Effektivitet på bryggeutstyret!

Det kommer an på hvilken effektivitet du er ute etter å finne. Det de fleste mener når de snakker om effektivitet, er meskeeffektivitet. Det er denne:

  • Pre-Boil Efficiency - The percentage of total available sugars that made it into the kettle.
    • Gravity - measured before the boil (blend of all runnings).
    • Volume - how much wort went into the kettle.
Du setter altså inn volumet du får i kokekjelen før du begynner å koke, og den SG'en vørteren i kjelen da har. Husk at varm vørter har noe større volum enn avkjølt vørter. (Det finner du tabeller/kalkulatorer for på nettet. Eller beregn for enkelhets skyld trekvart liter minus på en normalbatch.) Så må du korrigere for varme når du måler SG med hydrometeret. Bruk denne: http://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/

Denne effektiviteten påvirkes ganske mye av mengden væske som blir igjen i meskekaret, i tillegg til effektiviteten i selve meskeprosessen.
 
Ser at dette er en gammel tråd men prøver allikevel..

Det kommer an på hvilken effektivitet du er ute etter å finne. Det de fleste mener når de snakker om effektivitet, er meskeeffektivitet. Det er denne:

  • Pre-Boil Efficiency - The percentage of total available sugars that made it into the kettle.
    • Gravity - measured before the boil (blend of all runnings).
    • Volume - how much wort went into the kettle.
Du setter altså inn volumet du får i kokekjelen før du begynner å koke, og den SG'en vørteren i kjelen da har. Husk at varm vørter har noe større volum enn avkjølt vørter. (Det finner du tabeller/kalkulatorer for på nettet. Eller beregn for enkelhets skyld trekvart liter minus på en normalbatch.) Så må du korrigere for varme når du måler SG med hydrometeret. Bruk denne: http://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/

Denne effektiviteten påvirkes ganske mye av mengden væske som blir igjen i meskekaret, i tillegg til effektiviteten i selve meskeprosessen.

Da jeg la inn tall for Pre-Boil Efficiency, fikk jeg 42% (!!). (10.5L wort , 1.035 hydrometer reading)
Senere når jeg ser på hva jeg har i Brewhouse Efficiency får jeg 76% (8L wort, 1.063 hydrometer reading)

Hvordan kan dette ha seg at de to er så langt i fra hverandre. Er ikke Brewhouse Efficiency en totalregning av alle de andre?
 
Ser at dette er en gammel tråd men prøver allikevel..



Da jeg la inn tall for Pre-Boil Efficiency, fikk jeg 42% (!!). (10.5L wort , 1.035 hydrometer reading)
Senere når jeg ser på hva jeg har i Brewhouse Efficiency får jeg 76% (8L wort, 1.063 hydrometer reading)

Hvordan kan dette ha seg at de to er så langt i fra hverandre. Er ikke Brewhouse Efficiency en totalregning av alle de andre?

10.5*35 = 367.5

367.5 / 8 = 45.9

Med mindre du har tilsatt sukker i noen form så skulle du ha endt opp med en SG på 1.046 etter kok. Noen av tallene dine skurrer.
 
10.5*35 = 367.5

367.5 / 8 = 45.9

Med mindre du har tilsatt sukker i noen form så skulle du ha endt opp med en SG på 1.046 etter kok. Noen av tallene dine skurrer.

Veldig rart.. har tatt målinger, justert for temp ved bruk av BrewHouse sin kalk.
10.5*35 = 367.5

367.5 / 8 = 45.9

Med mindre du har tilsatt sukker i noen form så skulle du ha endt opp med en SG på 1.046 etter kok. Noen av tallene dine skurrer.

Hvor får du de tallene fra? (skummet igjennom tråden men fant ikke)
Målingen tatt før kok var 1.022, temp 63 grader -> 1.037
Målingen etter kok var målingen 1.063 ved 20 grader, eneste feilen her kan være at tempen var høyere enn 20 men da tilsvarer jo det bare et enda større gap.

Veldig forvirret, var første gangen jeg brukte logg i tillegg, synes jeg har vært nøye med når- og hvordan jeg tok målingene...
 
Aha. Du skrev at "Da jeg la inn tall for Pre-Boil Efficiency, fikk jeg 42% (!!). (10.5L wort , 1.035 hydrometer reading)"

Altså 35 (1.035).

Men du målte ved 63 grader, det er en stor feilkilde. Mål ved den temperaturen utstyret er kalibrert til.

Og så vet jeg ikke hvordan du beregnet Brewhouse efficiency mtp volum. så jeg latet som at det er etter kok, og hvis du begynte med 1.035 før kok, og ifht 8L etter kok (eller hvor det er) så er det den SG'en.
 
Okei, skal måle ved 20 fremover.

Er det sånn at alle disse andre "stegene" bygger opp til Brewhouse Efficiency? Dvs at jeg kan være trygg på at oppsettet mitt fungerer bra fordi jeg får 76% Brewhouse Efficiency?
 
Okei, skal måle ved 20 fremover.

