Dykkertank brukerlig til noe?

Brodern har en dykkertank han ikke bruker lenger, så jeg sitter da her og lurer på om jeg kan bruke den til noe for brygginga?
Eventuelt lufting av vørter eller noe?
Noen som i så fall har peil på hvor jeg kan få tak i regulatorer/konverter ect. som jeg vil kunne trenge?
 
Har ikke noe svar på dette, men må hive meg på og si jeg lurer litt på det samme.
Har selv en 15 ltr flaske stående og den ser jo dønn lik ut som 6 lts kullsyreflaske jeg har.
Og hva med ventilen?  200 bar med 2 klokker.  Noen som har prøvd å modifisere noe av dette?
 
Kortversjonen:

O2: Med trykkproeving, oksygenklargjoering og en overgang som man kan kjoepe paa internett egner dykkerflasker seg godt som oksygenbeholdere. Dykkerflasker er ogsaa billigere enn a kjoepe selveier sveiseflaske tror jeg.

CO2: Det burde ikke vaere noe i veien for aa bruker dykkerflasker som kullsyrebeholdere, men med krav om hyppig trykktesting, noedvendig overgang og usikkerheten i om fyllesteder for CO2 faktisk vil fylle den er det nok enklere aa kjoepe en ferdig kullsyreflaske.


Langversjonen:

O2: Dykkerflasker kan med noen forutsetninger fint brukes til 100% oksygen, jeg bruker selv en 3 liters (tror jeg) dykkerflaske til oksygen og tekniske dykkere bruker rett som det er 100% oksygen som dekompresjonsgass.

Forutsetningene for aa kunne bruke en dykkerflaske til oksygen er at den har godkjent trykkproeving og at den er klargjort for oksygen.

Trykkproevingen gjoeres hvert 2.aar og etter 3 aar naar flasken er ny. Dette gjoer dykkersenter for deg og det pleier aa koste omkring 600,- for dette.

Oksygenklargjoeringen gjoeres ofte i forbindelse med trykkproeving (men det koster ekstra) og bestaar av fjerning av eventuell overflaterust, vasking, bytting av enkelte deler (som for eksempel o-ringer) til oksygenkompatible og oppsmuring med oksygenkompatibelt fett. Dette er noe de fleste litt stoerre dykkersenter gjoer for deg. Hvis de fyller oksygenberiket luft, ofte kalt NITROX, saa kan de klargjoere flasker for oksygen. Prisen ligger paa omkring 300,-.

Et godt triks som noen faa kan benytte seg av er aa bruke oksygenberiket luft med mindre enn 40% oksygen. Grunnen til at dette er triks er at man da slipper unna kravet om oksygenrensing, som gjelder for gassblandinger med mer enn 40% oksygen. Grunnen til at det kun er noen som kan benytte seg av dette er at det krever at gassen blandes foer den fylles i dykkerflaska, det kalles continuous blending. Den vanligste maaten aa blande gass paa kalles deltrykksfylling og starter alltid ved at man fyller 100% oksygen paa flaska til et gitt trykk for saa aa eventuelt etterfylle resten av flasken med luft. Da kan man oppnaa alle gassblandinger fra 21% O2 til 100% O2. Men siden man starter med aa fylle flasken med 100% oksygen maa den vaere klargjort for 100% oksygen, selv om gassblandingen til slutt kan vaere feks. 36%.

Det siste man maa skaffe seg for aa bruke dykkerflasken til oksygen er en overgang fra DIN-gjengene paa dykkerflasken til gjengestandarden som brukes for oksygenregulatorer.

NB! Bruk alltid en dedikert oksygenregulator som er laget for formaalet! Ellers ..... :hadet:

CO2: Teknisk burde en dykkerflaske fungere helt fint til kullsyre, men om noen har gjort det vet jeg ikke.

Dykkerflasker har vanligvis arbeidstrykk mellom 200bar og 400bar. Iom at likevekten mellom  kullsyre i flytende form og gassform ved romtemperatur er omkring 50bar, saa holder en dykkerflaske i massevis.

