Effekter ved høydebrygging?

Hei,

Brygger på 840 meter over havet. Kokepunktet er ca 98 grader. Koker i 90 minutter og beregner da 4,5 liter avkok (Bryggkjele G30).

Under forrige brygg endte jeg opp med alt for mye vørter ift oppskrift. Lurer derfor på om høyden kan påvirke avkok? Vil et kokepunkt på 98 grader i høyden fordampe mindre en 100 grader ved sjøen?

Dette fører meg så videre på spørsmålet om det er noen andre effekter jeg ikke tenker over? Noen som har noen erfaring med å brygge i høyden? Kan høyden ha påvirkning på andre prosesser? Gjæring, karbonering?

9E12B079-284F-4174-9EAB-7F2587D131D9.jpeg
 
Lavere temperatur påvirker i alle fall humlebitterhetutbyttet, dvs. isomeriseringa av alfasyra. I denne kalkulatoren (og sikkert andre) kan du legge inn høyden du brygger på: https://www.brewersfriend.com/ibu-calculator/ Du må enten bruke mer bitterhumle, eller koke lenger.

Lavere temperatur påvirker også omdanninga av SMM til DMS, men de koketidene vi opererer med for å bli kvitt DMS, er antakelig godt i overkant av hva som er nødvendig, så om du ikke merker problemer med dette stoffet, behøver du ikke tenke på det.
 
Tviler på at det er lavere kokepunkt som gir deg for mye vørter til slutt. Dersom det er kaldt og du ikke har graincoat på grainfatheren, så kan det jo være en god del varmetap dersom du brygger ute. Ellers ville jeg gått gjennom vannkalkulasjonene dine en ekstra gang.
 
Trykket og luftfuktigheten avgjør også avdampingen. som igjen fører til ting med bitterhet og DMS bl.a.
 
Dette virker som ei grei oppsummering av hvordan høyde påvirker brygginga: https://beerandbrewing.com/brewing-high/

Denne skjønte jeg ikke:
"Practically speaking, a lower boiling point means that brewers who live at high elevations need to account for that lower temperature when calculating recipes. It may mean slightly increasing your volume of strike water or of any hot water infusions you use to raise the mash temperature. It takes more water to achieve the same temperature change since that water holds less heat."

Greit nok at kokende vann inneholder mindre varme når man koker i høyden, men vann til innmesk og skylling?
70 grader er vel 70 grader samme hvor høyt man er over havet og inneholder samme mengde varme?
 
Denne skjønte jeg ikke:
"Practically speaking, a lower boiling point means that brewers who live at high elevations need to account for that lower temperature when calculating recipes. It may mean slightly increasing your volume of strike water or of any hot water infusions you use to raise the mash temperature. It takes more water to achieve the same temperature change since that water holds less heat."

Greit nok at kokende vann inneholder mindre varme når man koker i høyden, men vann til innmesk og skylling?
70 grader er vel 70 grader samme hvor høyt man er over havet og inneholder samme mengde varme?
Men hvis du skal øke fra 70 til 78 grader med kokende vann så har det jo noe å si om det kokende vannet er 100 eller 95C ;)
 
Tilbake
Topp