Dyrke gjær fra tørkede aprikoser

Ettersom det er brødbaking jeg egentlig holder på med, og ettersom jeg brygget øl i går kveld samtidig som jeg hadde en deig til heving kom jeg til å tenke på koblingen mellom disse. Brødet var bakt på en såkalt levain, en gjærkultur som jeg har dyrket opp fra tørkede aprikoser (slik: http://paindemartin.blogspot.com/2008/02/vildjst-p-aprikos.html). Det slo meg at det burde være mulig å gjøre øl på dette, selv om det nok er vanskelig. En slik gjærkultur er temmelig ustabil og jeg har hittils alltid hatt trøbbel når jeg har forsøkt en slik gjærkultur. Regner med at dette vil bli ganske likt en villgjærskultur (men lettere å få tak på). Er det noen som har forsøkt? Eller er villige?
 
Må bare si med en gang at dette ikke er kritikk av noe slag. Jeg er bare så overasket over hvor vanskelig mange er villige til å gjøre det å brygge øl. Jeg har mere nok med å prøve å få til duganes øl ved å gjøre ting så enkelt som mulig. Men forhåpentligvis kommer jeg dit en dag jeg også at jeg må eksperimentere litt for å holde interessen igang :) Lykke til!
 
Blir det ikke brukt brødgjær til julebrygg? i alle fall her på bygda gjør folk det slik. Jeg vil ikke kalle det for øl derimot ;)
Kanskje du kan gjøre et eksperiment og bruke en blanding av ølgjær og gjæren du snakker om..
 
joda, mange bruker idun tørrgjær til tomtebrygget sitt, men det er en overdrivelse å kalle det øl da.... selv om det smaker godt noe av det, til påske brukes resten som flaskebomber ;D
 
einarfa skrev:
Ettersom det er brødbaking jeg egentlig holder på med, og ettersom jeg brygget øl i går kveld samtidig som jeg hadde en deig til heving kom jeg til å tenke på koblingen mellom disse. Brødet var bakt på en såkalt levain, en gjærkultur som jeg har dyrket opp fra tørkede aprikoser (slik: http://paindemartin.blogspot.com/2008/02/vildjst-p-aprikos.html). Det slo meg at det burde være mulig å gjøre øl på dette, selv om det nok er vanskelig. En slik gjærkultur er temmelig ustabil og jeg har hittils alltid hatt trøbbel når jeg har forsøkt en slik gjærkultur. Regner med at dette vil bli ganske likt en villgjærskultur (men lettere å få tak på). Er det noen som har forsøkt? Eller er villige?

Veldig spennende tanke. Hva med en hveteøl gjæret med en slik gjær? Hvis du prøver - fortell hvordan det gikk. Kan hende jeg forsøker en minibatch på denne måten en gang...
 
Først og fremst er jeg overrasket over at tørkede aprikoser ikke er mer behandlet enn at det er gjær på overflaten av dem, men det er tydeligvis ikke noe problem. Generelt så kan man vel si at dersom det fungerer til brødbakst, bør det fungere til ølbrygging. Som med annen villgjær, er det en del ting du bør være klar over.

Du ender opp med ei blanding av gjær, andre sopper og bakterier. Du vet ikke hva slags sopp og bakterier, så resultatet er nok litt lite forutsigbart, men du kan regne med at resultatet blir spesielt og surt.
 
Det kan være lurt å ha alt som er laget av plast (gjæringskar, bottlefiller, slanger, og diverse) dobbelt hvis du skal bruke vilgjær. Du må (helst ) ikke bruke disse lengre hvis du bruker vanlig ølgjær etterpå. Jeg har lest at folk fikk infeksjon i bryggeoppsett etter å ha brukt vilgjær. Det finnes småkryp/bakterier som lar seg aldri fjerne hvis de har engang bosatt seg i plast. Har ikke erfaring selv men det lønner seg å være obs på dette kanskje.
 
Har ingen planer om å prøve, men tanken at det var mulig slo meg. Tror jeg holder meg til vanlig ølgjær. Enn så lenge.
 
Huub skrev:
Det kan være lurt å ha alt som er laget av plast (gjæringskar, bottlefiller, slanger, og diverse) dobbelt hvis du skal bruke vilgjær. Du må (helst ) ikke bruke disse lengre hvis du bruker vanlig ølgjær etterpå. Jeg har lest at folk fikk infeksjon i bryggeoppsett etter å ha brukt vilgjær. Det finnes småkryp/bakterier som lar seg aldri fjerne hvis de har engang bosatt seg i plast. Har ikke erfaring selv men det lønner seg å være obs på dette kanskje.