Som ved bruk til vanlig luft eller oksygen maa flasken vaere trykkgodkjent foerst. Deretter maa man ha en overgang fra DIN-gjengene paa dykkerflasken til CO2 regulatorens gjengestandard.

Til slutt, og dette boer man strengt tatt sjekke opp foerst, er om stedet hvor du fyller CO2 har noen motsigelser mot aa fylle en dykkerflaske med CO2. Selv om det teknisk ikke burde vaere noe i veien for aa bruke en dykkerflaske til CO2 saa kan det vaere at de ikke vil fylle likevel av en eller annen grunn.
 
Bjarte H skrev:
Til slutt, og dette boer man strengt tatt sjekke opp foerst, er om stedet hvor du fyller CO₂ har noen motsigelser mot aa fylle en dykkerflaske med CO₂. Selv om det teknisk ikke burde vaere noe i veien for aa bruke en dykkerflaske til CO₂ saa kan det vaere at de ikke vil fylle likevel av en eller annen grunn.

I det minste burde vel dykkerflasken modifiseres utseendemessig på en slik måte at det ikke er mulig å kunne ta feil og bruke den til dykking. Det vil vel være slike forhold som ev kan få fyllestasjonen til å nekte å fylle den.
 
Langelo skrev:
Bjarte H skrev:
Til slutt, og dette boer man strengt tatt sjekke opp foerst, er om stedet hvor du fyller CO₂ har noen motsigelser mot aa fylle en dykkerflaske med CO₂. Selv om det teknisk ikke burde vaere noe i veien for aa bruke en dykkerflaske til CO₂ saa kan det vaere at de ikke vil fylle likevel av en eller annen grunn.

I det minste burde vel dykkerflasken modifiseres utseendemessig på en slik måte at det ikke er mulig å kunne ta feil og bruke den til dykking. Det vil vel være slike forhold som ev kan få fyllestasjonen til å nekte å fylle den.

Godt poeng
 
Siden Bjarte H skrev alt det jeg ikke orket å skrive :)

Kortkortversjon: hvis du har tid igjen på trykkprøvingen kan du fylle ren luft i flaska. Hvis det i tillegg finnes et fyllested nær deg med continous blending fyller du nitrox EAN36, altså oksygenberiket luft med 36% O2. Luften kan du bruke til oksygenering av vørter før gjæring.
Du trenger egentlig litt mer utstyr (førstetrinn for trykkreduksjon, evnt flowmeter/regulator, overgang fra DIN-gjenger, etc) men det kan også løses med kløkt & gaffa.
Har brukt mine egne dykkerflasker for oksygenering, har bare teipet slangen rett på flaskekrana. 

Alt annet koster MYE mer enn det smaker (påstand).

Som Bjarte H sier koster trykkprøving og oksygenvask noe penger, og det skal gjøres jevnlig. I tillegg koster det å fylle, og det er før du begynner å se på overganger etc.

CO2 på dykkerflasker tror jeg du skal glemme. Får en dårlig magefølelse bare ved å tenke på det.
I tillegg må en dykkerflaske trykkprøves hvert 2. år, mens en CO2-slukker eller flaske må testes hvert 10. år. 
 
RawRoffe skrev:
Som Bjarte H sier koster trykkprøving og oksygenvask noe penger, og det skal gjøres jevnlig. I tillegg koster det å fylle, og det er før du begynner å se på overganger etc. 

Det skal sies at en flaske med oksygen holder ganske saa lenge mellom fyllingene. Paa en 25L batch saa er 1 liter oksygen et godt utgangspunkt, saa en 3L flaske med 200bar = 600 liter oksygen burde holde til omkring 600 brygg, med mindre man brygger barleywine og imperial stout hele tiden da ;)
 
Langelo skrev:
Bjarte H skrev:
Til slutt, og dette boer man strengt tatt sjekke opp foerst, er om stedet hvor du fyller CO₂ har noen motsigelser mot aa fylle en dykkerflaske med CO₂. Selv om det teknisk ikke burde vaere noe i veien for aa bruke en dykkerflaske til CO₂ saa kan det vaere at de ikke vil fylle likevel av en eller annen grunn.

