Dyrking av gjær

Er selv igang med dette. Noe utstyr er kjøpt inn.
Liker tanken med gjærbank.
Ingenting i veien med å bruke kjøleskap.
Man må ha rutiner med å vedlikeholde og fornye banken, dyrke opp på nytt en gang iblant fra slants man har.
Anbefaller sterkt boken yeast av chris white og jamil zainasheff. Kjøp på amazon.
Alt du ønsker å vite om gjær:)

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2
 
Ja, spennende tema, men enig at dette er godt over grensen til nerde nivå. Gjærbanker er nok noe for spesielt interesserte som både vil og kan planlegge gjærbehovet flere uker i forkant av bryggingen, er nøye med detaljer og har masse tolmodighet.

Har foreløpig kun lest om emnet, ikke prøvd i praksis. Inne på homebrewtalk.com er dette mye diskutert og det er mange med gode erfaringer både med frysing og med med "slanting".

Frysing av gjær:
Fordel er at gjæren kan være holdbar i mange år.
Ulempen er at gjæren ikke tåler den automatiske defrostings prosessen i moderne hjemmefrysere. Temperatursvingningene dreper gjæren, noen har god erfaring med å pakke slurryen inn i isolasjon (isoporboks) inni fryseren, men det er mer ønskelig med en gammeldags type fryser uten automatisk avriming. Aller helst bør man ha en laboriatorie fryser som går forbi -72 grader C. Denne metoden kan fort bli kostbar for en hjemmebrygger.

Slanting av gjær:
Fordelen er at dette er en billig metode uten bruk av spesielt dyrt utstyr. Dyreste utstyr er nok en trykk-koker til å sterilisere utstyr og agar. Tåler lagring i 1-2 år. Lett å bytte gjærstammer med andre bryggere/gjærbanker.
Ulempen i forhold til frysing er mer arbeid da man må revitalisere gjæren etter ett år eller to. Å revitalisere gjæren betyr her at man dyrker opp gjærstammen før man lagrer slanter på nytt. Anbefalt lagringsperiode er ca ett år, men mange hos Homebrewtalk har ikke sett noe problem med å lagre 2 år eller lengre.


Jeg er enig med Fredrik R at det virker som man kan bygge opp gjærbanker uten store kostnader ved bruk av slanting. For meg virker det som slanting er beste metode for hjemmebryggere, spesielt hvis flere går sammen om å utveksle gjærstammer.   

Legger ved en link til en annen god side om slanting. Her er det bl.a. info til hvor man kan kjøpe laboriatorie utstyr av god kvalitet billig, det er og mange gode bilder som viser prosessen i detalj. Forøvrig inneholder også siden til Braukaiser en masse annen god info :)
http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Yeast_culturing_gear
 
bare en tanke her...
gjær skal vel tåle å bli fryst ned.
funker fint med bake gjær.
frister veldig å ta gjær fra neste batch, rense den og fryse den, så se om jeg får liv i den etter en måneds tid.
er det noen  som har prøvd?
mikro organismer er jo ganske hardføre så jeg burde ikke ta livet av alt som er der.
 
Her er et tips til dere som er spesielt interessert i gjær .Maarten Vanwildemeersch er en svenske som skal begynne å selge gjær og ølbakterier fra sin egen gjærbank.
Skal selges som agar som du selv kan dyrke opp. Kan følges på :
http://www.saccharolicious.com https://www.facebook.com/Saccharolicious
 
Slik ser det ut nå. Både slants og skåler viser god vekst. De er satt i kjøleskap for oppbevaring.
 

Vedlegg

  • 20121121_175442.jpg
    20121121_175442.jpg
    1,8 MB · Sett: 591
Gjæren holder seg fremdeles flott i kjøleskap, både på slants og skåler. Forrige helg brygget jeg APA med den første stammen (san diego super) jeg tok vare på. Det var en helt grei prosess å bygge opp fra skål. APAen gjærer godt og lukter fantastisk :)
 
Tøft prosjekt! Vi har tenkt litt på å høste lokal villgjær, og kanskje isolere et par gjærtyper hvis mulig (vet ingenting om dette). Hadde tenkt å sette ut noen "gjærfeller" i nabolaget, og har sett meg ut noen epletrær. Høres dette lurt ut? Og hva ville i såfall være lurt å ha i en slik felle for å et godt resultat?

Bård, fikk du gjort dette noen gang? Gikk det bra?
 
Bård, fikk du gjort dette noen gang? Gikk det bra?
Fikk ett innfall etter å ha snublet over denne tråden: http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=101886 og har satt ut ett par glass med vørter (OG 1040). Forstår det sånn at det burde vært agar, men er mest bare for morro - så får vi se om det bare blir mugg eller om det er noe som er verdt å sette en liten batch på. Har ett glass hengende i ett epletre og ett hengende i en slags gapahuk vi har i skogen bak huset. Tenker jeg lar de henge ute over helgen, så sår vi se.
 