Er det sånn at alle disse andre "stegene" bygger opp til Brewhouse Efficiency? Dvs at jeg kan være trygg på at oppsettet mitt fungerer bra fordi jeg får 76% Brewhouse Efficiency?

Jeg ville brukt meskeeffektivitet. Brewhouse efficiency er avhengig av hvor mye vørter du legger igjen her og der. Det er egentlig irrelevant for formulering og konvertering av oppskrifter.
 
Okei, skal måle ved 20 fremover.

Er det sånn at alle disse andre "stegene" bygger opp til Brewhouse Efficiency? Dvs at jeg kan være trygg på at oppsettet mitt fungerer bra fordi jeg får 76% Brewhouse Efficiency?

Nei. Det er ingen sak å få høy brewhouse efficiency - det er bare å dra med seg alt avfalllet fra steg til steg. Som @Miguel sier, så er det bare meskeffektiviteten (pre-boil efficiency) som er interessant.
 
Nei. Det er ingen sak å få høy brewhouse efficiency - det er bare å dra med seg alt avfalllet fra steg til steg. Som @Miguel sier, så er det bare meskeffektiviteten (pre-boil efficiency) som er interessant.
Okei, takk for gode svar. Det som er bra er hvert fall at brewhouse sine beregninger er de samme som beersmith sine. Kunne det vært en tanke å øke mengden malt/liter meske vann for å få høyere utbytte? Har ikke sirkulasjonspumpe. Skyller med 2ggr meskevann.
 
Okei, takk for gode svar. Det som er bra er hvert fall at brewhouse sine beregninger er de samme som beersmith sine. Kunne det vært en tanke å øke mengden malt/liter meske vann for å få høyere utbytte? Har ikke sirkulasjonspumpe. Skyller med 2ggr meskevann.

Så lenge du ikke har en veldig tjukk mesk - 2-2,5 liter vann pr kilo malt - spiller forholdet malt/vann liten rolle for utbyttet. Å forlenge tida vil gi noe høyere utbytte, men det gir heller ingen dramatisk økning. Så lenge du har rimelig styring på alle de faktorene som påvirker ekstraksjonseffektiviteten (hvor effektivt du omdanner stivelsen i malten til sukker), finnes det ingen måte å øke den på i noen særlig grad. Måten du skyller på, kan derimot gi store utslag på meskeeffektiviteten - i begge retninger.

Det er mulig bruk av maltrør skaper spesielle forhold som gjør at sirkulering vil gi høyere utbytte. Eller sagt på en annen måte; du vil få dårlig utbytte om du ikke sirkulerer. Jeg har ingen erfaring med maltrør, men det kan virke sånn ut fra hva en del rapporterer om her på forumet.
 
Sist redigert:
Hvis man mesker tykt så vil man jo faktisk få større utbytte siden man kommer til å bruke mer skyllevann.
 
Hvis man mesker tykt så vil man jo faktisk få større utbytte siden man kommer til å bruke mer skyllevann.

Jo, men du får dårligere ekstraksjonsutbytte. Gelatiniseringen av stivelsen er avhengig ikke bare av temperatur, men også av fritt vann. Og dermed blir det mindre sukker å vaske ut av mesken under skyllinga. Bruken av mer skyllevann har vel dessuten sine begrensninger, også? Om jeg mesker 5 kg malt med 10 liter vann, og så kjører 30 liter vann gjennom med kontinuerlig skylling, så blir det vel farlig tynt mot slutten?

Her snakker vi om veldig tjukke mesker - som vi normalt ikke vil finne på å bruke. Sånn sett er det bare teoretisk interessant. Men jeg lurer litt på om du skaper tilnærmet noe slikt i et maltrør. La oss si du blander malt og vann i forholdet 1: 2,7, som er en vanlig anbefaling. Da får du jo et annet forhold mellom malt og vann i røret, så i praksis har du en tjukkere mesk. Hvor mye tjukkere, aner jeg ikke - men jeg kan tenke meg at dette kan ha betydning, og i så fall kan forklare hvorfor kontinuerlig sirkulering ser ut til å ha stor effekt i bryggemaskiner.

Det er ellers en del motstridende info å finne om den betydningen temperatur, tid, pH, knusingsgrad og mesketjukkelse har for effektiviteten. Palmer sier at laboratorieforsøk fort gir andre resultater enn forsøk gjort med mesking slik den foregår i praksis hos hjemmebryggere - og at det dessuten er veldig vanskelig å isolere effekten av en enkelt faktor, fordi de påvirker hverandre gjensidig. For meg ser det ut til at tid er viktig, dvs. at du kan kompensere for virkningen av de andre faktorene gjennom å forlenge mesketida. Kombinerer du lav temperatur, f.eks. 64 grader, litt grov knusingsgrad og tjukk mesk, vil en "normal" mesketid på 45 minutter antakelig gi veldig dårlig utbytte, men om du forlenger opp til 2 timer, har du antakelig kompensert brukbart.
 
Tilbake
Topp