I det minste burde vel dykkerflasken modifiseres utseendemessig på en slik måte at det ikke er mulig å kunne ta feil og bruke den til dykking. Det vil vel være slike forhold som ev kan få fyllestasjonen til å nekte å fylle den.
Tenker kanskje man må sette på ny rattventil. Slik det er gjort med min 6 kg kullsyreflaske.  Da vil det jo ikke være fare for sammenblanding.
Men ser uansett problemet om noen vil fylle den ja.
 
Bare korrigere inn et par ting.

1)
Vanlig dykkerflasker har enten 232 bar eller 300bar. Er oftes 10,12 eller 15 liter.

2)
Trykktest annenhvert år gjelder for flasker som er i kontakt med vann. For flasker som brukes tørt er det 5 år mellom hver gang.

Kapittel 2. Kontroll og prøving.
§ 2. Flasker og flaskeventiler skal kontrolleres og flaskene vanntrykkprøves

a) minst hvert 2. år for flasker til bruk under vann, inklusive vestflasker. Den første kontroll og vanntrykksprøve kan imidlertid tas 3 år etter fabrikasjonsmerking.
b) minst hvert 5. år for øvrige trykkluftflasker.

§ 3. Kontroll og prøving av flasker skal utføres etter normer som er godtatt av Direktoratet for arbeidstilsynet


Resten kan du finne på
http://www.lovdata.no/

3)
Her er decaler som bør settes på flaskene
http://www.fue.no/index.php/gue-mod-decal-par.html
Paintball folk bruker ofte dykkerflasker til co2. Så det går bra, men igjen merk flaskene...!
 
Ser flere gode responser her :skitbra:
Og sitter da og vurderer hva jeg kan bruke den best til, nå husker jeg ikke helt størrelsen på den, men trur den er en 10l,
Noen som har noen spesifikke linker til butikker som selger målere og slikt jeg trenger å sette på flaska? sist gang jeg titta
på den var det ikke så mye av slikt på den.. så det vil jeg måtte handle inn ihvertfall, jeg trur nok jeg vil bruke den til
oskyginering av vørter, da det meste jeg brygger havner på flasker pr. i dag.

Setter derfor gjerne pris på no forslag på spesifikke koblinger jeg vil trenge å sette på denne flaska ;D
 
k3nt_ skrev:
2)
Trykktest annenhvert år gjelder for flasker som er i kontakt med vann. For flasker som brukes tørt er det 5 år mellom hver gang.

Kapittel 2. Kontroll og prøving.
§ 2. Flasker og flaskeventiler skal kontrolleres og flaskene vanntrykkprøves

a) minst hvert 2. år for flasker til bruk under vann, inklusive vestflasker. Den første kontroll og vanntrykksprøve kan imidlertid tas 3 år etter fabrikasjonsmerking.
b) minst hvert 5. år for øvrige trykkluftflasker.

Man må vel bytte kran for at flasken skal bli kvalifisert som "øvrige trykkflasker".
 
Langelo skrev:
Bjarte H skrev:
Til slutt, og dette boer man strengt tatt sjekke opp foerst, er om stedet hvor du fyller CO₂ har noen motsigelser mot aa fylle en dykkerflaske med CO₂. Selv om det teknisk ikke burde vaere noe i veien for aa bruke en dykkerflaske til CO₂ saa kan det vaere at de ikke vil fylle likevel av en eller annen grunn.

I det minste burde vel dykkerflasken modifiseres utseendemessig på en slik måte at det ikke er mulig å kunne ta feil og bruke den til dykking. Det vil vel være slike forhold som ev kan få fyllestasjonen til å nekte å fylle den.
Godt poeng, ville blitt litt fortvila å oppdage at dekomp flasken på 20m inneholdt kullsyre :eek: :eek:
 
Tilbake
Topp