrere) samt en "varmekabel" nevnt ovenfor
- Finn et sted som holder ønsket temperatur (dvs. noen grader lavere enn det du vil gjære på)
- Koble opp på samme måte som nevnt ovenfor
- Still inn ønsket temperatur for når relèet i temperaturkontrolleren skal aktiveres: På en UT-200/UT-300 vil dette typisk være den temperaturen da du ønsker at oppvarming skal begynne. På STC-1000 benytter du kun utgang/relè som styrer oppvarming

"Gjæringsskap" med kun nedkjøling
- Som forrige "guide" bare at du benytter et kjøleskap i stedet for varmekilde, og trigger kjøling når ønsket temperatur krever det.
 
Tusen takk for mini-guide glennrie! (Nå begynner det å ligne litt på hva jeg så for meg)...

Ett oppfølgingsspørsmål:
- Varmekablene du linker til koster 216.- for 5 meter... På Clas-Ohlson koster tilsvarende 4m kabel 700.-(!!!)... Er dette fordi sistnevnte er "tryggere", eller er det ren "markup" for Clas Ohlson? Er jo 220v så om de ikke har blitt produsert skikkelig ser jeg for meg overledning og nedbrent hus ....
 
Tja... Både og tenker jeg :) Når det er sagt så er det vel 10-15W per meter kabel og så lenge STC'en din er koblet riktig så skal det vel litt til for at det går galt. Det er vel en kalkulert risiko man må ta, som alt annet. Har brukt mine i flere år uten at noe fælt har skjedd i hvert fall.
 
Akkurat denne tråden jeg trengte! Har ryddet plass for gjæringsskap selv og skal til å handle inn for bygging.
 
Tak for videre innspill!

Har sjekket ut brewpi, men det ser ut til at de har byttet ut "billigmodellen" (bestående av raspberry pi + temperaturkontroller) med en ny "integrert enhet" som dessverre var ganske dyr... 1250.- + frakt + moms + evt. tollgebyr...

Jeg har derfor bestilt en STC-1000+ inkl. "spesialboks" (http://plopp-plopp.com/produkt/stc-1000-spesialboks/). I utgangspunktet hadde det gått greit å laget en slik boks selv, men når jeg sjekket pris på boks, stikkontakter ledninger etc. så var det ikke mange hundre kronene i differanse opp til denne "spesialboksen"...

STC-1000 vil bli koblet opp mot kjøleskap i full høyde som står klar i kjelleren.

Jeg hadde i utgangspunktet planlagt å bruke varmekappe ("frostkvakt" i futteral), men så har jeg lovet bryggekompisen min at også han kan få gjære "sitt" gjæringskar i bryggeskapet hos meg (det er jo høyt nok).... Altså må jeg kanskje ha en annen måte å tilføre varme på enn varmekappe... Jeg kunne jo ha brukt "en lang varmetråd", men da vil kanskje temperaturen være forskjellig fra "kar til kar" dersom den ene bøtta får litt mer kontakt med frostvakten enn den andre...

Altså kan det se ut til at jeg havner på en løsning hvor jeg bruker en varmeplate/ovn til å varme skapet...

Dersom noen har gode tips til hvordan jeg kan gjære to gjæringskar i ett skap, med stc-1000 som kun en temperaturprobe, så hadde jeg satt stor pris på det :)

Det er kanskje mulig å plassere det ene karet oppå det andre (litt på skrå slik at gjæringslåsen på det nederste ikke havner i klem), og så legge temperatursensoren mellom karene...? Denne vil vel da reflektere temperaturen i begge karene... Alternativt plasserer jeg bare inn ei hylle (som tåler mye) og har sensoren montert på det ene karet... Regner ikke med at temperaturdifferansen blir veldig stor mellom karene... Jeg kan også bruke en pc-vifte eller to til å sirkulere luften i skapet slik at temperaturen blir så jevn som mulig..

Innspill? Tanker? :)
 
Så lenge du bare har en temperatur sone er det vel egentlig ikke noe poeng å måle begge karene, du får jo bare justert i forhold til det ene..