Det er et godt poeng å være ekstra nøye med rengjøring etter bruk av "infisert" gjær, det være seg av den ene eller andre typen. At det finnes mikroorganismer som skal kunne bosette seg i plast og ikke bli fjernet av normale desinfiseringsrutiner, synes jeg høres rart ut. Da har jeg mer tro på at det er noen som ikke har gjort skikkelig rent, selv om sporedannende bakterier kan være vanskelige å bli kvitt.

Av med alt av kraner og dingser, bøtta inn i oppvaskmaskinen, spray utvendig og innvendig med et godt desinfiseringsmiddel. Kok i tillegg alt av smådeler.
 
Huub skrev:
Det kan være lurt å ha alt som er laget av plast (gjæringskar, bottlefiller, slanger, og diverse) dobbelt hvis du skal bruke vilgjær. Du må (helst ) ikke bruke disse lengre hvis du bruker vanlig ølgjær etterpå. Jeg har lest at folk fikk infeksjon i bryggeoppsett etter å ha brukt vilgjær. Det finnes småkryp/bakterier som lar seg aldri fjerne hvis de har engang bosatt seg i plast. Har ikke erfaring selv men det lønner seg å være obs på dette kanskje.

Jeg har en mistanke om at mange ikke husker på at både gjær og villgjær ikke blir lett drept
av desinfeksjonsmidler basert på syre, så som starsan og sterksrens.
Imidlertid dør både gjær og villgjær hvis de blir varmet opp til over 62 grader i noen minutter.
 
magnumhansen skrev:
Jeg har en mistanke om at mange ikke husker på at både gjær og villgjær ikke blir lett drept
av desinfeksjonsmidler basert på syre, så som starsan og sterksrens.

Starsan er vel effektivt mot villgjær? "Broad Spectrum Bactericide and Fungicide" sier dataarket og det stemmer også med den rimelig grundige gjennomgangen av virkemåten som ble gitt på Basic Brewing Radio.
 
Jeg skrev blir lett drept. Starsan er syrebasert og hvis de ikke har oppi no lurium som dreper gjær er det basert på
at en lav ph skal ta knekken på både bakterier og gjær . Siden den ikke behøver å vaskes av tror jeg luriumet er
begrenset og drepevnen baserer seg på lav ph. Men gjær tåler lavere ph enn bakterier og uansett er virkningen
ved påsprøytede midler som er ph basert  avhengig av at middelet ikke blir fortynnet av vannlommer slik at ph verdien stiger.
I teorien er sikkert effekten til stede med jeg ser ingen grunn til ikke å benytte varme for å være sikker.
Jeg fyller gjæringskarret med 70 graders vann tilsatt 1ml fosforsyre pr liter vann og lar det stå en halv time.
Fosforsyre koster drøyt 30 kr/kg på kanne.
 
magnumhansen skrev:
Jeg skrev blir lett drept. Starsan er syrebasert og hvis de ikke har oppi no lurium som dreper gjær er det basert på
at en lav pH skal ta knekken på både bakterier og gjær . Siden den ikke behøver å vaskes av tror jeg luriumet er
begrenset og drepevnen baserer seg på lav pH.

Den er basert på noe lurium, men luriumet er ikke synlig i innholdsfortegnelsen. Den er ihvertfall ikke basert på bare lav pH, da hadde den, som du sier, ikke fungert spesielt bra.

Dette er kortversjonen fritt etter hukommelsen, de som vil vite sikkert får høre gjennom nevnte podcast: Det er to virkestoffer i StarSan, som begge er syrer. Hver for seg vil disse ikke være desinfiserende, men vil kun bidra til å senke pH-en. Brukt sammen bryter de imidlertid ned mikroorganismer effektivt. Jeg mener de dro noen sammenligninger til hvordan såpe brøt ned bindinger mellom molekyler, men her er hukommelsen vag.

Podcasten er her: http://media.libsyn.com/media/basicbrewing/bbr03-29-07.mp3 Den er den ene av to episoder om desinfisering. Den andre er om jodofor og ligger her: http://media.libsyn.com/media/basicbrewing/bbr03-22-07.mp3
 
Tilbake
Topp