Ett av glassene ble til spy, det andre ser slik ut og har en grei lukt, litt syrlig - ingen synlig mugg. Har jeg funnet gjær mon tro? Bildet er før nedkjøling20150522_220624.jpg
Dette var glasset som hang i epletreet
 
Jeg ville ristet det opp, la stå slik at all dritten legger seg og dekantert gjæren og satt den på en rører, det funket fint for meg iallefall. Har fortsatt det jeg anser som en relativt hjemmebrygger-fanget-ren stamme jeg fanget for to år siden. Enda ikke brukt skikkelig men, iallefall den vakreste krausen jeg har sett i eget hus, skikkelig eplekake.
 
Jeg ville ristet det opp, la stå slik at all dritten legger seg og dekantert gjæren og satt den på en rører, det funket fint for meg iallefall. Har fortsatt det jeg anser som en relativt hjemmebrygger-fanget-ren stamme jeg fanget for to år siden. Enda ikke brukt skikkelig men, iallefall den vakreste krausen jeg har sett i eget hus, skikkelig eplekake.
Har du testet villgjæren din i et øl nå?
 
For hva det er verdt; jeg har nå brygget en batch med gjær fra hagen. En eller annen saccaromyces-stamme ser det ut til å være. Den har voldsomme innslag av fenoler og tydelig pepperpreg. Altså en belgisk smak skrudd opp til 11. Jeg har fått tips om å tilsette brett til den for å se om den ikke kan runde av kantene på den. I tillegg lurer jeg på om jeg ikke skal la den gjære på ekstreme temperaturer (28 grader +) slik en gjør med del gjær (belgisk gjær og kveik) for å få den til å metabolere fusler og slikt.

Men veldig lærerikt. Jeg skjønner jo nå at den gjæren vi kjøper er selektert gjennom generasjoner på å ikke lage så mye fenoler. Og det er jo forståelig.
 
Det at høsta gjær må brukes innen et par uker er i alle fall bare tull.. Har brukt opp igjen gjær etter et halvt år, laga startere for å sjekke den, aldri fått problemer.
Satte en 12l "Starter" på WLP099 for noen uker siden, OG 1070.. Gjæra ut til 1010. Satte en 25 liter "starter" for en ekstrem Imp.stout i forgårs. Gjærlåsen blåst tørr idag..
Og, ja, resultatet har vært bra. 2 brygg, utgjæra til 20% på siste, ingen usmaker.
 
Gøy å se at denne tråden fremdeles lever. Jeg kan jo nevne at jeg nettopp har lagd mjød på en av de første gjærsortene jeg satt på slant i kjøleskap for 3 år siden uten gjendyrking. Måtte bygge starter over flere omganger enn vanlig, men det var liv i gjæren. Og mjøden var god og virket som den skulle ;)
 
Villgjær?, de kalte det husgjær før. ;) .

Jeg skal gjøre et forsøk på nyåret med einerlog, krans og vedfyring al a gamlemåten .. That's Belgian style.

Ble litt nysgjerrig på dette, da spesielt gjærkransen. Fikk du noen gang testet, og hvordan ble eventuelt resultatet?
 
Ble litt nysgjerrig på dette, da spesielt gjærkransen. Fikk du noen gang testet, og hvordan ble eventuelt resultatet?

Jeg har desverre ikke fått brukt gjærkransen enda, så den henger til pynt.
Prinsippet med å ta vare på gjær ved bruk av gjærkrans fungerer fint det, men i disse dager så er det ikke noe problem å få tak i gjærtyper som etterligner de gamle husgjærtypene, så det ble med tanken.
 
Du har i det minste fin pynt:)

Har en Belle Saison gjær som jeg har brukt siden februar og skal til med 6.gen nå til helgen, hadde vært gøy og hatt krans til denne etterhvert og sett hvordan den ble
 
Det at høsta gjær må brukes innen et par uker er i alle fall bare tull.. Har brukt opp igjen gjær etter et halvt år, laga startere for å sjekke den, aldri fått problemer.
Satte en 12l "Starter" på WLP099 for noen uker siden, OG 1070.. Gjæra ut til 1010. Satte en 25 liter "starter" for en ekstrem Imp.stout i forgårs. Gjærlåsen blåst tørr idag..
Og, ja, resultatet har vært bra. 2 brygg, utgjæra til 20% på siste, ingen usmaker.

Graver litt i denne flotte tråden! Hvordan oppbevarte du denne gjæren? (Temperatur, type beholder, gjærmengde.. ? )
 
Tilbake
Topp