Effektivitet på store øl

-Tormod-

Norbrygg-medlem
Hva er den 'gylne regel' på tap i effetivitet pr. OG? Eksempel: jeg brygger en øl med OG 1.050 med 82% meskeeffektivitet, hva blir effektiviteten med en OG på 1.090. Det er såklart flere parametere her, men mener det er en tommelfingerregel?

Hva er den 'gylne regel' på tap i effetivitet pr. OG? Eksempel: jeg brygger en øl med OG 1.050 med 82% meskeeffektivitet, hva blir effektiviteten med en OG på 1.090. Det er såklart flere parametere her, men mener det er en tommelfingerregel?

Det spørs på hvor mye du skyller med, jeg har tall for mitt no-sparge oppsett iallefall hvis du vil se. Du kan kompensere med mer skyllevann for å få samme effektivitet ved 1.090 som ved 1.050 f.eks

Hvordan gjør du det da? Mer skyllevann resulterer jo i mindre meskevann (tykkere mesk) som også går utover effektivt

Ta ut mer volum og kok vekk over lenger tid. Jeg hadde bedre effektivitet på et tradisjonelt Vossa øl med OG 1094 som jeg kokte i over 4 timer enn på en Steam beer med OG 1054 der jeg tok ut mindre volum før kok og kokte 1 time. Begge endte opp med samme volum etter kok.

Hvordan gjør du det da? Mer skyllevann resulterer jo i mindre meskevann (tykkere mesk) som også går utover effektivt

Hvis du ser for deg en oppskrift på 1.050 som har 50/50 meskevann/skyllevann, skalerer denne til 1.090 så vil du få kanskjer 70/30 meskevann/skyllevann, . Tilsett ekstra skyllevann så du treffer 50/50 igjen. Men du må koke tilsvarende lengre.

Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: JEG

Tommelfingerregelen er et tap i effektivitet på ca 2,5% pr. 0.005 økning i OG. Du skulle ende på ca. 65% effektivitet. (Tabell s. 308 i How to Brew.) Forutsetningen her er at du tar ut 27 liter, og koker ned til 23.

Øker du vannvolumet, sånn at du tar ut mye mer og kompenserer ved å koke inn, får du selvfølgelig mye høyere effektivitet. Prisen betaler du i form av tids- og strømforbruk:). Og maillardprodukter - alle er vel ikke like gode? - som resultat av ekstreme koketider.

Tilbake
Topp