Er klar over at brewpi'n er litt stiv i inngangsprisen men det kan ha nesten ubegrenset med sensorer og ssr reeler, og dermed styre flere skap samtidig. Så trenger du mere en ett skap (og meske kontroller) blir den ikke så dyr totalt sett..
Har ikke prøvd den selv ennå, men regner med å bestille en innen kort tid


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
To små varmepærer. En oppe og en nede. Installer vifter. To som et minimum. Jeg bruker tempstyring av gjæringsskapet, og ikke direkte på karet.
 
Dersom du brygger samme øl og setter dem inn samtidig er det nok med sensor på det ene karet, men med to ulike øl og faseforskjøvet så blir det verre...
Har bygget meg en boks med 2 STCer hvorav den ene har kun varme og den adre både varme og kjøl tilkoblet. Bruker Korea varmeband og det funker utmerket med å kjøre to ulike gjæringsforløp samtidig...
For øyeblikket gjærer et pils på øverste hylle (13gr-Diacetylrest) og nede står to fat på 4gr
 
Ok, her er en lynguide:

Gjæringsskap med kjøling og varme
- Finn deg et fungerende kjøleskap som rommer din gjæringstank
- Kjøp deg en STC-1000 og nødvendige remedier for å koble opp denne (se http://goo.gl/AvFsQf)
- Kjøp deg et eller annet for oppvarming av gjæringstanken. Noen bruker glødepære, andre frostvakt, noen varmeplate. Selv bruker jeg "varmekabler" beregnet for å beskytte rør mot frost (http://goo.gl/RlJe8o), 5 meter er fint til 30 liters kar. Årsaken er at øvrige metoder enten er for lite responsive, eller for stor treghet slik at vørtertemperaturen stiger mer enn ønsket.
- Koble sammen STC-1000 ihht. link ovenfor
- Fest STC-1000-sensoren til gjæringskaret. Utenpå sensoren fester du en isopor-/styrofoambit for å isolere slik at sensoren måler temperatur på vørter og ikke omgivelsene
- Fest "varmekablene" til gjæringskaret (festes med tape, snurres rundt karet fra bunn og opp så langt den når (gjerne opp dit vørteren "slutter")
- Strømkabel til "varmekabel" samt sensorledning kan du enten ha mellom kjøleskap og dør (om du ikke får igjen døra ordentlig, bruk festestropper eller lignende), eller du kan lage hull/gjennomføring til disse (du må da vite hvor kjølerør i kjøleskapet ditt befinner seg så du ikke treffer disse).
- Still inn ønsket temperatur på STC-1000 (gjæringstemperaturen samt intervall for når kjøling/varme skal slå inn, samt kompressordelay), plugg kjøleskap- og varmekabelledning i STC-1000, og koble STC-1000 til vegguttak. Voila.

"Gjæringsskap" med kun oppvarming
- Anskaff en STC-1000 eller UT-200/UT-300 (sistnevnte er ferdigkoblet, dog dyrere) samt en "varmekabel" nevnt ovenfor
- Finn et sted som holder ønsket temperatur (dvs. noen grader lavere enn det du vil gjære på)
- Koble opp på samme måte som nevnt ovenfor
- Still inn ønsket temperatur for når relèet i temperaturkontrolleren skal aktiveres: På en UT-200/UT-300 vil dette typisk være den temperaturen da du ønsker at oppvarming skal begynne. På STC-1000 benytter du kun utgang/relè som styrer oppvarming

"Gjæringsskap" med kun nedkjøling
- Som forrige "guide" bare at du benytter et kjøleskap i stedet for varmekilde, og trigger kjøling når ønsket temperatur krever det.


Så man tukler ikke med kjøleskapet utover å lage gjennomføring for kabel til temperatursonde og kabel til varmedings? Da er det jo ganske rett frem selv for oss som ikke vet opp eller ned på en hammer.
 
Tilbake
Topp